یکشنبه 3 آذر 1392 | 09:49
ظریف:مذاکرات به نتیجه رسید/فعالیتها ادامه می یابد و تحریمها در سراشیبی قرار گرفت
ظریف:مذاکرات به نتیجه رسید/فعالیتها ادامه می یابد و تحریمها در سراشیبی قرار گرفت
چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای ژنو با دیدار هیأت‌‌های مذاکره کننده ۱+۵ و ایران در سطح معاونین وزیر به صورت رسمی آغاز شد.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

شهر ژنو از روز چهارشنبه 29 آبان به فاصله 10 روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تن به زیاده خواهی‌ها نمی‌دهد و هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد. مقامات کشورمان همواره اعلام کرده‌اند که موضوع غنی سازی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. در نشست قبلی که به مدت سه روز 16، 17 و 18 آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار شد و البته تا نیمه شب 19 آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در 20 نوامبر در این شهر برگزار شود. نظر به اهمیت این موضوع، فرهنگ نیوز اخبار لحظه به لحظه از این مذاکرات و حواشی آن را در اختیار مخاطبان محترم قرار می‌دهد.  اوباما: ایران حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد

رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ سخنرانی کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم. 

اوباما سپس به برخی از جزئیات توافقنامه هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت طبق توافق هسته‌ای، ایران برخی از سطوح غنی سازی را متوقف می‌کند، نمی تواند سانتریفیوژهای جدید را نصب کند، کار در رآکتور پلوتونیوم را متوقف می‌کند و با کارشناسان آژانس همکاری‌های بیشتری برای نظارت بر برنامه هسته‌ایش انجام می‌دهد.

 اوباما ادعا کرد اینها محدویت‌هایی هستند که جلوی دسترسی ایران به بمب اتم را می‌گیرند.

رئیس جمهور آمریکا در توضیح بیشتر درباره جزئیات توافق هسته‌ای با ایران گفت گام اول این توافق ۶ ماه طول می‌کشد و پس از آن مذاکرات دیگری برای توافق نهایی با ایران خواهیم داشت.

* طبق گفته رئیس جمهور آمریکا ایران قادر خواهد بود به بخشی از درآمدهای نفتی‌اش دسترسی داشته باشد. 

* وی افزود در عین حال، بخش های مهم تری از تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند بود.

* رئیس جمهور آمریکا گفت در صورتی که در پایان ۶ ماه به نتیجه نرسیم، این تخفیف‌ها را متوقف می‌کنیم. 

* رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش تصریح کرد که ایران، همانند سایر کشورها حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد. اوباما گفت دولت همچنان با کنگره همکاری می‌کند تا در صورت عدم توافق با ایران تحریم‌های بیشتری وضع کند.

هیگ: توافقی که امضا شد برای تمام دنیا و مردم ایران خوب است

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس بعد از امضای رسمی توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 در صفحه توئیتر خود این توافق را برای تمام دنیا، کشورهای خاورمیانه و مردم ایران، توافقی خوب دانست.

هیگ در بخشی دیگر از این پیام «توافقنامه گام اول» با ایران را «مهم و دلگرم‌کننده» توصیف کرده و گفته است بنا بر این توافق برنامه هسته‌ای ایران برای مدت 6 ماه گسترش نمی‌یابد و در برخی موارد عقب نیز می‌رود.

وی همچنین تأکید کرده است که این توافق نشان داد «می‌توان با ایران تعامل کرد و از طریق دیپلماسی موضوعات دشوار را حل کرد».

وی مذاکرات را بسیار دشوار توصیف کرد و گفته است از فردا کار دشوار اجرا توافق آغاز می‌شود.

ظریف:به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت ملت بزرگ ایران، مذاکرات به نتیجه رسید/فعالیتها ادامه می یابد و تحریمها در سراشیبی قرار گرفت وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوک خود با تائید خبر امضای توافقنامه هسته‌ای، نوشته است در این توافق حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران خبر توافق هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران را تائید کرد.

در این پیام آمده است:

دوستان سلام

ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

06:01 ایران و 1+5 تا دقایقی دیگر رسما توافقنامه امضا می‌کنند 06:00 باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کند 05:53 کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تایید کردند 05:46 اشتون: با ظریف به دفتر سازمان ملل می‌رویم 05:43 ظریف: به توافق رسیدیم 05:42 جلسه ظریف و اشتون در مقر سازمان ملل 05:26 برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد/ جزییات توافق بزرگ 05:08 احتمال برگزاری قریب الوقوع کنفرانس خبری 05:05 آغاز رایزنی های 1+5/ توافق نزدیک است/احتمال دیدار ظریف و اشتون 04:59 مان: اشتون جلسه داخلی ۱+۵ را تشکیل داد 04:21 عراقچی هر گونه رسیدن به توافق را تکذیب کرد 04:10 فضا امیدوار کننده است 03:56 رایزنی‌های فشرده تیم ایران با برخی از اعضای ١+5 03:26 مذاکرات به پنجمین روز خود کشیده شد 01:18 عراقچی: توافقی که در آن غنی‌سازی نباشد مورد پذیرش نخواهد بود 00:51 وزیر صهیونیست: اگر معامله ایران و 1+5 بد باشد، حمله می‌کنیم 00:33 هاآرتص: اسرائیل برای اعمال نظر در توافق هسته‌ای با 1+5 در تماس است 00:30 نشست 3 جانبه ظریف، اشتون و کری به پایان رسید 00:06 مسکو: ایران و 1+5 در آستانه تصمیم‌گیری هستند 00:00 تکاپوی ناتمام صهیونیست‌ها علیه حق ایران/«حق غنی‌سازی» در توافق هسته‌ای نخواهد بود   ** خلاصه رویدادهای 2آذر: 23:33 آغاز نشست ۳ جانبه ظریف، اشتون و کری 23:21 گاردین: اختلافات ایران و 1+5 در ژنو بر سر واژه‌هاست 23:20 دیدار اشتون و ظریف به پایان رسید 22:55 ملاقات دوجانبه ظریف و اشتون آغاز شد 22:55 ادعای دبکا در خصوص تعیین شرط وقیحانه اروپا و آمریکا برای تیم هسته‌ای ایران 21:53 اینفوگرافی/مذاکره کنندگان ایران و 1+5 چند سال دارند؟! 21:12 رایزنی ظریف با همتای سوئیسی اش/ قدردانی از تلاش های سوئیس برای برپایی مذاکرات ژنو 20:57 موج خارجی/ادامه مذاکرات ژنو 3، در روز چهارم/بلیکس: غنی‌سازی اورانیوم یک «حق» است 20:55 نشست سه جانبه ایران و روسیه و چین به پایان رسید 20:50 از خرید شکلات جان کری تا چشم‌های منتظر خبرنگاران 20:01 نشست سه جانبه وزاری خارجه ایران، روسیه و چین آغاز شد 19:46 مذاکرات احتمالا به فردا نیز کشیده می‌شود 19:37 کری فردا به لندن سفر می‌کند 19:18 هانس بلیکس: غنی‌سازی اورانیوم یک حق است  18:45 عراقچی: مذاکرات سخت و فشرده‌ای در جریان است/ معلوم نیست امشب به نتیجه برسیم 18:25 رایزنی‌ها ادامه دارد/ در حال حاضر رایزنی‌ها بین برخی از اعضای هیئت ایرانی با 1+5 و همچنین رایزنی‌های داخلی 1+5 ادامه دارد 17:59 مایکل مان از دیدار اشتون با وزرای خارجه کشورهای 1+5 خبر داد 17:14 پایان دیدار سه جانبه ظریف، کری، اشتون 16:45 تاکنون در مذاکرات ژنو چه گذشته؟ 16:01 ایران برای استفاده از حق غنی‌سازی نیازی به موافقت هیچ کشوری ندارد 15:52 وزیر خارجه چین وارد هتل اینترکانتیننتال شد/ترکیب وزرای خارجه 1+5 کامل شد نشست هیأت‌‌های مذاکره کننده ۱+۵ و ایران آغاز شد

چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای ژنو با دیدار  هیأت‌‌های مذاکره کننده 1+5 و ایران  در سطح معاونین وزیر به صورت رسمی آغاز شد.

مذاکرات امروز (شنبه) در سطح وزیران ادامه خواهد داشت و گفته می‌شود که موضوع غنی‌سازی در سطح وزیران ادامه خواهد داشت.

امروز وزرای خارجی کشورهای 1+5 در ژنو حضور خواهند داشت تا مذاکرات با حضور آنها ادامه یابد.

15:50 همه آمدند/ چین هم آمد. وزرای امور خارجه روسیه، فرانسه، آمریکا، آلمان و انگلستان و در نهایت وزیر خارجه چین به ژنو آمدند.

15:33 دیدار ۳ جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد.

15:06 ظریف: غنی‌سازی متوقف نخواهد شد/هیئت مذاکره‌کننده در برابر هرگونه زیاده‌خواهی مقابله خواهد کرد.

15:01 اخضر ابراهیمی در هتل محل مذاکرات با لاوروف دیدار کرد.

14:54 عراقچی: امیدواریم وزرای خارجه برای تصمیمات سخت آماده باشند.

14:52 مان: نمی‌توانم در مورد نتیجه مذاکرات گمانه‌زنی کنم/ نشست آتی اشتون ـ ظریف بسیار مهم است.

14:36 دیدار ظریف و اشتون پایان یافت.

13:56 هیگ: اینجا آمده‌ام به مذاکرات کمک کنم/ هنوز اختلافات کمی باقی است که مهم هستند.

13:54 اخضر ابراهیمی وارد هتل محل مذاکرات در ژنو شد.

13:47 وزیر خارجه انگلیس وارد هتل محل مذاکرات در ژنو شد.

13:56 هیگ: اینجا آمده‌ام به مذاکرات کمک کنم/ هنوز اختلافات کمی باقی است که مهم هستند.

13:54 اخضر ابراهیمی وارد هتل محل مذاکرات در ژنو شد.

13:47 وزیر خارجه انگلیس وارد هتل محل مذاکرات در ژنو شد.

13:32 کری و لاوروف در ژنو دیدار کردند.

13:02 وستروله: شانس واقعی برای توافق وجود دارد.

12:32 کری با اشتون و فابیوس دیدار کرد.

11:26 عراقچی: اختلاف وجود دارد اما به توافق نزدیک شده‌ایم.

11:18 نشست معاونان ایران و 1+5 شروع شد.

11:16 سخنگوی اشتون: 1+5 دیشب پس از دیدار اشتون و ظریف درباره جزئیات مشورت کردند.

10:53 کری وارد هتل اینترکنتیننتال ژنو شد.

مذاکرات هسته‌ای ۱۱ صبح امروز از سر گرفته می‌شود

شنبه ساعت 8 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی (11 صبح به وقت تهران)جلسه معاونین وزرای عضو گروه 5+1 با عراقچی و تخت روانچی، معاونین وزیر خارجه ایران، برگزار می شود. در این جلسه قرار است درباره مسائل اختلافی فی مابین بحث کارشناسی شود.

در این دیدار محمد جواد ظریف حضور ندارد اما کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور خواهد داشت.

00:35 ظریف و اشتون بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند. دور جدید مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

00:33 ویلیام هیگ هم به ژنو می رود. منابع رسانه‌ای از سفر وزیر خارجه انگلیس به ژنو برای حضور در مذاکرات هسته ای با ایران خبر دادند.

00:13 عراقچی: به میزان خوبی به توافق نزدیک شده‌ایم. معاون وزیر امور خارجه گفت به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم و امروز در مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است اما برخی موارد اصلی هنوز باقی مانده است. 

گزیده وقایع مذاکرات1 آذر:

23:50 مایکل مان سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو را تایید کرد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو برای حضور در مذاکرات هسته ای با ایران را تایید کرد. 

23:47 دیدار عراقچی و هیأت فرانسوی تا دقایقی دیگر. معاون وزیر امور خارجه کشورمان تا دقایقی دیگر برای اولین بار پس از نشست قبلی ژنو با تیم مذاکره کننده فرانسوی دیدار می‌کند. 

23:42 جان کری به ژنو می آید. وزیر خارجه آمریکا برای شرکت د رمذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 عازم ژنو شد.

23:14 لاوروف و اشتون دیدار کردند. وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای ایرانی خود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هتل محل اقامت مذاکره کنندگان هسته ای در ژنو را ترک کرد.

 23:04 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن حق هیچ کشوری برای غنی‌سازی را به رسمیت  نمی‌شناسد/تحریم‌های اصلی علیه ایران هم‌اکنون موضوع مذاکره نیستند. 

22:45 دیدار لاوروف و ظریف پایان یافت. دیدار میان وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه روسیه در هتل اینترکانتیننتال ژنو پایان یافت.

22:27 دیدار عراقچی با وندی شرمن پایان یافت. دیدار معاون وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آمریکایی خود در مذاکرات هسته ای ژنو پایان یافت.

21:57 دیدار ظریف و لاوروف آغاز شد. وزیر خارجه کشورمان در ادامه مذاکرات هسته‌ای ژنو با وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. 

21:29 مذاکرات ظریف با لاوروف ساعت 22:30 به وقت تهران. وزیر امور خارجه کشورمان با همتای روسی خود در هتل کانتیننتال ژنو در ساعت 22:30 به وقت تهران وارد گفت‌و‌گو خواهد شد.

20:26 لاوروف وارد هتل محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای شد. وزیر خارجه روسیه دقایقی پیش به منظور مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع سوریه وارد هتل اینترکانتیننتال شد.

20:09 لاوروف وارد ژنو شد. وزیر خارجه روسیه دقایقی پیش به منظور مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع سوریه وارد ژنو شد.

18:43 وزیر خارجه چین فردا به ژنو می‌رود. منابع غربی اعلام کردند وزیر خارجه چین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با کشورمان فردا راهی ژنو خواهد شد. 

18:33 دور دوم مذاکرات اشتون و ظریف از سرگرفته شد. دور جدید مذاکرات هسته ای در روز سوم، بین وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی آغاز شد که صبح امروز در پایان یک ساعت مذاکره ، گفتگوها برای انجام مشورت های داخلی تیم های مذاکره کننده متوقف شد. 

18:13 مان: کاترین اشتون هنوز دعوتی از وزرای خارجه‌ به عمل نیاورده است. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حضور وزرای خارجه کشورهای 1+5 گفت کاترین اشتون هنوز از این وزرا دعوت به عمل نیاورده است.

18:13 منابع غربی: مذاکرات ژنو فردا نیز ادامه خواهند داشت. برخی منابع غربی در ژنو از تداوم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در روز شنبه (فردا) خبر دادند.

17:38 ظریف: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا غیر از مسائل هسته‌ای نداشتیم/90 درصد جلو رفته‌ایم. وزیر امور خارجه کشورمان با تکذیب اخبار برخی رسانه‌ها اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی هیچ گفت‌و‌گویی با آمریکا به غیر از مسائل هسته‌ای نداشته است.

17:38 ظریف: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا غیر از مسائل هسته‌ای نداشتیم. وزیر امور خارجه کشورمان گفت هیچ مذاکره‌ای با آمریکا به غیر از مسائل هسته‌ای نداشتیم.

17:35 پایان دیدار ظریف و ابراهیمی/تیم ایران به هتل اینترکانتیننتال بازگشت. وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده همراه وی پس از اتمام مذاکرات با نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به هتل اینترکانتیننتال بازگشتند.

17:09 ظریف با اخضر ابراهیمی در ژنو دیدار کرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در ژنو با نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

17:09 لاوروف در حال عزیمت به ژنو است.  منابع روسی به نقل از بخش رسانه ای وزارت خارجه روسیه اعلام کردند سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در حال عزیمت به ژنو، محل گفتگوهای هسته ای ایران و گروه 1+5 است. 

16:50 پرس‌تی‌وی: لاوروف امروز به ژنو می‌رود. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که وزیر خارجه روسیه به ژنو سوئیس سفر خواهد کرد. 

16:35 دور جدید مذاکرات هسته‌ای ساعت 18:30 به وقت تهران آغاز می‌شود. منابع خبری از ژنو اعلام کردند دور دوم مذاکرات دوجانبه بین وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا ساعت 16 به وقت محلی آغاز می شود. 

15:58 ظریف: تا زمانی که روی همه چیز به توافق نرسیم روی هیچ چیز به توافق نرسیده‌ایم/وجود 3، 4 مورد اختلاف نظر. وزیر خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات روز جمعه وارد موضوعات مورد اختلاف شدیم. 

15:57 ظریف: مذاکرات خوب پیش می رود/در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشرفت مطلوب مذاکرات اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 هنوز در پاره‌ای از موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

15:48 ظریف:هرگونه توافق هسته ای باید حق غنی‌سازی را در بر‌داشته باشد/ فعالیت های هسته‌ای متوقف نمی‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه پرس‌تی‌وی تاکید کرد حق غنی سازی ایران در هرگونه توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 باید محترم شمرده شود و جمهوری اسلامی درباره حق غنی سازی خود مذاکره نخواهد کرد. سابقه با زمان هستند.کشورهای گروه 1+5 و ایران هم اکنون وارد مرحله مسابقه با زمان شده اند و می خواهند با پیشی گرفتن از زمان خود را به یک توافق برسانند. 

14:43 عراقچی: پیشرفت اندک است، ولی هنوز نمی توان قضاوت کرد. مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت در روز سوم مذاکرات، اراده ها جدی است. پیشرفت اندک است، ولی هنوز نمی توان قضاوت کرد. 

14:41 منابع غربی: لاوروف امروز به ژنو می‌آید. برخی منابع غربی در ژنو اعلام کردند که وزیر خارجه روسیه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به سوئیس خواهد آمد. 

14:31 نشست داخلی و مشورتی گروه 1+5 پایان یافت. نشست داخلی و مشورتی گروه 1+5 که برای بررسی مذاکرات بین مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری شده بود لحظاتی پیش پایان یافت.

14:20 فرانس پرس: تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران ادامه دارد. سومین روز از مذاکرات هسته ای بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران در حالی آغاز شده است که از دو روز گذشته این مذاکرات هیچ نتیجه ملموسی تاکنون به دست نیامده است.

14:08 ظریف: وارد مرحله‌ای شده‌ایم که اختلاف نظر وجود دارد. وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: پس از اینکه در بعضی موارد به توافق رسیدیم وارد مرحله‌ای شدیم که اختلاف نظر وجود دارد. 

13:52 تخت‌روانچی: نشست امروز ظریف و اشتون در مجموع مثبت بود. یک از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت نشست صبح امروز ظریف و اشتون در مجموع مثبت بود ولی نمی‌توانم وارد جزئیات این دیدار شوم.

13:25 حمایت 56 درصدی مردم آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران. طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها اکثر مردم آمریکا از توافق با ایران مبنی بر لغو برخی‌ تحریم‌های اقتصادی در ازای گرفتن برخی امتیازها از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.

13:21 مان: مذاکرات مفید بود/اشتون در حال مشورت با دیپلمات‌های 1+5 است. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مفید ارزیابی کردن نشست امروز بین ایران و نماینده گروه 1+5 از مشورت داخلی بین اعضای 1+5 خبر داد. 

13:09 دیدار هیئت‌های مذاکراتی 1+5 همزمان با نشست ظریف و اشتون. یک دیپلمات غربی اعلام کرد در حاشیه دیدار وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هیئت های مذاکراتی 6 کشور دیگر نیز در حال رایزنی در نشست های مختلف هستند. 

13:04 نتانیاهو تنها مخالف تحقق توافق هسته‌ای با ایران است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اکنون به عنوان تنها مخالف تحقق توافق هسته‌ای درقبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

13:01 اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه نرسد، تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات هسته ای ژنو به نتیجه نرسید این وزارت خود هدایت تحریم های تازه را برعهده خواهد گرفت. 

12:46 مذاکرات ظریف و اشتون پایان یافت/مذاکره کنندگان گروه 1+5 و ایران وارد مشورت‌های داخلی می‌شوند. مذاکرات بین وزیر امور خارجه ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام مشورت‌های داخلی بین تیم‌های مذاکره کننده لحظاتی پیش به پایان رسید. 

11:56 تاکید چین بر نقش مثبت این کشور در مذاکرات هسته ای ایران. مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی در شرایطی قرار است برای سومین روز متوالی ادامه یابد که چین بر ادامه نقش مثبت خود در این مذاکرات تاکید کرده است.

  11:37 دور جدید مذاکرات اشتون و ظریف آغاز شد. نشست به تعویق افتاده مذاکرات فشرده هسته‌ای بین وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

11:30 مذاکرات هسته‌ای دیروز نماد در جازدن و فشار آمریکایی بود. شبکه اسکای‌نیوز در توصیف مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران را نماد واقعی درجازدن مذاکرات و فشارهایی آمریکایی دانست.

11:12  روز سوم مذاکرات هسته ای در هوای برفی ژنو/ مذاکرات با حضور وزاری خارجه گرم می شود؟. روز سوم مذاکرات هسته‌ای کشورمان با نمایندگان کشورهای 1+5 در هوای سرد و برفی ژنو در حالی آغاز می‌شود که همچنان در برخی موارد اختلافاتی وجود دارد و حضور وزرای خارجه 6 قدرت جهانی نیز در هاله‌ای از ابهام است .

** گزیده وقایع مذاکرات 30 آبان:   23:45 عراقچی: ظریف و اشتون فردا دیدار می‌کنند/فعلا پیشرفتی حاصل نشده است.  معاون وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام اینکه دیدار اشتون و ظریف به صبح فردا موکول شده است از عدم پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

23:34 تخت روانچی: بعید است دیدار ظریف و اشتون امشب برگزار شود. معاون وزیر امور خارجه با اعلام طولانی شدن مذاکرات برای امشب بعید دانست که ظریف و اشتون امشب با یکدیگر دیدار کنند. 

23:19 مایکل مان: مذاکرات فردا ادامه می‌یابد. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای ژنو فردا ادامه خواهد داشت.

21:37  تأخیر هیأت چینی دلیل طولانی شدن جلسه گروه 1+5. هیأت مذاکره کننده چینی هم‌اینک وارد هتل محل مذاکرات بین گروه 1+5 شده و عازم نشست اعضاء برای برگزاری جلسه مشورتی شدند.

21:02 دیدار بین اعضای گروه 1+5 ادامه دارد/نشست اشتون و ظریف پس از مشور‌ت‌ها. بحث و تبادل نظر بین اعضای گروه 1+5 ادامه دارد و نشست بین وزیر خارجه ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این مشورت‌ها انجام خواهد گرفت.

20:12 دیپلمات روس از عدم قطعیت سفر لاوروف به ژنو خبر داد. یک دیپلمات روس اعلام کرد که هنوز سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به ژنو برای انجام مذاکرات هسته‌ای ایران قطعی نیست. 

  خطوط قرمز ایران حذف شدنی نیستند/ غنی‌سازی در داخل کشور برای ۱+۵ خط قرمز نیست سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ازاعزامی خبرگزاری تسنیم به ژنو، در پاسخ به این سوال که اگر طرف مقابل همچون دور قبل بر حذف خطوط قرمز ایران در فعالیت‌های هسته‌ای تاکید داشته باشد، پاسخ کشورمان به این تاکید چه خواهد بود؟ گفت:خطوط قرمز ایران، "خطوط قرمز" هستند و حذف شدنی هم نیستند. وی افزود: ما با این درک که دو طرف خطوط قرمز یکدیگر را رعایت کنند، وارد مذاکرات هسته‌ای شده‌ایم. عضو تیم مذاکره کننده کشورمان همچنین تصریح کرد: باید اجازه بدهیم که فعلا مذاکرات پیش برود. عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا طرف مقابل هم خطوط قرمزی دارند یا خیر؟ پاسخ داد:خط قرمز آنها هر گونه ظرفیتی است که منجر به تولید سلاح هسته ای شود و انها غنی سازی در داخل خاک ایران را خط قرمز نمی دانند بلکه تولید سلاح هسته‌ای را در کلیت موضوع، خط قرمز می‌دانند.   20:03 مذاکره کننده چینی: نمی‌دانم به توافق می‌رسیم یا نه. مدیر کل سیاسی وزارت خارجه چین ضمن اظهار بی اطلاعی درباره احتمال دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات اعلام کرد تا ساعاتی دیگر دیپلمات‌ها بار دیگر دیداری انجام خواهند داد.    19:04 مان:مذاکرات مفید بود/اشتون در حال کسب اطلاعات از گروه 1+5 است. سخنگوی مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ضمن اعلام اینکه نشست بین کاترین اشتون و محمد جواد ظریف مفید بود اعلام کرد اشتون در حال کسب اطلاعات از مدیران سیاسی گروه 1+5 است.   18:47 پیشنهاد لغو تحریم‌ها به ارزش 6 میلیارد دلار به ایران داده شده است. نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید به ایران پیشنهاد شده در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها، به ارزش شش میلیارد دلار، برداشته شوند.    18:32 خطوط قرمز ایران حذف شدنی نیستند/ غنی‌سازی در داخل کشور برای 1+5 خط قرمز نیست. مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر طرف مقابل همچون دور قبل بر حذف خطوط قرمز ایران در فعالیت‌های هسته‌ای تاکید داشته باشد گفت:خطوط قرمز ایران، "خطوط قرمز" هستند و و حذف شدنی هم نیستند.    18:30 مذاکرات با جدیت ادامه دارد/تاکنون بحث‌های مفیدی انجام شده است. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت:‌ مذاکرات با جدیدت ادامه دارد و تاکنون بحث های مفیدی انجام گرفته است.    18:25 مذاکرات بعد از ظهر ظریف و اشتون پایان یافت/ دور بعدی ساعت 20:30. مذاکرات بعداز ظهر تیم هسته ای کشورمان به ریاست وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل در هتل کانتیننتال پایان یافت.   17:40 رویترز: احتمال حضور جان کری و سایر وزرای خارجه در ژنو زیاد است. برخی دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات ژنو اعلام کرده‌اند احتمال حضور وزیر امور خارجه آمریکا سایر وزرای خارجه گروه 1+5 در این گفت‌و‌گوها زیاد است.    17:20 مایکل مان: اشتون و ظریف به دنبال پیشرفت بیشتر هستند. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای در ژنو در حالی ادامه دارد که اشتون و ظریف به دنبال پیشرفت بیشتر هستند.   17:02 دور جدید مذاکرات ظریف و اشتون آغاز شد. دور جدیدی از مذاکرات میان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.   16:40 مایکل مان خبر حضور وزرای خارجه 1+5 در ژنو را تکذیب کرد. سخنگوی مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر حضور وزرای خارجه 1+5 در ژنو را تکذیب کرد.   16:15 دیپلمات غربی:کشورهای 1+5 با حق غنی سازی ایران موافق هستند. یک دیپلمات غربی به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای ژنو گفت کشورهای 1+5 تقریبا با حق غنی سازی ایران موافق هستند اما از گنجاندن این موضوع به صورت رسمی در متن توافق امتناع می‌کنند.    16:01 ریابکوف: مذاکرات کنونی ژنو بهتر از مذاکرات قبلی در جریان است. معاون وزیر خارجه سوریه و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: "مذاکرات کنونی ژنو بهتر از مذاکرات قبلی در جریان است."   14:59 برنامه بلندمدت برای تضمین فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران. یک منبع آگاه اعلام کرد که وزیر خارجه ایران و نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در مورد یک برنامه بلند مدت برای تضمین توسعه صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ایران گفتگو کرده‌اند.   14:59 عراقچی: در مذاکره با اشتون ‌وارد مباحث محتوایی شدیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان به خبرنگار اعزامی تسنیم به ژنو گفت طی 3 ساعت بحث فشرده با اشتون برای اولین بار وارد مباحث محتوا یی شدیم اما وارد متن نشدیم.   14:47 ظریف: بحث خوبی با اشتون داشتیم/وارد جزئیات موضوعات شدیم. وزیر خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات با اشتون اعلام کرد که مباحث انجام شده خوب بودند.   14:45 تخت روانچی: در برخی موارد وارد جزییات شده ایم اما هنوز وارد متن نشده ایم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار تیم مذاکراتی با اشتون در جمع خبرنگاران گفت در برخی موارد وارد جزییات شده ایم اما هنوز وارد متن نشده ایم.   14:40 ظریف و اشتون وارد جزئیات شده‌اند/نشست بعدی ساعت 17:00. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد مذاکرات آغازین بین کاترین اشتون و محمد جواد ظریف بسیار ماهوی و مشروح بود.   14:35 عراقچی: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است/ احتمال دستیابی به توافق وجود دارد. معاون وزیر امور خارجه پس از دیدار تیم مذاکراتی با کاترین اشتون در جمع خبرنگاران گفت: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است و احتمال دستیابی به توافق وجود دارد.   14:24 دیدار دو جانبه ظریف و اشتون پایان یافت. دیدار دو جانبه بین وزیر خارجه کشورمان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.   13:50 ابراز رضایت معاون اشتون از روند مذاکرات ژنو. معاون اشتون در نشست غیررسمی خود با خبرنگاران از روند مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 ابراز رضایت کرد.   12:17 صبحانه کاری وزیر امور خارجه با مدیران کل سازمان های بین المللی. مدیران کل سازمان های بین المللی مستقر در ژنو در یک جلسه صبحانه کاری با حضور وزیر امور خارجه کشورمان شرکت کردند. 11:35 دیدار ظریف و اشتون آغاز شد. مذاکره میان وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش آغاز شد. 11:24 عراقچی: شانس دستیابی به توافق در این دور مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر در ژنو تاکید کرد شانس دستیابی به توافق در دور فعلی مذاکرات هسته‌ای ژنو وجود دارد اما کار سختی است.    11:12 اهمیتی برای گفته‌های نتانیاهو قائل نیستیم. معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و درخواست وی برای اجرای راه‌حل روسیه برای بحران سوریه در پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد که اهمیتی برای اظهارات نتانیاهو قائل نیست.    10:51 عراقچی: دیدار مهم اشتون و ظریف ساعت 11:30 صبح برگزار می شود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود از برگزاری دیدار مهمی بین محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در ساعت 9 صبح (11:30 به وقت تهران)خبر داد.   10:42 لغو تحریم‌های نفتی و بانکی بخشی از گام اول طرف مقابل/هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن بر حق غنی‌سازی تصریح نشود را امضا نمی‌کنیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مانع بزرگ پیشرفت مذاکرات بی‌اعتمادی هیئت ایرانی ناشی از ژنو قبل است .   10:39 کنفرانس خبری عراقچی آغاز شد. مذاکره کننده ارشد کشورمان و معاون وزیر امور خارجه کنفرانس خبری خود را آغاز کرد.    10:27 صبحانه کاری ظریف با رؤسای سازمان‌های بین‌المللی تا دقایقی دیگر. وزیر خارجه کشورمان تا دقایقی دیگر در روز دوم مذاکرات میان ایران و 1+5 در صبحانه‌ای کاری با رؤسای سازمان‌های بین‌المللی شرکت خواهد کرد.    08:36 راند دوم مذاکرات در ژنو زیبای برفی. روز دوم مذاکرات فشرده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 در هوای زمستانی ژنو تا ساعاتی دیگر آغاز می شود.   06:54 منابع غربی: لاوروف جمعه به ژنو می‌آید. وزیر خارجه روسیه احتمالاً جمعه برای پیوستن به مذاکرات وارد ژنو می‌شود.    01:24 دیدار دوجانبه تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا پایان یافت. دیدار دو جانبه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تیم مذاکره کننده آمریکا که در قالب گروه 1+5 در نشست ژنو حضور دارد، پایان یافت.    00:53 نشست خبری عراقچی به صبح فردا موکول شد. نشست خبری معاون وزیر امور خارجه کشورمان به صبح فردا موکول شد.    00:00 اخبار مهم مذاکرات ژنو انتهای پیام

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.