پنجشنبه 7 آذر 1392 | 10:05
رییس مجلس:
برای فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای نیازی به تایید غرب نداریم/ باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم
برای فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای نیازی به تایید غرب نداریم/ باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نیازی به تایید کشورهای غربی نداریم، گفت: ایران وقتی ان‌پی‌تی را پذیرفته است، قطعا صاحب همه حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و اگر فعلا مجال اجرای آن را نداشته باشد، اما در کل صاحب این حقوق است.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" دکتر علی لاریجانی در نشست علنی دیروز (چهارشنبه 6 آذرماه) مجلس شورای اسلامی و پس از بخش دوم صحبت‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در صحن علنی مجلس، گفت: من در اینجا از آقای ظریف و عراقچی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سپاسگزاری می‌کنم، از طرف دیگر توضیحات وی بسیار مبسوط بود و این توضیحات نشان می‌داد که هیات مذاکره‌کننده ایرانی ابعاد و پیچیدگی‌های مذاکرت هسته‌ای را در نظر گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می‌کنم گفت‌وگوهای امروز مجلس هم لازم بود و هم باید بیشتر بوده و مجلس به دلیل اهمیت مسئله هسته‌ای و مذاکرات باید پیگیر باشد، از طرف دیگر صحبت‌های ظریف نشان داد که وی تسلط کافی بر این موضوع در مذاکرات هسته‌ای دارد و پیچیدگی‌های بحث را به طور کامل نشان داد و ما برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران آرزوی توفیق می‌کنیم.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم افراد و نمایندگان بر تاثیرگذاری مذاکرات بر ابعاد سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل اشاره کردند و این موضوع قابل تقدیر است، از طرف دیگر براساس اظهارات نمایندگان و دغدغه‌هایشان نشان می‌دهد که یک مسئله مهم مورد توجه همه نمایندگان است و آن این است که ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تلاش کنند تا ساختار فناوری صلاح‌آمیز هسته‌ای ایران حفظ شود. از این‌رو این چارچوب هم در تحقیق و توسعه و هم در دانش هسته‌ای باید حفظ شده و محدود نشود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه قطعاً باید به تیم مذاکره‌کننده قدرت مانور در مذاکرات را داد، افزود: از این رو برخی مسائل تکنیکی به این مانورها برمی‌گردد، از طرف دیگر براساس توضیحات ظریف این موضوع شفاف شد که در مقدمه و چشم‌انداز سند مورد توافق بحث غنی‌سازی به طور واضح آمده است، حال اگر کشورهای مذاکره‌کننده تعریف دیگری از این سند دارند، این موضوع مشکل خودشان است، از طرف دیگر یادمان است که مقامات آمریکایی هم شفاهاً و هم کتباً بر داشتن حق هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند و اظهارات اخیر مقامات این کشورها دروغگویی بوده و اشکال از مذاکره‌کننده ایرانی نیست.

لاریجانی با بیان اینکه برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نیازی به تایید کشورهای غربی نداریم، گفت: ایران وقتی ان‌پی‌تی را پذیرفته است، قطعا صاحب همه حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و اگر فعلا مجال اجرای آن را نداشته باشد، اما در کل صاحب این حقوق است. از طرف دیگر وقتی کشورهای مذاکره‌کننده پای میز مذاکره می‌نشینند باید به حرف‌های خود پایبند باشند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم با تاکید بر اینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای مهمترین بخش گام بعدی و نهایی است، تصریح کرد: این موضوع نیازمند این است که غرب بر اساس مذاکرات اولیه تحریم‌ها را بردارد، از این‌رو باید در شرایط کنونی تیم مذاکره‌کننده ایرانی را حمایت کرد و همبستگی ملی داشته باشیم تا گام‌های نهایی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی برداشته شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: امیدواریم با همفکری و تعامل مسئولان مذاکرات نهایی با موفقیت برداشته شود و مجلس پشتیبان اقدامات و حرکت شما خواهد بود و نکات ضروری را به تیم مذاکره‌کننده خواهد گفت.

منبع : خبرگزاری رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.