چهارشنبه 3 تیر 1394 | 11:56
مسئول قرارگاه امر به معروف بسیج :
نقش آفرینی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت در امر به معروف و نهی از منکر
نقش آفرینی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت در امر به معروف و نهی از منکر
سردار کلیشادی: به گفته حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)، مهمترین معروف در جمهوری اسلامی ایران حفظ نظام و مهمترین منکر دشمنی با این نظام است .

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،متن کامل سخنرانی سردار کلیشادی مسئول قرارگاه امر به معروف در شورای مرکزی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت :

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین انه خیر الرازقین

در روایتی که از معصومین (ع) رسیده و متعدد هم هست؛ امر به معروف و ناهی از منکر به عنوان جانشین خدا و پیامبر خدا در زمین معرفی شده اند و این چنین جایگاهی را برای امر به معروف و ناهی از منکر شارع مقدس قائل شده است.امیدواریم بتوانیم این جایگاه را احراز کنیم و انشا.... در این جایگاه خدمت کنیم و انجام وظیفه کنیم ،بنا داریم در اینکار از نظرات شما بزرگواران هم استفاده کنیم.

ما برای پیشکسوتان در سراسر کشور از دو منظر بحث امر به معروف و نهی از منکر را می خواهیم دنبال کنیم: یکی از منظر اینکه عزیزان پیشکسوت به ما کمک کنند در پیشبرد فریضه عظیم امربه معروف و نهی از منکر در کل کشور و در سطح جامعه، در بین مردم و منظر دوم امر به معروف و نهی از منکر درون قشر یعنی در جامعه خود پیشکسوتان.

در جلساتی که قبل از پایان سال تک تک سازمانهای اقشاری می آمدند در دفتر کار سردار نقدی و در واقع یک نوع گزارشگیری بود توسط سردار نقدی، در موضوعات مختلف قشر، یکی از محورهایی که بحث می شد این بود که اقشار مختلف با نظر استانهایشان معروف های ترک شده و منکرهای رایج اولویت دار قشر خودشان را احصاء کنند و  با همفکری استانهایشان و  در راس این معروف ها و منکرات که خاص جامعه هدف قشر خودشان است. چون یکسری معروفات و منکرات مشترک بین همه اقشار است یا مشترک بین اکثر اقشار است و آن معروف ها و منکراتی که خاص قشر خودشان هست اینها را احصاء کنند و یک منکر رایج اولویت دار و یک معرو ف ترک شده اولویت دار خاص جامعه هدف قشر را مشخص کنند و برای کاهش آن منکر و ترویج آن معروف طرح ارائه دهند.

به عنوان مثال بسیج کارمندان بعد از بحث و بررسی های که کرد اعلام کرد این فهرست منکرات رایج و معروفات ترک شده هست. اما منکر ارتشاء در ادارات و سازمانهای حکومتی و شهرداری ها و سازمانهای مختلف نظام این اولویت دار است یعنی مبارزه با رشوه خواری در ادارات و سازمانهای متعدد و معروف تکریم ارباب رجوع که به تقویت هردو موردش موجب تقویت و تضعیف نظام است که مقام معظم رهبری در ابتدای امسال  باز به این موضوع اشار ه نمودند که مهمترین معروف تقویت نظام است، اصل نظام است و مهمترین منکر تضعیف نظام .

 

خوب چگونه در ادارات می خواهند با رشوه خواری مبارزه کنند که هم رشوه گیرندگان پنهان می کند و هم رشوه دهندگان، هر دو پنهان می کنند به دلایلی خاص، با چه راهکاری با چه طرحی سازمان بسیج کارمندان می خواهد با رشوه خواری مبارزه کند؟ با چه طرحی با چه روشهایی می خواهد تکریم ارباب رجوع را در واقع محقق کنند.

در قشر بسیج پیشکسوتان هم قاعدتا باید معروف ترک شده و منکر رایج احصاء بشود و طرح ارائه شود. و این مشترک هست برای تمام اقشار که مشخص کنند اولویت های معرف و منکرات را با نظرات کارشناسی خودشان طرح تهیه کنند و طبق آن طرح کار دنبال بشود.

اما ما یک رسالتی را برای بسیج پیشکسوتان در نظر داریم و برای هیچ کدام از اقشار دیگر آن را قائل نیستیم و ما می خواهیم از توان و ظرفیت، تجربه و انگیزه عزیزان پیشکسوت در سراسر کشور برای پیشبرد امربه معروف و نهی از منکر در بدنه جامعه استفاده کنیم. حالا راهکار ما چی هست برای این مورد؟ راهکار ما با جلسه ای که در سازمان بسیج پیشکسوتان داشتیم و جلساتی که خدمت برادر عزیزم سردار کریمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ما بیایم و این کمیته امر به معرو ف و نهی از منکری که در اکثر شهر ها وجود دارد یعنی جزء این هفت کمیته ای که زیر مجموعه مجمع پیشکسوتان هست که معمولا 10 –15 نفر، افرادی که خوشان داوطلبانه با انگیزه درونی خودشان آمدند این کمیته را انتخاب کردندو با وجود 6 گروه دیگر آمدند احساس مسئولیت کردند و در کمیته امربه معروف و نهی از منکر عضو شدند.

 

ما این عزیزان را یعنی اعضای کمیته ها را با برنامه های امربه معروف و نهی از منکر سازمان بسیج توجیه کنیم  و طرحهای خودمان را بگوییم و  شهرستانها توجیه بشوند. سازوکار امر به معروف را هم برای آنها بیان کنیم.

یعنی بگوییم ما در پایگاه شورای امر به معروف داریم و ترکیبش این هست. وظایفش این هست  و باید این اقدام ها را انجام بدهند کلا در واقع سازوکاری که امر به معروف که در اقشار داریم و در پایگاه داریم در ناحیه داریم، نقشی که ( عزیزمان سوال کردند در باره ستاد احیاء به نسبت الان دیگر قانون پیدا کرده ستاد امر به معروف و نهی از منکر هست در کشور و در استان و بعد در شهرستانها) این موارد را ما در واقع با دوره هایی که می گذاریم در شهرستانها عزیزان آن کمیته را توجیه کنیم و برادران برای ما چند تا کار انجام دهند.

 

یعنی اعضای کمیته امر به معروف و نهی از منکر پیشکسوتان، اولین کاری که انتظار داریم بعد از آن دوره توجیهی و آموزشی که می گذاریم این هست که این عزیزان ، در نقش ایجاد کننده، در نقش سازمان دهنده، در نقش توجیه کننده، سازوکارهای امر به معروف و نهی از منکر را در شهرستانها درون بسیج پیگیری کنند و راه اندازی شود.

 

مثلا ما در شهرستانی 100 پایگاه خواهران و برادران در(مساجد و محلات) داریم، اینها هر کدام باید یک شورای امر به معروف داشته باشند. ترکیبش هم مشخص است، وظایف هم مشخص و دستوراتش هم ابلاغ شده، این عزیزان مثلا اگر ما 10 نفر از اعضای این کمیته را توجیه کردیم اینها تبدیل شوند مثلا به 5 تیم 2 نفره(البته یک پیشنهاد است و باید از نظرات شما استفاده کنیم) اینها هفته ای 3 تا پایگاه را هم بروند هر تیمشان، یعنی 52 هفته در سال داریم، زیاد هم می آید. یعنی اگر 5 تیم 2 نفره باشند و یک شب در میان  در هفته در 1 ساعت در پایگاه محله اشان باشند که فشاری هم به خودشان نیاید و وقت زیادی هم نخواهند صرف کنند اینها می توانند پیگیری کنند که آیا شورای امر به معروف این پایگاه اصلا تشکیل شده است یا نه؟ افرادشان چه کسانی هستند؟ توجیه هستند به کار و آموزشهای لازم را دیده اند، سازوکار مورد نیاز ایجاد شده،؛ این اولین خواسته ما از این کمیته هاست .

من مثال زدم خدمت سردار کریمی خود این بزرگوار توی شمالغرب، هم خیلی فعال بودند، کاملا مسلط هستند به این موضوعات. خود شما عزیزان هم شاید اکثریت شما به این موضوع توجیه باشید، اوایل درگیری ها توی کردستان توی شمالغرب ، ضد انقلابها یکی از کارهایی که می کردند، یک تیم هایی داشتند که، تیم های دیگر را از مردم سازماندهی کننده که در روستاها، شهر به شهر سازمان می دادند و سعی می کردند با سازماندهی و توجیه هر تیم، می رفت به روستای بعدی، و الی آخر.

یعنی تشکیلات ایجاد می کرد آدمها را دور هم جمع می کرد، جلسه می گرفت، راهکار نشان می داد وظایفشان  را می گفت، پشتیبانی هم که معلوم بود.

ما از کمیته های امر به معروف پیشکسوتان در هر شهر چنین انتظاری داریم که بسیار کار مهم و تعیین کننده ای است.

دومین زحمتی که برای عزیزان داریم، نظارت و بازرسی است. یعنی ما بعد از اینکه این دوره های آموزشی را برای اعضای این کمیته ها برگزار کردیم یک فرم هایی را به این برادران می دهیم که بر اساس دستورالعمل هایی که ابلاغ شده به پایگاههای اقشار، حوزه ها به کانونهای اقشار در شهرستان مثلا کانون بسیج هنرمندان، بسیج اصناف، ورزشکاران و الی آخر بر اساس طرح ها، دستورالعمل ها و برنامه هایی که ابلاغ شده به پایگاها، حوزها و کانون های اقشار هر شهری و فرم هایی که توزیع می کنیم بین عزیزان می خواهیم برای ما کار بازرسی را انجام دهند در طول سال. یعنی ما در دوره های 3 ماه، گزارش جامعی از عملکرد امر به معروف و نهی از منکری کل بسیج آن شهرستان، چه شهر چه روستاهای تابعه را داشته باشیم و این دومین خواسته ماهست. یعنی دنبال بازرسی مستقیم هستیم با همان روشی که عرض کردم مثلا تیم بندی شوند و خیلی هم فشار نیاید، یک شب در میان در پایگاهی برنامه بازرسی.

سومین خواسته ای که از این عزیزان انتظار داریم ، ترویج امر به معرو ف و نهی از منکر است یعنی اینها این 10-15 نفر بتوانند بروند در مساجد، مدارس، جمعیتهای مختلف و تشکلهای مختلف در قالب سخنرانی، هم اندیشی، همایش و در هر قالبی مروج امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان باشند. یعنی برای احیای این فرضیه عظیم الهی کار ترویج زا در واقع انجام دهند.

چهارمین کاری که از شما پیشکسوتان انتظار داریم، این عزیزان در قشر خودشان در واقع پیگیری کننده موضوع امر به معروف و نهی از منکر باشند؛ البته شورای امر به معروف آنجا هم هست ولی قاعدتا صالح ترین افراد برای ایفای نقش شورای امر به معروف درون قشر همین افراد هستند؛ چون آموزش دیدند، تجربه پیدا می کنند، مرتب در پایگاها سرکشی می کنند، شهر را می شناسند ، آسیب ها را می شناسند با موضوعات مختلف منکر در هر قشری توجیه هستند، دستور العمل ها را دارند یعنی این ها افرادی هستند که به مرور زمان هر کدامشان یک کارشناس همه جانبه در موضوع معروفات و منکرات هستند.

ما برنامه داریم که انشاءالله از 2 هفته  بعد در تهران دوره های آموزشی برای همه دبیران امر به معروف و نهی از منکر نواحی سراسر کشور  شروع شود در تهران، یک دوره آموزشی برای همه دبیران پیش بینی کردیم که دوره جامعی هست، این دبیران وقتی آموزشهایشان کامل شد ، منابع آموزشی هم در اختیارشان قرار می دهیم و در شهرستانها باید چندین دوره برگزار کنند یکی از دوره ها که باید برگزار کنند برای اعضای کمیته امر به معروف و نهی از منکر پیشکسوتان شهرستان است.

یعنی باید برای این عزیزان کلاس برگزار کنند یک بخش را خودشان و یک بخش را از افراد کارشناس در سطح شهرستان استفاده کنند که این دوره ها را برای اعضای این کمیته ها برگزار کنند که اینها دیگر مصوب می شود و بعد ماموریتشان شروع می شود.

ما در این جلسه می خواهیم از شما عزیزان نظر خواهی کنیم که اینکار را چطور می شود بهتر انجام داد؟ و همینطور هم که سردار کریمی عنوان کردند نمی خواهیم یک کار احساسی و گذرا و موردی باشد می خواهیم یک کار ماندگار و همیشگی باشد در کشور.

انشا... با لطف و عنایت خداوند یک کار ماندگار انجام دهیم. ما در شهرستان هیچ قشری حتی روحانیت را قوی تر از این عزیزان نداریم که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بپردازد چرا چون این عزیزان اولا نیروهای انقلابی هستند یعنی نیروهای دهه 60 هستند با انگیزه ترین افراد در موضوع انقلاب هستند. سی سال کار تشکیلاتی که کردند بسیار قهار هستند و در مقایسه با افرادی که کار تشکیلاتی نکردند در جامعه مثل ماهی درون آب می مانند که نمی دانند زندگی خارج از آب چیست؟ پیشکسوتان که در بحرانهای مختلف حوادث مختلف و دوران جنگ آب دیده شده اند از این جهت هم بسیار ورزیده اند و از جهت شأن اجتماعی و اعتبار اجتماعی که دارند در شهرستانشان بسیار ذی نفوذ هستند یعنی افرادی هستند که بالاخره مردم، بسیجیان، خانواده شهدا و مسئولین شهر وقتی این افراد کارشان را شروع می کنند در واقع حساب باز می کنند، افراد گمنام و یا ناتوانی نیستند.

افرادی هستند که در متن انقلاب و حوادث بوده اند و با انگیزه هستند نیت خدایی دارند و از طرفی سپاه و بسیج را کاملا می شناسند یعنی توی این مجموعه بزرگ شده اند زندگی کرده اند و با مجموعه بیگانه نیستند و در نتیجه شایسته ترین قشر برای پیشبرد موضوع امر به معروف و نهی از منکر در بدنه جامعه همین عزیزان پیشکسوت هستند که خوب به حمدالله سلسله مراتب دارند تشکیلات دارند کار سازمانی تشکیلاتی می کنند و می توانند این تشکیلات را ماندگار و مستمر برای سالیان سال و روز به روز هم کسب تجربه کنند و این افراد هر نفرشان می توانند یک شهر را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر رهبری کنند. این موارد در واقع خواسته ما  در موضوعاتی بود که قرار بود خدمت شما عزیزان بگوییم . حالا مدیریت جلسه و نظر خواهی را هر جور که سردار کریمی صلاح می دانند انشا... دنبال می کنند با صلواتی بر محمد و آل محمد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.