چهارشنبه 14 آبان 1393 | 13:04
اخبار و تحلیل‌ها /
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3990 چهارشنبه 14 آبان ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3990 چهارشنبه 14 آبان ماه 1393
شماره جدید نشریه اخبار و تحلیل‌ها را می توانید دریافت کنید.

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3990 چهارشنبه 14 آبان ماه 1393

 

سرمقاله

«مرگ بر آمریکای» عاشورایی!

روز گذشته در عاشورای حسینی و سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شهرهای مختلف ایران شاهد فریادهای رسای «یا حسین» و «مرگ بر آمریکا» بود. آنچه که مردم ایران در عاشورای حسینی به نمایش گذاشتند دو نما از یک واقعه عظیم بود. مردم در نمای اول همه نشانه‌های عزداری و مصیب‌زدگی در شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به تصویر کشیدند و با تمام وجود با زدن بر سر وسینه و ریختن اشک اندوه و ماتم نشان دادند که پیوسته پاسدار ودیعه ارزشمند الهی در پاسداشتن خون و اندوه شهید کربلا هستند. مردم در نمای دوم با فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نشان دادند که در عشق و دلدادگی به عاشورا تنها در بند شور نیستند و فلسفه عاشورا را که همانا رویارویی با فاسد و مستکبر برای حاکمیت اراده خداوند است، نیز نیک دریافته‌اند و از این رو در بزرگداشت دو مناسبت بزرگ واقعه عاشورا و سیزدهم آبان با هوشمندی تمام و با قرار دادن یکی (مبارزه با استکبار) در راستای دیگری (واقعه عاشورا) به‌خوبی حق هر دو را ادا کردند و این در حالی بود که استکبار و اذنابش امیدوار بودند تهاجم فرهنگی پیوسته آن‌ها طی سال‌های گذشته آنچنان در فرهنگ و رفتار دینی ایرانیان رسوخ کرده باشد که «جدایی دین  از سیاست» برای آن‌ها به امری مسلم تبدیل شده باشد و در تلاقی فوق همه به عاشورا بپردازند و دیگر کسی کاری به آمریکا و استکبار نداشته باشد. عاشورا دیروز میزان و معیار ارزشمند و مطمئنی برای سنجش درک و فهم دینی و سیاسی ایرانیان و نیز میزان موفقیت دشمن در ترویج اندیشه استعماری «جدایی دین از سیاست» بود که همگان با مشاهده حماسه عاشورایی که مردم ایران آفریدند و در آن استکابر را با فریاد رسا تحقیر کردند، به این نتیجه رسیدند که پیروز این نبرد سخت و نفس‌گیر ایرانیان بوده‌اند که با فراگیری صحیح آموزه‌های عاشورایی، همچنان آمریکا را مصداق استکبار و دشمن اصلی انقلاب اسلامی ایران می‌دانند. حضور عاشقانه و بصیرانه مردم ایران در عاشورایی که در آن آمریکا مظهر استکبار معرفی شد و در آن فریاد «مرگ بر آمریکا» شاخصی برجسته و چشم‌نواز بود، رسانه‌های جهانی را نیز بر آن داشت که اخبار این واقعه عظیم را آنگونه منعکس کنند که عزاداران عاشورایی آفریده بودند. آن‌ها هم همگی اعلام کردند در کنار عزاداری برای امام حسین(ع) فریاد بلند دیروز ایرانیان «مرگ بر آمریکا» بود.

ترجمه

نقش‌آفرینی تازه روسیه در گفت‌وگوهای هسته‌ای

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 5 نوامبر 2014 (۱۴ آبان) در مقاله‌ای به ابعاد نقش‌آفرینی روسیه در توافق هسته‌ای جامع پرداخت و نوشت: احتمال می‌رود به گفته مقامات و دیپلمات‌های دخیل در گفت‌وگوها، ایران در صورت رسیدن توافق کلان با غرب، با انتقال بیشتر ذخایر عظیم اورانیوم به روسیه موافقت می‌کند. این موضوع پیشرفتی جدی در گفت‌وگوهایی است که تاکنون به بن‌بست رسیده بود. مطابق توافق پیشنهادی، روس‌ها این ذخایر اورانیوم را به میله‌های سوخت ویژه برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر (تنها راکتور تجاری ایران) تبدیل خواهند کرد. با تبدیل اورانیوم به میله‌های سوختی، به کارگیری آن‌ها برای تسلیحات هسته‌ای به‌شدت دشوار خواهد شد. این موضوع تا حد زیادی نگرانی‌های غرب در مورد ذخایر اورانیوم ایران را کاهش خواهد داد؛ هرچند با این اقدام تمام مسیرهای ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مسدود نخواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: با نزدیک شدن ضرب‌الاجل 24 نوامبر مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای، طرف‌های دخیل همچنان در مورد مسائل مختلف از جمله شمار سانتریفیوژها، سرعت لغو تحریم‌های اقتصادی، سرنوشت راکتور آب‌سنگین و میزان دسترسی و اختیارعمل بازرسان بین‌المللی برای بازدید از مراکز پنهانی مشکوک اختلاف‌نظر دارند. یک مقام آمریکایی آگاه از گفت‌وگوها گفت: «در صورتی که توافق ایران و روسیه کارساز شود، می‌تواند شالوده توافقی کلان باشد.» وندی شرمن، ریاست تیم گفت‌وگوکننده آمریکا با اشاره به این راه‌حل احتمالی گفت: «ما در مسائلی که در ابتدا دستیابی به آن‌ها چالش‌ساز و مشکل به نظر می‌رسید، پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم.» وی در مورد جزئیات نقش‌آفرینی جدید روسیه اظهارنظر نکرد و اظهار داشت گفت‌وگوها شبیه قارچ‌ها هستند و «در تاریکی به بهترین شکل عمل می‌کنند.»

در پایان مقاله آمده است: برای روسیه، مشوق‌های تحقق توافق، اقتصادی و سیاسی هستند. این کشور علاوه بر کسب درآمد از غنی‌سازی اورانیوم ایران، انحصار خود در تأمین راکتور تجاری ایران را حفظ می‌کند و در آینده نیز برای ساخت سایر راکتورهای ایران موقعیت خوبی خواهد داشت. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مرکز گفت‌وگوهایی قرار خواهد گرفت که احتمالاً آینده خاورمیانه را تعیین خواهد کرد. پوتین مشتاقانه خواهان دستیابی به این جایگاه منطقه‌ای است. اگرچه آمریکا نسبت به نقش روسیه رویکرد محتاطانه دارد؛ اما چاره و گزینه دیگری ندارد. به منظور افزایش زمان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، گرفتن 28 هزار پوند اورانیوم از دست ایران حیاتی است. این مقام آمریکایی گفت مانع بزرگ‌تر در رسیدن به توافق در مورد اورانیوم ممکن است ایرانی‌ها باشند. وی تشریح کرد «آنچه اطمینان کمتری در مورد آن وجود دارد این است که آیا ایران پیشنهادهای منطقی را در میز مذاکره خواهد پذیرفت یا به مطرح ساختن درخواست‌های افراطی خود که عملاً منطبق با نیازهای هسته‌ای این کشور نیست، درخواست‌های اضافی خواهد کرد.» تجربه گذشته نشان می‌دهد توافق با ایران بر سر بیشتر ذخایر هسته‌ای این کشور که برای دستیابی به آن میلیون‌ها دلار به رغم تحریم‌ها و خرابکاری غرب هزینه کرده، دشوار است و قطعی به‌نظر نمی‌رسد.

اخبار و تحلیل‌ها: آنچه که در این نوشتار درباره انتقال بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به روسیه گفته شده، پیشنهادی است که در هفته‌های اخیر در محافل سیاسی نزدیک به گفت‌وگوهای هسته‌ای مطرح شده بود. این موضوع مانند هر موضوع دیگری شبیه به آن، تنها در حد پیشنهاد است و تنها زمانی می‌تواند رسمیت پیدا کند که مغایر سیاست‌های کلان هسته‌ای ایران و خطوط قرمز آن نباشد و دارای انعطاف‌های لازم باشد و با سایر بخش‌های مباحث هسته‌ای مانند رفع تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژها، فردو و آب سنگین اراک سازگاری داشته باشد به‌نحوی که در مجموع همه حقوق هسته‌ای ایران را تأمین کند، در غیر این صورت با همه حمایت‌های تبلیغاتی که از این‌گونه پیشنهادها می‌شود و فضای روانی که به نفع آن ساخته می‌گردد، فاقد هرگونه ارزش برای طرح در روند گفت‌وگوها هستند.

اخبار 

سرکرده جبهه النصره حزب‌الله را تهدید کرد

 «ابو محمد الجولانی» سرکرده جبهه النصره با انتشار پیامی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را به آغاز نبردی تعیین‌کننده در منطقه القلمون (منطقه مرزی میان سوریه و لبنان) وعده داد. وی در این پیام اعلام کرد: جبهه النصره هنوز تمام توان خود را در منطقه القلمون نشان نداده‎ و نبرد واقعی علیه حزب‌الله لبنان هنوز آغاز نشده است. الجولانی در عین حال مدعی شد: این نبرد سبب خواهد شد که سیدحسن نصرالله از ورود نیروهای حزب‌الله به منطقه القلمون پشیمان شود. سرکرده جبهه النصره همچنین ادعا کرد: جبهه النصره با فرماندهی «ابی مالک» در قلمون توانسته در عملیات بزرگی فریبکاری حزب‎‎الله و کینه آن‌ها علیه اهل سنت را کشف کند! خاطرنشان می‌شود سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا تأکید کرد: شرایط هم اکنون در القلمون بسیار خوب است و تروریست‎ها ماه‌هاست که برای سیطره بر یک روستا در این منطقه تلاش می‎کنند؛ اما در نیل به این هدف همواره شکست می‌خورند.

نباید اجازه داد دوستی با دشمن تئوریزه شود

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی با مهم خواندن شناخت دشمن این روایت را از پیامبر اعظم(ص) نقل کرد: «عاقل‌ترین مردم کسی است که خدای خود را بشناسد و اطاعت کند؛ و دشمن خود را بشناسد و او را معصیت کند.» و ادامه داد، کسانی که می‌خواهند جامعه را به‌گونه‌ای بار بیاورند و افکار عمومی را به‌گونه‌ای سوق دهند که مردم احساس نکنند دشمنی کینه‌توز، رذل و در نهایت پستی و بی‌شرفی در اطراف آن‌ها وجود دارد، این‌ها خائنین به مردم هستند، فکر نکنید که این‌ها یک آدم‌های خاکشیر مزاج صلح‌طلب آرام هستند. شخصیت‌های تاریخی از این دست سراغ داریم که چه خیانت‌های بی‌نظیر و عجیب و غریبی به اسلام کرده‌اند! هیچ‌وقت نباید جامعه را در خواب خرگوشی فرو برد و طوری رفتار کرد که این‌ها دشمن ندارند. امروز چه کسی است که رذالت‌های دشمنان را نبیند؟ این آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها از زمان حضرت امام(ره) رذالتشان بیشتر نشده است؟ جنایتشان بیشتر نشده است؟ وی در ادامه با تأکید بر ضرورت  نهادینه کردن شعار مرگ بر آمریکا در جامعه افزود، نباید اجازه دهیم کسی دوستی با دشمن را در این کشور تئوریزه کند و با دو پهلو سخن گفتن و با یکی به نعل و یکی به میخ زدن بخواهد روحیه انقلابی ما را سست بکند. بعضی‌ها دانش و هوشمندی خودشان را به کار گرفته‌اند که حماقت بپرورانند و با انواع تئوری‌ها، دشمنی با استکبار را تقلیل دهند، این را باید تبیین کرد، باید به کار تبیینی پرداخت، باید از آیات قرآن، از روایات استفاده کرد، باید از تجربه استفاده کرد.

اخبار کوتاه 

* تهمینه میلانی یکی از کارگردانان جریان شبه روشنفکری اخیر با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی سخنان عجیبی را بر زبان رانده است و  با تحقیر کردن  حیای زن مسلمان ایرانی و پرهیز ذاتی او از اختلاط در جمع مردان نامحرم، این رفتار را جمود متدینان در برابر مدرنیته معنا کرده است! وی همچنین با افسانه خواندن دشمنی دشمن، با دفاع از سیاه‌نمایی سینماگران از جامعه ایران می‌گوید «فیلم سیاه وجود ندارد، مگر خارجی‌ها بیکارند الکی به ما جایزه بدهند. نباید اینقدر دشمن دشمن کنیم. تجاوز فرهنگ غرب افسانه است»

 *روزنامه «صباح» ترکیه نوشت عربستان سعودی برای اعمال فشار بر ایران و روسیه با ابزار نفت تلاش‌های تازه‌ای را آغاز کرده است. این روزنامه می‌نویسد عربستان سعودی به‌تازگی قیمت فروش نفت خود در بازار آمریکا را کاهش داده و در همین حال، این قیمت را برای خریداران آسیایی افزایش داده است. به این ترتیب، این کشور تلاش دارد تا با پایین آوردن قیمت‌های جهانی نفت، بر ایران و روسیه فشار سیاسی وارد کند. این روزنامه اشاره می‌کند که در پی اقدام اخیر عربستان سعودی، بهای نفت خام برنت به 84 دلار در هر بشکه سقوط کرده است و به این ترتیب، می‌توان گفت عربستان می‌خواهد برای دستیابی به اهداف سیاسی، اقدام به ارزان‌فروشی نفت کند.

 

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.