شنبه 17 آبان 1393 | 14:11
اخبار و تحلیل‌ها /
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3991 شنبه 17 آبان ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3991 شنبه 17 آبان ماه 1393
شماره جدید نشریه اخبار و تحلیل‌ها را می توانید دریافت کنید.

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3986 سه‌شنبه 6 آبان ماه 1393

 

سرمقاله

چرایی سردرگمی در گفت‌وگوهای هسته‌ای!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در نشست خبری در پاسخ  به پرسش خبرنگاری درباره برنامه این هفته مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «من فکر می‌کنم سردرگمی‌هایی به وجود آمده است که ما آن‌ها را متأسفانه با تنظیم برنامه‌ای که دقیق نیست، ایجاد کردیم. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در اینجا (واشنگتن) است. من امروز صبح وی را دیدم. وی فردا قرار نیست به هیچ جایی سفر داشته باشد. مطمئناً ما تماس نزدیک را حفظ می‌کنیم...» همان‌طور که جنیفر ساکی در بالا گفت، در بحث هسته‌ای «سردرگمی‌هایی به وجود آمده است» اما نه به دلیلی که وی آن را بیان کرد، بلکه به این دلیل که اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نتوانسته در قالب یک رئیس‌جمهور تمام‌عیار ظاهر شود و برای حل‌وفصل مسائل مهمی که آمریکا درگیر آن است، از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران، تصمیم رئیس‌جمهورانه بگیرد. شاید مهم‌ترین اقدام اوباما در دوره ریاست‌جمهوری‌اش که در همان ماه‌های اول آغاز کرد، تصمیم به خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان بود که آن هم به پشتیبانی افکار عمومی مردم آمریکا و نارضایتی مردم این کشور از رویه نظامی‌گرایانه جورج‌ بوش و روند پیوسته بازگشت جنازه سربازان‌ آمریکا از عراق و افغانستان به کشورشان بود. اوباما می‌کوشد با بهانه همراهی نکردن کنگره با روند مذاکرات، ضعف و ناتوانی خودش در کسوت رئیس‌جمهور را بپوشاند، حال آنکه بر اساس قانون اساسی آمریکا، در چنین مواردی رئیس‌جمهور اختیار تصمیم‌گیری مستقل دارد. درباره این مهم، طرح هماهنگی کنگره با کاخ سفید برای فشار بیشتر به ایران وجهی ندارد و مانند موضوع پیش‌گفته، از جنس بهانه برای پنهان ساختن ناتوانی اوباما است؛ زیرا آمریکایی‌ها می‌دانند چنانچه به این روند ادامه دهند، باید در انتظار شکست گفت‌وگوها باشند؛ بنابراین اصرار بر دیدگاه فوق، کاملاً بی‌معنی است چراکه مفهوم آن، این است که آمریکا با رفتارش عامدانه مذاکرات را به شکست می‌کشاند؛ حال آنکه آمریکا به‌شدت نیازمند به‌نتیجه رسیدن مذاکرات است؛ پس بی‌سروسامانی وضع موجود را باید ناشی از ضعف تصمیم‌گیری اوباما دانست.

ترجمه

تهدید به مرگ داعش علیه اعضای انگلیسی خود

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اکسپرس 28 اکتبر 2014 (6 آبان) در مقاله‌ای به تهدید داعش علیه اعضای انگلیسی خود که خواهان بازگشت به انگلستان هستند، پرداخت و نوشت: جهادی‌هایی که برای دولت اسلامی می‌جنگند، اگر خواهان بازگشت به کشورشان باشند، به مرگ تهدید می‌شوند. محمدحسن که ماه‌ها خواستار خروج از داعش شده بود، هفته گذشته کشته شد. جهادی‌های بریتانیایی که برای دولت اسلامی می‌جنگند، با چنین وضعیتی روبه‌رو هستند. گفته می‌شود رؤسای این گروه تروریستی هشدار داده‌اند اتباع غربی خود را که به‌دنبال بازگشت به کشور خود هستند، خواهند کشت. حدود پانصد بریتانیایی برای جنگ در کنار این گروه تروریستی به عراق و سوریه سفر کرده‌اند. یک منبع به نشریه آبزرور گفت: «برخی اتباع بریتانیا که خواهان بازگشت هستند، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با تهدید به مرگ روبه‌رو می‌شوند.»

در ادامه مقاله آمده است: مشخص شده است محمدحسن، جوان نوزده‌ساله که برای دولت اسلامی می‌جنگید، در جنگ سوریه کشته شده است. این جوان، چهارمین عضو بریتانیایی دولت اسلامی از منطقه پورتزموث بود که سال گذشته به خاورمیانه[غرب آسیا] سفر کرده بود. خانواده محمد گفته‌اند که وی از اینکه به گروه دولت اسلامی پیوسته، پشیمان شده بود. آن‌ها مدعی هستند این جوان که دانش‌آموز مدرسه‌ای خصوصی بود، خواستار جدایی از این گروه تروریستی شده بود؛ اما از پیامدهای آن نگران بود. مادرش می‌گوید پسر وی به‌شدت خواهان ترک این افراط‌گرایان بود؛ اما از خروج وی جلوگیری شده بود. خانواده محمد طی بیانیه‌ای اعلام کردند که «در ماه‌های اخیر، وی خواست خود برای بازگشت به کشور را اعلام کرده بود؛ اما از پیامدهای آن نگران بود... این یک تراژدی و درس است.» یکی از دو عضو زنده‌مانده از گروه پورتزموث به بریتانیا بازگشته و محکوم شده است. در عین حال، عضو دیگر ظاهراً زخمی شده است. حسن در تماس با خانواده خود از طریق اسکایپ گفته بود: «می‌‌توانید ببینید چگونه در دام افتاده‌ام... من برای امنیت خود و زنده ماندن باید در کنار آن‌ها (داعش) بمانم... اگر از مرز خارج شوم، در مشکل بزرگی گرفتار خواهم شد.» خانواده حسن به‌منظور بازگرداندن وی، ماه آوریل به مرز ترکیه و سوریه رفتند. محمد به جای اینکه در رشته سیاست بین‌الملل در دانشگاه سوری بریتانیا تحصیلات خود را آغاز کند، به عضویت گروه دولت اسلامی درآمد و سرانجام کشته شد. تاکنون بسیاری از اتباع غربی که به سوریه و عراق رفته‌اند، در صحنه جنگ کشته شده‌اند. دولت بریتانیا از بازگشت این اعضا به کشور و تهدید ایجاد هسته‌های تروریستی آینده آن‌ها در اروپا ابراز نگرانی کرده است.

اخبار و تحلیل‌ها: پدیده جدایی از گروه تکفیری صهیونیستی داعش یا همان روند ریزش، اتفاقی است که از قبل پیش‌بینی می‌شد و احتمالاً شتاب بیشتری خواهد گرفت و حتی به افراد کشورهای مسلمانی که عضو داعش هستند، سرایت خواهد کرد و این، سرآغاز فروپاشی داعش و محدود شدن و یا تقسیم آن به گروه‌های کوچک‌تر و کم‌توان‌تر و حتی درگیری‌های شدید داخلی است. احتمال دارد سران داعش برای جلوگیری از این روند و زهر چشم‌ گرفتن از سایر داعشی‌ها، دست به تصفیه خونین بزنند.

اخبار

ظاهراً وزارت علوم سهم فتنه‌گران است!

 بر اساس گزارش‌های دریافتی، نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم، در روزها و ماه‌های فتنه ۸۸ نقش پررنگی در شوراندن دانشجویان و استادان برای ابراز مخالفت با نظام و همراهی با فتنه‌گران داشت. از جمله می‌توان به تلاش‌های جدی وی در هیئت‌رئیسه برای تصویب تعطیلی دانشکده فنی در زمان فتنه اشاره کرد. از جمله اقدامات دیگر وی در بزنگاه فتنه، نیمه‌تمام گذاشتن کلاس‌ها و توصیه به تعطیلی امتحانات در گیرودار فتنه و امضای نامه‌ای بود که پس از ۱۶ آذر ۸۸ خطاب به رهبر معظم انقلاب نگاشته شد و با وارونه جلوه دادن واقعیات، ضمن اتهام‌زنی غیرمستقیم به شخص رهبر انقلاب، موجبات سوء‌استفاده رسانه‌های بیگانه را فراهم کرد. وی همچنین در سال ۸۴ و پس از تغییر رئیس دانشگاه تهران، در دانشکده فنی به تعطیلی کلاس‌های درس و تحریک به تجمع دانشجویان در برابر سالن تودیع و معارفه اقدام کرد، اقدامی که موجب ضرب و شتم رئیس فقید دانشگاه تهران، آیت‌الله عمید زنجانی و تعدادی دیگر از استادان دانشگاه شد و تعطیلی کلاس‌ها نیز به مدت چهار روز ادامه یافت. تغییر کاربری زمینی که برای احداث مسجد در دانشگاه در نظر گرفته شده بود، حذف آثار و تفکرات برخی از متفکران انقلابی و ترویج کتب و تفکرات امثال عبدالکریم سروش در دانشکده فنی دانشگاه تهران، بدرفتاری و ایجاد محدودیت برای نماینده مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین‌زاده، از جمله اقدامات محمود نیلی احمدآبادی در دوره‌های مختلف مسئولیتش در دانشگاه تهران است. به‌دلیل همین سابقه نیلی در فتنه، بسیاری از نمایندگان مجلس به معرفی او برای پست وزارت علوم اعتراض دارند؛ از جمله امیرآبادی، نماینده مردم قم، در واکنش به معرفی نیلی از سوی دولت برای وزارت علوم گفته است: به نظر می‌رسد معرفی چنین گزینه‌هایی در راستای ایجاد تعامل بیشتر با مجلس نیست؛ زیرا دولت می‌داند اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس، اصول‌گرا هستند و با موضوع فتنه و فتنه‌گران زاویه دارند و به آن‌ها رأی نمی‌دهند و وزارت علوم باید به دست فردی عادل و معتدل که بیشتر دنبال رشد علمی کشور باشد، داده شود.

     اخبار کوتاه

* یک منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری را که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به نامزد شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند،  تکذیب کرد. این منبع گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره نامزد شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه‌تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفته‌اند: در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم، قصد نامزد شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای نامزدی ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد!

* در راستای لغو مجوز جلسات سخنرانی‌ منتقدان دولت، این بار مجوز برنامه سخنرانی سه تن از نمایندگان مجلس در دانشگاه مازندران لغو شد. در حالی که آقایان سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده و جواد کریمی قدوسی، سه تن از نمایندگان منتقد دولت، قرار بود عصر امروز سه‌شنبه در دانشگاه مازندران در جمع دانشجویان این دانشگاه به سخنرانی بپردازند، مسئولان این دانشگاه اجازه برگزاری این برنامه را به دانشجویان ندادند.

* ماه‌ها پس از اعلام تشکیل حزب «ندا» در جریان اصلاحات، به‌تازگی خبر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بر سر آغاز به کار این تشکل جدید دچار اختلافاتی با یکدیگر شده‌اند. بهزاد نبوی که یکی از موافقان راه‌اندازی این تشکل است، در این باره می‌گوید: بالاخره ما باید نسل بعدی اصلاح‌طلبی را فعال کنیم. اینگونه تشکل‌ها خوب است و باید آن‌ها را مدیریت و نظارت کرد و به جای اینکه علاف باشند، آن‌ها را فعال کنیم. این در حالی است که طیف محمدرضا خاتمی و مشارکتی‌ها با راه‌اندازی تشکل جدید مخالفند و می‌گویند: دستگاه‌های امنیتی و مخالفان اصلاحات آن را راه‌اندازی کرده‌اند و این تشکل به‌دلیل ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان ایجاد شده است!

* سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان لرستان، از دستگیری ضاربان طلبه آمربه‌معروف خرم‌آبادی خبر داد. حجت‌الاسلام محسن میرزایی، طلبه خرم‌آبادی، شامگاه پنج‌شنبه در خیابان مطهری با صحنه‌‌ای غیراخلاقی روبه‌رو شد که به نزدیک ماشین فرد انجام‌دهنده آن عمل غیراخلاقی رفت و تذکر لسانی داد. پس از تذکر لسانی این طلبه، چند نفر از اراذل به طلبه حمله کردند و یک نفر از پشت وی را گرفت و چند نفر دیگر با قمه حمله کردند و قصد داشتند ضربات قمه را به قلب این طلبه آمربه‌معروف وارد کنند که وی دست خود را سپر کرد و مانع اصابت ضربات به قلب خود شد. این طلبه بر اثر شدت جراحات به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

* انتشار تصاویری از طلاب حافظ قرآن کریم اندونزی در حال بوسیدن دست «عادل کلبانی» مبلغ وهابی، خشم مردم این کشور را برانگیخت. پایگاه اینترنتی «المواطن»، با اشاره به مواضع پیشین کلبانی در این باره نوشت: «کلبانی در گذشته گفته بود که گسترش فرهنگ دست‌بوسی، کاری مشمئزکننده است که موجب به بند کشیدن فکر و عقل مردم می‌شود؛ اما حالا که نوبت به خودش رسیده، این کار را نادرست نمی‌داند و با لبخند، دستش را برای بوسیدن دراز کرده و برای آن توجیه می‌تراشد.»!

* سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در همایش «استانداردسازی، مقاوم‌سازی، خوداتکایی و پدافند غیر‌عامل» گفت: وزارت اطلاعات اعضای یک گروه سنگالی را دستگیر کرده که در حال خرید اطلاعات زیرساختی مخابرات ما بوده‌اند.

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.