سه شنبه 20 آبان 1393 | 13:47
اخبار و تحلیل‌ها /
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3994 سه‌شنبه 20 آبان ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3994 سه‌شنبه 20 آبان ماه 1393
شماره جدید نشریه اخبار و تحلیل‌ها را می توانید دریافت کنید.

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3994 سه‌شنبه 20 آبان ماه 1393

 

سرمقاله

نمایی از چهره موفق نوری مالکی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق، که روز گذشته انجام گرفت، عملکرد وی را هنگام انتقال قدرت در عراق ستودند و در آن‌باره فرمودند: «جناب‌عالی در جریان انتقال قدرت در عراق، کار بزرگی را برای جلوگیری از آشفتگی و بی‌ثباتی عراق انجام دادید و این‌کار هیچ‌گاه در ساحه عراق فراموش نخواهد شد.» فرمایش امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به پایان دوره دوم نخست‌وزیری مالکی اشاره دارد که چند ماه پیش به اتمام رسید و حزب نوری مالکی در انتخابات مجلس عراق پیروز شد و قانوناً می‌توانست برای بار سوم به نخست‌وزیری انتخاب شود؛ اما برخی گروه‌ها با انتخاب مجدد وی مخالفت کردند. همزمانی این مسئله با حمله داعش تکفیری به عراق و پیشروی آن در مناطق مختلف این کشور، عراق را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده بود که مالکی، هوشمندانه و با به خرج دادن تقوای سیاسی، از حق خود چشم‌پوشی کرد و عراق را از یک چالش بسیار بزرگ نجات داد.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در ادامه افزود: «رویه شما برای کمک به دولت جدید آقای حیدر عبادی و تلاش برای ایجاد وحدت میان نیروهای عراق، اقدام بسیار خوبی است که باید ادامه یابد.» نوری مالکی در تحولات اخیر عراق افزون بر آنکه با تشخیص درست، منافع ملی عراق را بر منافع شخصی و حزبی‌اش ترجیح داد و به توصیه‌های علمای دین توجه کرد، از تجارب ارزشمندش برای شکل‌گیری دولت جدید و کمک به حیدر عبادی- نخست‌وزیری که جایگزین وی شده- از هیچ کوششی دریغ نکرد و حضورش در مجموعه سیاسی جدیدی که امور عراق را در دست گرفته‌اند، مانع بسیاری از اختلافات شد که پس از انتخابات مجلس عراق، زمینه آن کاملاً فراهم بود و همچنین ادامه حضور وی در جمع دولتمردان عراق، به تقویت و استحکام آن، کمک شایانی کرده که باید آن را به موفقیت‌های دوره نخست‌وزیری‌اش در عراق اضافه کرد.

 

ترجمه

برای توافق هسته‌ای با ایران عجله نکنید؟

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان 11 نوامبر 2014 (20 آبان) در مقاله‌ای به ضرورت عدم توافق هسته‌ای با ایران به دلیل موضع‌گیری‌های ضدصهیونیستی آن پرداخت و نوشت: رهبر ایران خواستار نابودی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] شده است. قدرت‌های جهانی نباید برای توافق هسته‌ای با ایران عجله کنند. بنیامین نتیانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی بیانیه‌ای گفت: «در ایران، میانه‌روی وجود ندارد. ایران با بی‌پروایی خواستار نابودی اسرائیل است و دستورکار تروریسم بین‌المللی را به پیش می‌برد... این رژیم تروریست در ایران نباید اجازه یابد به قدرتی در آستانه هسته‌ای تبدیل شود. از کشورهای 1+5 می‌خواهم برای توافقی که به ایران اجازه حرکت به سوی بمب هسته‌ای می‌دهد، تعجیل نکنند.» در عین حال که رهبر ایران خواستار نابودی اسرائیل شده، گفته که «مخالف کشتار یهودیان در منطقه است.»

در ادامه مقاله آمده است: در واقع، رهبر ایران از همه‌پرسی سخن می‌گوید؛ اما معتقد است که «مقاومت مسلح، علاج مسئله است.» وی خواستار مسلح شدن کرانه باختری مانند غزه شده است. این درخواست، سیاست داخلی فلسطین را نیز منعکس می‌کند. ایران از حماس در غزه حمایت می‌کند. فتح که رقیب حماس است، بر کرانه باختری تسلط دارد. روز یکشنبه دولت کرانه باختری، حماس را به بمب‌گذاری در خانه‌های رهبرانش متهم کرد. روز دوشنبه نیز دو حادثه تروریستی علیه اسرائیلی‌ها اتفاق افتاد که در نتیجه آن، یک زن کشته شد. آخر هفته، رهبر ایران در توئیتر منتسب به وی، خواستار «نابودی اسرائیل» شد. در عین حال، در این اظهارنظرها پافشاری شد که ایران به دیپلماسی در سایر مسائل متعهد است. در عین حال، به «9 مسئله کلیدی در مورد نابودی اسرائیل» پرداخت و نیز گفته شد که ضروری است با حضور همه ساکنان اصلی فلسطین، همه‌پرسی برگزار شود و مهاجران یهودی حق شرکت در این همه‌پرسی را ندارند. این در حالی است که تاریخ منطقه، هزاران‌ساله است و موج‌های مهاجرت و تبعید بی‌شمار بوده است. مطابق نظرسنجی ماه ژوئیه که مؤسسه واشنگتن انجام داد، بیشتر فلسطینی‌ها در غزه، مخالف راه‌حل دوکشوری و خواهان نابودی اسرائیل هستند که البته این هدف با منشور حماس که در آن بر نابودی اسرائیل تأکید شده، منطبق است. نظرسنجی ماه ژوئیه مؤسسه دیالوگ نشان داد که بیشتر اسرئیلی‌ها از راه‌حل دوکشوری حمایت می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌تازگی نامه‌ای به رهبر ایران درباره همکاری در جنگ علیه داعش نوشت. ماهیت این نامه، پرسش‌هایی را برانگیخته از جمله اینکه آیا موضع‌گیری اوباما در برابر ایران منعطف شده است؟ مقامات آمریکایی‌ پافشاری می‌کنند که واشنگتن اقدامات نظامی را با ایران هماهنگ نمی‌کند. اوباما در برنامه «در پیشگاه ملت» به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «ما به آن‌ها (ایرانی‌ها) اجازه می‌دهیم بدانند که ما مزاحمتی برای آن‌ها نداریم. ما بر دشمن مشترک خود متمرکز شده‌ایم؛ اما هیچ طرح جنگی مشترک یا هماهنگی وجود ندارد و نخواهد داشت.» در عین حال، تنش‌های میان نتانیاهو و اوباما سبب شده که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، به دنبال رفع این اختلافات باشد. وی در سخنرانی در فدراسیون‌های یهودی آمریکای شمالی گفت: «مانند تمام دوستان نزدیک، ما با یکدیگر صادقانه صحبت می‌کنیم. ما با یکدیگر اختلاف نظر داریم. ما یکدیگر را دوست داریم... ما به ایران اجازه نخواهیم داد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.»

اخبار و تحلیل‌ها: پاسخ مطالبی که در یادداشت فوق، جانبدارانه به نفع رژیم صهیونیستی آمده، در مسائل زیر است:

1- رژیم صهیونیستی دارای سلاح هسته‌ای است، در حالی که حق ندارد چنین سلاحی را داشته باشد، ضمن اینکه به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نیامده است.

2- رژیم صهیونیستی به هر بهانه‌ای به مناطق فلسطینی حمله و آنجا را غصب می‌کند و دست به کشتار فلسطینیان می‌زند. آخرین مورد آن، جنگ 50 روزه است که در آن بیش از دو هزار فلسطینی بی‌گناه را به شهادت رساند.

3- بخش زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی متعلق به این سرزمین نیستند و با فریب و نیرنگ به آنجا مهاجرت کردند.

4- حق طبیعی فلسطینیان برای دفاع از خود، مسلح‌شدن است.

5- رژیمی که غاصب است و به هیچ قاعده انسانی پایبند نیست و از نظر تاریخی، موجودیتی در منطقه ندارد، طبیعتاً باید از بین برود.

   

اخبار

ایران منطقه‌ای در حال تبدیل به ایران جهانی است

 سردار سلامی در چهارمین همایش مسئولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح گفت: امروز انقلاب اسلامی ایران در موقعیتی استثنایی، نصرت‌یافته، غالب، مقتدر و عزیز در محیط منطقه‌ای و جهانی قرار دارد. جانشین فرماندهی کل سپاه در ادامه افزود: با  اتفاقات مهمی که در سالیان اخیر روی داده، موازنه قدرت به نفع جمهوری اسلامی تغییر یافته است. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمن می‌خواست با تحریم اقتصادی، جامعه ایران را فلج کند، با انزوای سیاسی نفوذ منطقه‌ای ما را کاهش دهد و با فتنه‌های داخلی، انرژی‌های جامعه و نظام را از میان ببرد؛ اما انقلاب اسلامی ایران با نیت‌خوانی استراتژیک، دشمن را وادار به شکست کرد. وی تأکید کرد: امروز ایران منطقه‌ای در حال تبدیل شدن به ایران جهانی است.

سردار سلامی در ادامه گفت: دشمن می‌خواست از راه دور و با ریموت کنترل، اوضاع منطقه ما را دچار چالش نماید؛ اما استراتژی‌های ایران، دشمن را در منطقه دسترس ما قرار داد و دشمن وقتی وارد منطقه عملیاتی ما شد، نقاط ضعف‌هایش بیشتر آشکار شد. انقلاب اسلامی با ایجاد تنوع و گسترش در موضوعات مختلف، باعث شد دامنه استراتژی‌های عملیاتی دشمن محدود شود و امروز شاهدیم که اگرچه دشمن، فیزیک قدرت زیادی دارد؛ اما امکان استفاده از آن را ندارد.

استفاده از مهره سوخته خاتمی برای احیای فتنه!

 اخباری از برخی محافل خاص به گوش می‌رسد که عده‌ای برای رونمایی از حضور عمومی سیدمحمد خاتمی، تلاش دارند تا زمینه حضور وی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را فراهم آورند. گفته می‌شود این گروه در محافل خود حضور عمومی خاتمی را زمینه بیشتر ظهور و بروز اجتماعی وی می‌دانند و معتقدند که با توجه به واکنش شدید مردم به همراهی محمد خاتمی با عوامل آتش‌افروزی فتنه 88، احتمالاً حضور وی در نمایشگاه، موجب التهاب سنگین و تنش فراوان خواهد شد؛ از این‌رو این افراد، به تجربه حضور موسوی و کروبی و همچنین علی بهشتی در سال‌های بعد از 88 در نمایشگاه مطبوعات را توجه دارند. این گروه محفلی، معتقدند با حضور خاتمی و ایجاد درگیری در سطح نمایشگاه، می‌توان تا چند هفته فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای ایجاد کرد و جوی از مظلوم‌نمایی و ایجاد محبوبیت برای خاتمی به دست آورد!

                                        

اخبار کوتاه

*  نشریات «هاآرتص» و «نیویورک‌تایمز» مدعی شدند باراک اوباما در نامه خود به رهبر معظم انقلاب گفته است که ائتلاف بین‌المللی و حملات هوایی در سوریه تنها برای مبارزه علیه داعش است و آمریکا برنامه‌ای برای براندازی دولت اسد ندارد. هاآرتص در ادامه  نوشت: اوباما همچنین در این نامه از تمایل خود برای توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته است. نیویورک‌تایمز نیز نوشت: اوباما در نامه خود به رهبر عالی ایران تأکید کرده است که آمریکا و ایران، منافع مشترکی در مبارزه با داعش دارند.

*   طبق نظرسنجی جدیدی که «رویترز» با الهام گرفتن از همه‌پرسی اسکاتلند، این بار در آمریکا برگزار کرده است، مشخص شد که از هر چهار آمریکایی، دست‌کم یک نفر اعلام کرده بود که آماده پیوستن به جنبش جدایی‌طلبی و تجزیه در آمریکا است. این رقم، معادل حدود 84 میلیون نفر از جمعیت کل آمریکاست. به‌تازگی هم «داگلاس مک‌کنان»، مقام سابق پنتاگون و نویسنده کتاب «ایالات جدایی‌طلب آمریکا»، در یادداشتی درباره دلایل چاپ این کتاب تصریح کرد: ایده جدایی از ایالات متحده و تجزیه این کشور، بهترین گزینه موجود است!

*  پایگاه خبری «المسله» اولین تصویر «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش را پس از مجروح شدن منتشر کرد. طی روزهای گذشته اخبار متناقض زیادی درباره اینکه رهبر داعش در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی در عراق زخمی یا کشته شده است، منتشر شد و حتی «طه صبحی» ملقب به ابومحمد العدنانی‌الشامی، سخنگوی گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شامات داعش، خبرها درباره زخمی شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده این گروه تروریستی، را تأیید کرد. همچنین در عملیاتی در منطقه البوذیاب در شمال شهر رمادی، «عدی عطاءالله شعبانی»، یکی دیگر از سرکردگان داعش، به هلاکت رسید.    

*  به‌تازگی در اقدامی نابه‌جا در یکی از مدارس شهر بوشهر، به‌دلیل انداختن چفیه، برخورد بسیار زشتی با تعدادی از دانش‌آموزان صورت گرفت که باعث ناراحتی علاقمندان فرهنگ دفاع مقدس شد. به گفته یکی از دانش‌آموزان، وقتی معاون مدرسه جلوی همه، چفیه را از دوش این چند دانش‌آموز کشید، یکی از آن‌ها بغض کرده و مبهوت مانده بود و اندکی جلوی معاون مدرسه مقاومت کرد تا اینکه درگیری بالا گرفت و حتی مراجعه به مدیر مدرسه نیز برای دانش‌آموز افاقه نکرد و همه شاهد تحقیر این چند دانش‌آموز بودند که به عشق شهدای گمنام و رشادت‌های سال‌های دفاع مقدس، چفیه بر گردن انداخته بودند.

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.