سه شنبه 27 آبان 1393 | 11:27
اخبار و تحلیل‌ها /
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3999 سه‌شنبه 27 آبان ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3999 سه‌شنبه 27 آبان ماه 1393
شماره جدید نشریه اخبار و تحلیل‌ها را می توانید دریافت کنید.

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3999 سه‌شنبه 27 آبان ماه 1393

 

سرمقاله

نیروهای مسلح توانمند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل‌قوا، روز گذشته در هشتمین آیین دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی، بیاناتی ایراد کردند و در خلال آن در توصیف نیروی مسلح توانمند اظهار داشتند: «نیروهای مسلّح توانمند، آن نیروهایی هستند که انگیزه و معنویت و عزم راسخ در آنان بتواند روش‌های آن‌ها، رفتارهای آن‌ها و حرکت آن‌ها را در عرصه‌های مسئولیت شکل بدهد، جهت بدهد و هدایت کند. اگر ایمان نباشد، بصیرت نباشد، عزم راسخ نباشد، نگاه بلندمدت به انتهای صفوف دشمن نباشد، تعداد جمعیت یا کثرت عِدّه و عُدّه‌ نظامی و تجهیزات، سرنوشت‌ساز نخواهد بود. جمعیّت زیاد در نیروهای مسلح یا حتی تجهیزات پیشرفته یا حتی آموزش‌های روزآمد به‌تنهایی کافی نیستند که نیروهای مسلح متعلق به یک کشور و ملت را موجب توانایی و اقتدار آن ملت قرار بدهند. لازم است ایمان باشد، عزم باشد، احساس مسئولیت باشد، فهم حقیقت مسئولیّت نیروهای مسلح وجود داشته باشد؛ این‌ها است که می‌تواند نیروهای مسلح را به‌معنای واقعی کلمه، رکن اقتدار یک ملّت قرار بدهد.»

فرمانده معظم کل‌ قوا در فراز فوق، به دو دسته عوامل در شکل دادن به نیروی مسلح توانمند اشاره کردند: یک دسته از این عوامل، خاستگاه معنوی دارند و دسته دیگر، کاملاً مادی هستند. معظم‌له ارزش و کارآمدی دسته دوم را در گرو وجود عوامل دسته اول برشمردند. عواملی مانند: انگیزه، معنویت، عزم راسخ، ایمان، بصیرت، احساس مسئولیت و فهم حقیقت در دسته اول قرار دارند و عواملی مانند: جمعیت، عِدّه و عُدّه‌، تجهیزات و... در دسته دوم جای دارند. این منظر، اهمیت و کارکرد تجهیزات را نفی نمی‌کند، بلکه معتقد است چنانچه این عوامل در بستر دسته اول رشد کنند و به کار گرفته شوند، تقویت و کارآمدتر می‌شوند و چه‌بسا همان‌گونه که در رخدادهای گوناگون و از جمله در دفاع مقدس مشاهده شد، در مواقعی وجود عوامل دسته اول نواقص و کمبودهای عوامل دسته دوم را جبران کرده و نتیجه‌ای را رقم زده که خلاف محاسبات ظاهری بوده است. اعتقاد به این مقوله و ایجاد نیروی مسلح بر مبنای این اعتقاد و چنین رویکردی، به‌تدریج بیم و هراس دشمنان را از تجهیزات به سوی بیم و هراس از مجموعه نظامی که از این ویژگی برخوردار است، سوق می‌دهد و این ویژگی در محاسبات اقدامات دشمن، نقش اصلی پیدا می‌کند نه تجهیزات و مسائل مادی صرف. چنین نیروی مسلحی در اوج شایستگی، نماد اقتدار یک ملت است.

ترجمه

جمهوری‌خواهان همسو با صهیونیست‌ها علیه ایران

گروه ترجمه ـ نشریه نیوزویک 18 نوامبر 2014(۲۷ آبان) در مقاله‌ای به ضرورت تأیید توافق هسته‌ای آمریکا در کنگره پرداخت و نوشت: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها این روزها اتفاق نظر چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما هنگامی که بحث حمایت از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و مقاومت آن در مورد پایان قطعی ظرفیت هسته‌ای ایران می‌شود، آن‌ها در یک سو کنار هم می‌نشینند و اتفاق‌نظر دارند. طی چند سال گذشته، قوانین متعددی علیه ایران به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور در مجلس نمایندگان و سنا با اکثریت آرای دوحزبی به تصویب رسیده است. چشم‌انداز تشدید تحریم‌های ایران در کنگره جدید نیز مشخص است. توان سیاسی طرفداران اسرائیل هنگامی کاملاً رخ نمایاند که توافق موقت، سال گذشته برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش خفیف تحریم‌ها پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر متوقف کرد؛ اما جدای از نوع توافق احتمالی، طرفداران اسرائیل در کنگره جدید و تحت هدایت جمهوری‌خواهان برای مانع‌آفرینی در برابر آن تلاش می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: اسرائیل و حامیان آن در کنگره نمی‌خواهند ایران سانتریفیوژ داشته باشد و تمدید ضرب‌الاجل را نیز برنمی‌تابند. البته دولت اوباما این موضع‌گیری‌ها را غیرواقع‌گرایانه می‌داند. باراک اوباما به دلیل مواجهه با چنین چالش جدی برای دستورکار سیاست خارجی خود بی‌تردید چنین قانونی را وتو خواهد کرد؛ اما اعضای کنگره احتمالاً تلاش خواهند کرد وتوی اوباما را دور بزنند. با پیروزی اخیر جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، این شانس وجود دارد که آن‌ها می‌توانند دو سوم اکثریت مورد نیاز در مجلسین (سنا و مجلس نمایندگان) را برای انجام آن بسیج کنند. جفری لوئیس، کارشناس منع تکثیر در دانشگاه استنفورد و مؤسسه مالی مطالعات بین‌المللی، به نیوزویک گفت: «این شرایط (میان دولت و کنگره) به چاقوکشی شباهت پیدا خواهد کرد.» قاطعیت جمهوری‌خواهان به منظور جلوگیری از پیروزی اوباما در عرصه سیاست خارجی تنها بخشی از مخالفت‌ها را هویدا می‌سازد. شمار مهمی از دموکرات‌ها گرایش‌های شدید اسرائیلی دارند و در نگرانی‌های جمهوری‌خواهان در مورد توافق بد اوباما با تهران سهیم هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز مسئله هسته‌ای ایران را تهدید وجودی می‌داند.

در پایان مقاله آمده است: سناتور جمهوری‌خواه، مارک کرک و سناتور دموکرات رابرت منندز در بیانیه 12 نوامبر هشدار دادند در صورتی که توافق نهایی دربرگیرنده محدودیت‌های شدید در مورد پژوهش‌ها، توسعه و تولید هسته‌ای، رفع تمام ابعاد نظامی احتمالی آن و بازرسی شدید و رژیم راستی‌آزمایی برای چندین دهه نباشد، ما با همکاران خود در کنگره به‌منظور اقدام قاطعانه مانند گذشته همکاری خواهیم کرد.» منندز و کرک عامل اصلی تصویب برخی از شدیدترین تحریم‌های کنگره علیه ایران هستند. منندز و کرک اوایل امسال قانونی را نوشتند که مطابق آن، در صورت تحقق نیافتن توافق‌نامه تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر یا برچیده نشدن کامل توانایی ایران برای غنی‌سازی و تولید پلوتونیوم، به‌طور خودکار تحریم‌های ایران را افزایش خواهند داد. هری رید، رهبر اکثریت سنا، از به رأی گذاشته شدن آن جلوگیری کرد و این دیدگاه و استدلال اوباما را بازتاب داد که چنین اقدامی تندروها در تهران را تقویت خواهد کرد و گفت‌وگوهای هسته‌ای را به شکست می‌کشاند؛ اما با پیروزی و تسلط جمهوری‌خواهان در سنا که ژانویه 2015 قدرت را عملاً در دست خواهند گرفت، به‌نظر نمی‌رسد که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای جدید، از چنین خویشتن‌داری برخوردار باشد. با تأکید و فشار آیپک (بزرگ‌ترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا) بر اعضای کنگره به‌منظور تصویب، این قانون شانس مهمی برای تصویب دارد. تحلیل‌گران می‌گویند حتی توافق به منظور تمدید ضرب‌الاجل برای گفت‌وگوهای هسته‌ای احتمالاً اعضای کنگره را تحریک می‌کند تا تحریم‌های اضافی علیه ایران به تصویب برسانند. مایکل کرپون، کارشناس منع تکثیر هسته‌ای در مرکز استیمسون، می‌گوید: «اما اگر توافقی حاصل شود که به‌طور جدی ظرفیت ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد و زمان مورد نیاز برای ساخت این تسلیحات را به‌طور جدی افزایش دهد، این موضع‌گیری‌های اسرائیل و کنگره می‌تواند به‌شدت زیان‌بار باشد... تمام دولت‌های آمریکا باید نگرانی‌های اسرائیل را از صمیم قلب مورد توجه قرار دهند؛ اما هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند زمام سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را به دولت اسرائیل تقدیم کند.»

اخبار و تحلیل‌ها: با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل گفت‌وگوهای هسته‌ای در سوم آذر، پردازش‌هایی از نوع آنچه که در بالا آمده، افزایش می‌یابد تا بر دو طرف مذاکره، فشار وارد آورد. فشار به اوباما برای آن است که امتیاز کمتری به ایران بدهد و فشار بر ایران برای آن است که با پذیرش امتیاز کمتر، به توافق تن بدهد. فشار بر اوباما از یک‌سو ابزار وی را در گفت‌وگو تقویت می‌کند و از سوی دیگر او را به‌شدت آزار می‌دهد؛ زیرا بیم شکست مذاکرات را افزایش می‌دهد و این چیزی است که اوباما به‌شدت از آن گریزان است. در این میان، تأکید ایران بر مطالبات حقش باید آنچنان جدی و انعطاف‌ناپذیر باشد که بر فشار جمهوری‌خواهان و صهیونیست‌ها بر اوباما غلبه کند و وی ناچار شود از هر ابزاری برای توافقی که ایران را راضی می‌کند، استفاده کند.

اخبار

تلاش غربی‌‌ها  برای ارائه چهره‌ای غیرانسانی از ایران!

 شبکه روسی راشا تودی در گزارشی به تحلیل نحوه انتشار اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های غربی پرداخت و نمونه‌هایی از تحریف‌ها، جعل‌ها و دروغ‌های رسانه‌های غربی علیه ایران را برشمرد.

 راشاتودی معتقد است رسانه‌های مهم غربی با اغراق در بیان کاستی‌ها در کنار نشر اکاذیب درباره ایران، تلاش دارند چهره‌ای خشن و غیرانسانی از حکومت ایران به مخاطبان خود نشان دهند. به نوشته راشا‌تودی، این نوع اطلاع‌رسانی رسانه‌های گسترده و یکپارچه غربی درباره ایران، به‌تدریج بر نگاه مخاطبان این رسانه‌ها نسبت به ایران، اثر منفی گذاشته است. رسانه‌های غربی آنقدر دروغ‌ها علیه ایران را تکرار کرده‌اند که مخاطبانشان آن‌ها را به‌عنوان حقیقت، باور دارند.

راشاتودی پشت پرده تمامی جنجال‌ها علیه ایران در رسانه‌های غربی را جنگ‌طلبان آمریکایی معرفی و به نمونه‌هایی از استفاده این گروه‌ از رسانه‌ها برای پیشبرد سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد که نمونه آشکار آن اخباری است که در روزهای اخیر رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی مبنی بر برنامه نُه بندی رهبر ایران برای نابودی رژیم صهیونیستی منتشر کردند و آن را در چارچوب همان سیاست اشاعه اخبار دروغ برای اثرگذاری بر افکار عمومی خواند!

   اخبار کوتاه       

* به‌تازگی هواداران داعش از طریق شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، تصاویری را از هسته‌های خفته این گروه تروریستی در عربستان منتشر کردند. در این تصاویر در کنار یونیفورم نیروی امنیت داخلی و نیروی زمینی پادشاهی عربستان، روی یک برگ کاغذ، نام گروه تروریستی داعش نوشته شده است. ناشر تصویر نیز در زیر آن نوشته است که نیروهای داعش در میان «آل‌سلول» [آل‌سعود] حضور دارند و منتظر زمان مناسب برای آغاز گردن‌زنی هستند!

* به گفته «جمال خندان» وکیل روزنامه آسمان، قاضی محمد کشکولی، رئیس شعبه 79  دادگاه کیفری استان تهران، دستور رفع توقیف این روزنامه را صادر کرد! این دستور در حالی صادر شد که هیئت منصفه مطبوعاتی، مدیر مسئول آسمان را مجرم تشخیص داده و اعلام کرده بود وی مستحق تخفیف در مجازات نیست؛ اما به گفته جمال خندان، دادگاه، مدیر مسئول روزنامه آسمان را صرفاً به پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد و به انتشار مجدد این روزنامه که جزو نشریات زنجیره‌ای محسوب می‌شود، حکم داد! ظاهراً هزینه توهین صریح به احکام قرآن، حداکثر دو میلیون تومان است!

 * رسانه‌های اصلاح‌طلب که در سال‌های اخیر همواره در قبال مسائل اجتماعی خود را مدعی‌العموم می‌دانستند و انتقادات تند و تیزی را در زمینه بی‌توجهی به حقوق مردم مطرح می‌کردند، این روزها نسبت به وضعیت هوای تهران و کلان‌شهرها روزه سکوت گرفته‌اند و هیچ حرفی در این باره به میان نمی‌آورند! این رسانه‌‌ها که همین یک ماه پیش، ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان را در بوق و کرنا کرده بودند و قصد داشتند اتفاقات رخ داده را گردن جریان حزب‌اللهی جامعه بیندازند، حالا وقتی مسئله انتقاد از خانم ابتکار، هم‌جناحی‌شان، به میان می‌آید، سکوت کرده و رسالت رسانه‌ای خود را به فراموشی سپرده‌اند!

 *در اقدامی جالب و در حالی که یک روز پیش از اعلام دانش آشتیانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، در پایگاه مربوط به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، درجه علمی وی، استادیاری ثبت شده بود؛ اما پس از اعلام اینکه وی گزینه وزارت علوم است، یکباره درجه علمی وی در پایگاه دانشکده عمران، دانشیاری ذکر شده و یک درجه ارتقا پیدا کرده است! این اتفاق یک‌شبه نشان می‌دهد که ایراداتی که نمایندگان مجلس به میزان و درجه علمی وی وارد می‌کنند، درست بوده است.

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.