شنبه 1 آذر 1393 | 13:08
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4001 شنبه 1 آذر ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4001 شنبه 1 آذر ماه 1393

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4001 شنبه 1 آذر ماه 1393

 

سرمقاله

راه برجسته و شفاف کردن منطق و عملکرد ایران

روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 پس از یک سال، این روزها با دور دهم گفت‌وگوها در وین به ایستگاه پایانی رسیده است. دو طرف گفت‌وگو در این روزهای پایانی تلاش می‌کنند به نقطه قابل‌قبولی برسند؛ اما در این میان، اصرار آمریکا بر زیاده‌خواهی، مانع تقویت برخی از خوش‌بینی‌هایی شد که در آغاز مذاکرات دور دهم کم‌وبیش ابراز می‌گردید. در هر صورت، در حال حاضر که گفت‌وگوها در جریان است، برای طرف ایرانی دو موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است که هم خود مذاکره‌کنندگان باید به آن توجه داشته باشند و هم کسانی که به انحای مختلف، مذاکره‌کنندگان را پشتیبانی می‌کنند که در رأس آن، رسانه‌ها قرار دارند.

موضوع یکم، مقابله با فضایی است که مذاکره‌کنندگان طرف مقابل با همراهی رسانه‌هایشان به آن دامن می‌زنند که عبارت است از مقصر نشان دادن ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات. تبیین دقیق محورهای گفت‌وگو، دیدگاه طرف ایرانی و دیدگاه طرف مقابل به‌روشنی مشخص می‌کند که عامل شکست احتمالی گفت‌وگوها، طرف مقابل است.

موضوع دوم، گروگیری است. طرف مقابل (بخوانید آمریکا) لغو یکباره تحریم‌ها را خط قرمز اعلام کرده و در مقابل، از ایران خواسته بخش‌های توافق شده مذاکرات را به‌طور کامل اجرا کند. طرف ایرانی تاکنون این درخواست زیاده‌خواهانه را نپذیرفته و نباید هم بپذیرد. منطق آنچه که آمریکایی‌ها با بی‌منطقی بیان و درخواست کرده‌اند، برداشتن گام‌های متقابل است؛ یعنی ایران باید به میزانی که آمریکا تحریم لغو می‌کند، بخش‌های توافق شده را اجرا کند؛ از قضا برجسته ساختن این منطق محکم و مخاطب‌پسند، به خنثی کردن موضوع یکم نیز کمک شایانی می‌کند. به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا ایران از سیاست کارآمد «ما‌به‌ازای همگن» استفاده کند و بر آن اصرار ورزد؛ زیرا این سیاست هم ظرفیت رویارویی با عملیات فریب و رسانه‌ای طرف مقابل و هم ظرفیت شفاف‌سازی منطق ایران و نیز حمایت قوی و هوشمندانه از مطالبات به‌حق هسته‌ای را دارد و می‌تواند نقطه پایان درخشانی برای این مرحله از گفت‌وگوها و نقطه‌ بسیار مناسبی برای مرحله احتمالی بعدی گفت‌وگوها در صورت تمدید باشد.

ترجمه

آیا توافق هسته‌ای جامع حاصل می‌شود؟

گروه ترجمه ـ خبرگزاری آسوشیتدپرس 22 نوامبر 2014 (1 آذر) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای در پرتو نزدیک شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای 24 نوامبر (3 آذر) پرداخت و نوشت: گفت‌وگوهای مناقشه‌برانگیز میان قدرت‌های جهانی و ایران روز جمعه وارد مرحله تازه‌ای شد. دیروز جمعه ظاهراً مقاومت ایران در برابر امتیازخواهی آمریکا، سبب شد گفت‌وگوها درست سه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی، وارد ابهام برزخ تازه‌ای شود. وزرای خارجه ایران و آمریکا نخست برنامه‌های خود را برای توقف گفت‌وگوها و سپس کسب مشورت‌های بیشتر اعلام کردند؛ اما سپس این برنامه‌ها را لغو کردند. چنین تحولاتی می‌تواند به‌معنای پیشرفت احتمالی باشد و نشان می‌دهد ایرانی‌ها نیازمند تأییدیه سیاسی از تهران به‌منظور پیشرفت گفت‌وگوها هستند. 

در ادامه مقاله آمده است: کری پس از آنکه ابتدا اعلام کرد به پاریس می‌رود، ناگهان تصمیم خود را تغییر داد و اواخر روز جمعه دیداری دیگر با ظریف را در دستورکار قرار داد. رسانه‌های ایران در ابتدا از ابتکارعمل جدید آمریکا سخن گفتند که ظریف نیازمند تأییدیه مقامات عالیه است؛ اما ظریف به خبرگزاری ایرنا گفت که «بحث‌های بسیاری در وین جریان داشته؛ اما پیشنهادها و ایده‌های چشمگیری ارائه نشده که به تهران برده شود.» این اظهارات این احتمال را بازتاب می‌دهد که موانع جدی در مسیر توافق وجود دارد. این دیدگاه منفی را دیپلمات‌های ارشد سایر کشورهای حاضر در گفت‌وگوها نیز منعکس کردند. وزارت خارجه روسیه گفت که تماس میان کری و لاوروف این موضوع را هویدا کرد که «تلاش‌های بیشتری نیاز است تا در ضرب‌الاجل روز دوشنبه توافق محقق شود. پس از مشورت با شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها، وزیر خارجه بریتانیا از وجود شکاف عمیق میان طرف‌ها سخن گفت.»

در پایان مقاله آمده است: کری و ظریف هر دو تأکید کردند که بحثی در مورد تمدید گفت‌وگوها برای دومین‌بار در صورت تحقق نیافتن توافق، مطرح نشده است. در عین حال، اختلاف‌های جدی نشان می‌دهد گزینه‌ای جز توافق برای تداوم گفت‌وگوها پس از ضرب‌الاجل دوشنبه وجود ندارد یا اینکه گفته شود گفت‌وگوها شکست خورده است که البته هیچ یک از طرف‌ها تمایلی به اعلام چنین موضوعی ندارند. شکست گفت‌وگوها سبب می‌شود ایران فعالیت‌های متوقف شده هسته‌ای خود را از سر بگیرد. حتی اگر در این زمان باقی‌مانده، توافق هسته‌ای جامع حاصل نشود، دو طرف می‌توانند به مخالفان در داخل بگویند که پیشرفت کافی به‌منظور تلاش برای حرکت به سوی توافق کامل به‌دست آمده است. روز چهارشنبه سناتورهای جمهوری‌خواه نامه‌ای به کاخ سفید نوشتند و در آن، مصرانه از دولت آمریکا خواستند از تلاش برای دور زدن کنگره در توافق با ایران اجتناب کند. در نامه‌ای که به امضای تمام 45 سناتور جمهوری‌خواه رسیده بود، آمده است: «در صورتی که کاخ سفید تعاملی واقعی با کنگره نداشته باشد، از نظر ما توافقی که دربرگیرنده پیشنهادهای کنونی دولت شما (اوباما) به ایران باشد، مؤثر و پایدار نخواهد بود.»    

اخبار و تحلیل‌ها: نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به اوباما، بخشی از تشدید عملیات روانی است که از ابتدای دور دهم گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین علیه ایران آغاز شده است. هدف این عملیات گسترده، واداشتن اوباما به سخت‌گیری هر چه بیشتر در مقابل ایران و نیز کوتاه آمدن ایران در برابر افزون‌خواهی آمریکا است که به‌نظر می‌رسد بیشتر بازی اوباما را خراب می‌کند تا اینکه مواضع ایران را منعطف سازد.

اخبار

سکوت قابل‌تأمل «آیپک» درقبال مذاکرات هسته‌ای!

 در حالی که آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) برای رسیدن به توافق نهایی درباره برنامه مذاکرات هسته‌ای ایران در حال مذاکره هستند، یک صدا به طرز غیرمعمولی ساکت و آرام شده است و آن، لابی صهیونیستی در آمریکا موسوم به (آیپک) است. خبرگزاری رویترز گزارش کرد که رژیم صهیونیستی به‌شدت به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بی‌اعتماد است؛ اما حامی سرسخت صهیونیست‌ها در آمریکا که همان آیپک است، کنار کشیده است. آن‌ها اوایل سال جاری میلادی موفق نشدند با وجود تلاش‌های بسیار زیاد، دولت آمریکا را به تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران وادار کنند و کاخ سفید گفت که تحریم‌ها، مذاکرات با ایران را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. بر اساس این گزارش، در حالی که نشانه‌های زیادی وجود دارد که مهلت 24 نوامبر برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، احتمالاً دوباره تمدید شود، آیپک سکوت پیشه کرده است و بررسی می‌کند که چگونه در میان جو سیاسی در حال تغییر واشنگتن، به نتیجه این مذاکرات واکنش نشان دهد. یک منبع نزدیک به آیپک می‌گوید: تا زمانی که مشخص نشود که چه در وین رخ می‌دهد، چیزی برای لابی‌ کردن وجود ندارد؛ اما بعد از آن، سؤال اینجا است که شاهد یک فشار شدید برای تعامل با کنگره باشید یا خیر. ممکن است این، آرامش قبل از توفان باشد.» جمهوری‌خواهان موفق شدند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، سنا را به دست گیرند و این احتمال می‌رود که آیپک از کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان که از ماه ژانویه سال آتی میلادی آغاز به کار می‌کنند، برای اتخاذ اقدامات بیشتر علیه ایران استفاده کند و احتمال کمی وجود دارد که اوباما بتواند از وتو کردن تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. در ماه فوریه، اوباما توانست کمپین تحت حمایت آیپک برای وادار کردن کنگره برای تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بلوکه کند و موجب شد این لابی صهیونیستی، بزرگ‌ترین شکست سیاسی خود در ظرف چندین سال را متحمل شود.

اخبار کوتاه     

* براساس گزارش شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی، طی شش سال گذشته، 38 گردشگر از عربستان، 168 نفر از امارات، 24 هزار نفر از مالزی، 81 هزار نفر از اردن، 14 هزار نفر از اندونزی، 200 گردشگر از کویت، 6440 جهانگرد از مغرب، 73 نفر از عمان و 73 نفر از قطر عازم سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. به گفته این شبکه، به غیر از دو کشور اردن و مصر، 10 کشور مسلمان با وجودی که هیچ رابطه‌ای با این رژیم ندارند، گردشگر به رژیم صهیونیستی اعزام می‌کنند! البته برخی از این گردشگران با هدف زیارت قدس و برخی دیگر با انگیزه‌های تجاری و خرید سفر می‌کنند.

* دانشگاه الازهر با درخواست از مخالفان مصری برای امتناع از تظاهرات در روز  28 نوامبر اعلام کرد: به دست گرفتن نسخه‌‌های قرآن کریم در روز 28 نوامبر یادآور فتنه صفین است؛ فتنه‌ای که اولین و سنگین‌ترین ضربه را به امت اسلامی وارد کرد. الازهر در بیانیه خود افزود: علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) درباره گروه‌‌های تروریستی هشدار داده و فرموده‌اند: هرگاه پرچم‌‌های سیاه را دیدید، در خانه‌‌های خود بنشینید و به این گروه‌ها کمک نکنید. صاحبان پرچم‌‌های سیاه، وفادار به هیچ عهد و پیمانی نیستند. مردم را به حق فرا می‌خوانند، ولی خودشان بهره‌ای از حق ندارند. اسامی صاحبان پرچم‌‌های سیاه، کنیه است.»

* روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به توافق جامع هسته‌ای ایران و 1+5  اشاره کرد و نوشت: ایران تقریباً ده هزار سانتریفیوژ آماده بهره‌برداری دارد که به گفته ایران برای تولید سوخت برای رآکتورهای غیرنظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نیویورک‌تایمز در ادامه افزود: ایران پیشنهاد آمریکا مبنی بر قطع اتصالات سانتریفیوژها را نپذیرفته است و از طرف دیگر نیز آمریکا با پیشنهاد ایران برای کاهش تزریق هگزافلورید اورانیوم به سانتریفیوژها مخالفت کرده است.

* وزیر گارد ملی عربستان در نشستی خبری، از وعده واشنگتن به عربستان برای حل‌وفصل نهایی پرونده هسته‌ای ایران خبر داد. همچنین منابع آگاه در فرانسه به‌تازگی اعلام کردند که عربستان، فرانسه را تحت فشار قرار داده است تا توافق جامع هسته‌ای با ایران را امضا نکند.

* «سیدجواد هاشمی» بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، درباره نیت برخی جریان‌‌های معاند برای سوء‌استفاده از تشییع جنازه مرحوم پاشایی گفت: بنده چه در شب فوت مرتضی و چه در روز مراسم خاکسپاری وی تمام تلاشم را کردم که مانع شوم و بر سر مزار مرتضی موسیقی‌‌های او را پخش کردم تا مردم همخوانی کنند و کسی بهره‌برداری سیاسی نکند و ما به مردم نزدیک شدیم و ملت ما هم مردمان خوبی هستند. من حتی در بهشت زهرا(س) کل زیارت عاشورا را بر سر مزار مرحوم پاشایی خواندم و مردم با من زمزمه کردند و این اتفاق بی‌نظیری بود و به هر حال، سوء‌استفاده‌گرها حضور داشتند و خیلی تلاش کردند که تشییع جنازه را سیاسی کنند؛ اما هم خدا نخواست و هم من و دوستانش تلاش کردیم که این اتفاق رخ ندهد.

* «مسیح مهاجری» از نیروهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی و مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در یادداشتی انتقادی به دولت نوشت: «دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از اندازه‌ای که قانون مشخص کرده، بها داد و برای آن‌ها این حق را قائل شد که درباره انتخاب استانداران، فرمانداران و بخشداران نظر بدهند.» وی همچنین دولت یازدهم را نیازمند یک جراحی دانست تا معتدل شود.        

        منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت  

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.