یکشنبه 2 آذر 1393 | 11:33
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4002 یکشنبه 2 آذر ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4002 یکشنبه 2 آذر ماه 1393

 

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4002 یکشنبه 2 آذر ماه 1393

سرمقاله

تصمیم‌گیری سخت غربی‌ها؟!

این روزها تمام نگاه‌ها به وین است؛ شهری که از 27 آبان میزبان دهمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 است. امشب و یا حداکثر فردا مشخص خواهد شد که دو طرف به توافق (ولو نیم‌بند) خواهند رسید و یا اینکه مذاکرات برای دومین‌بار تمدید خواهد شد. ظواهر امر که نشان می‌دهد دو طرف تمایل زیادی به تمدید مجدد مذاکرات ندارند (هر چند احتمال آن نیز وجود دارد). از ویژگی‌های این دور از مذاکرات با توجه به اتمام دور اول تمدید مذاکرات (3 آذر)، پیچیدگی، سختی و پیشرفت کم در آن است. چرا که بنابر شواهد، دو طرف سرسختانه بر مواضع خود پافشاری می‌کنند؛ ایران بر حق قانونی خود و طرف دیگر، به‌ویژه غربی‌ها بر زیاده‌خواهی‌هایشان.

سال‌ها مذاکره و رصد رفتار یکدیگر، دو طرف را به‌ویژه طرف ایرانی را بسیار ورزیده و باتجربه‌تر ساخته است. تهدیدات نظامی، تحریم‌های هوشمندانه و یکجانبه، نامه‌نگاری‌های پنهانی با ایران، ارسال پیام‌های پشت پرده و... هیچ‌کدام نتوانسته طرف ایرانی را بفریبد و از پیگیری حق هسته‌ای‌اش باز دارد. طرف غربی به‌ویژه آمریکا این موضوع را به‌خوبی فهمیده است؛ اما باز هم اصرار دارد چنین وانمود کند که طرف ایرانی است که به رسیدن به ‌توافق نیازمند است. حال آنکه تمام شواهد موجود در منطقه و جهان نشان می‌دهد که طرف غربی، به‌ویژه دولت اوباما، بسیار به این توافق نیازمندتر است؛ اما طبق روال اشتباه گذشته، امید دارد بنابر قاعده «چیکن استراتژی» (در فارسی جربزه مرغ یا بزدل معنی شده است) شاید در آخرین لحظه، ایران را به عقب‌نشینی بازدارد(!) تا به‌خواسته‌های ناحق و نامشروع غربی‌ها تن دهد؛ خواسته‌ای که به هیچ وجه قابل تحقق نخواهد بود. اما نکته‌ای مهم درباره این مذاکرات وجود دارد و آن اینکه، نباید برخی جریانات و گروه‌های سیاسی، تمام مسائل کشور را به نتیجه مذاکرات پیوند بزنند؛ کاری که متأسفانه این روزها برخی رسانه‌های زنجیره‌ای انجام می‌دهند! غرب قطعاً دیر یا زود به خواسته به‌حق ایران در بحث هسته‌ای تمکین خواهد کرد، چرا که غرب مشکلات فراوانی دارد؛ اما در عین حال مکار و حیله‌گر است و می‌خواهد باز هم در همین شرایط بغرنجش نیز امتیاز بگیرد. باید مواظب بود که شرایط را به‌خوبی درک کرد و در بازی و جنگ روانی غرب آن گرفتار نشد. برای رسیدن به یک توافق خوب، باز هم نیاز به مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی غرب داریم و کوچک‌‌ترین ضعفی، غرب را در خواسته‌های نامشروعش از ما سرسخت‌تر خواهد کرد. ضمن اینکه غرب، از الگو شدن ایران می‌هراسد و به همین دلیل است که نمی‌خواهد به‌راحتی تن به خواسته‌های مشروع ایران دهد. همین مسئله، تصمیم‌گیری را برای طرف غربی‌ سخت کرده است.

 

ترجمه

تلاش آمریکا برای مهار پنهان‌کاری هسته‌ای ایران؟!

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 23 نوامبر 2014 (۲ آذر) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: فراتر از تلاش‌ها به منظور تحقق توافقی هسته‌ای با ایران در این هفته، این پرسش مطرح است که چگونه توافق‌نامه‌ای طراحی شود که در عین حال، توان آژانس‌های اطلاعاتی غرب به‌منظور آگاهی از تلاش‌های احتمالی ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای در تأسیساتی پنهان افزایش یابد. نگرانی در مورد احتمال برنامه هسته‌ای پنهان و دشواری نگارش سندی که به مسائل مبهم بپردازد، ریشه در بی‌اعتمادی طولانی‌مدت دارد؛ اما گفت‌وگوکنندگان، این موضوع را به‌طور علنی مطرح نکرده‌اند. بزرگ‌ترین اختلاف‌ها در مورد میزان ظرفیت ایران برای تولید سوخت هسته‌ای و سرعت تعلیق تحریم‌های اقتصادی است. تلاش‌ها بر سرنوشت سه تأسیسات هسته‌ای «اعلامی» مهم ایران و افزایش زمان «گریز» ایران به‌منظور تولید سوخت کافی برای یک بمب هسته‌ای متمرکز است.

در ادامه مقاله آمده است: این تأسیسات اعلامی ایران زیرنظر بازرسان و دوربین‌های آژانس است. آنچه که بیان نشده، ترس از مسئله‌ای پیچیده‌تر یعنی «پنهان‌کاری» است. یعنی این خطر وجود دارد که ایران در تأسیساتی زیرزمینی و غیرقابل ردیابی زیر کوه‌ها بمب تولید کند یا اینکه از سوخت و اجزای به دست آمده از یکی از اندک شرکای تجاری مانند کره‌شمالی، به ساخت بمب مبادرت ورزد. دانشمندان آزمایشگاه‌های ملی وزارت انرژی و مقامات اطلاعاتی آمریکا به‌منظور دشوار کردن پنهان‌کاری ایران، ایده‌هایی به گفت‌وگوکنندگان ارائه کرده‌اند و پیش‌نویس‌هایی نیز در مورد لحن پیشنهادی در توافق‌نامه تهیه و ارائه شده است. هدف، به کارگیری محتوا و لحنی محکم در توافق‌نامه است که اجازه می‌دهد بازرسی‌های سرزده به‌منظور ردیابی روند تغذیه مجموعه اورانیوم ایران صورت گیرد. این موارد را یکی از شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها عنوان کرده است. مقامات آمریکایی بسیار به یافته‌های برآورد اطلاعات ملی 2007 اشاره می‌کنند که مطابق آن ایران حرکت به سوی ساخت بمب را اواخر 2003 متوقف کرد؛ اما نتیجه‌گیری کرده بود که فعالیت‌ها در مقیاسی اندک ادامه یافته و هشدار داده بود که ایران احتمالاً از تأسیسات پنهان به جای تأسیسات هسته‌ای اعلامی برای ساخت غنی‌سازی سطح بالا و ساخت بمب استفاده می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: با نزدیک شدن ضرب‌الاجل دوشنبه، همچنان بسیار نامشخص است که آیا ایران با این بازرسی‌ها موافقت خواهد کرد یا اجازه خواهد داد در صورت توافق، چنین بازرسی‌هایی انجام شود. تاکنون تندروهایی مانند رضا سراج که رسانه‌های ایران، وی را «رئیس دانشکده اطلاعات سپاه» می‌خوانند، در مورد پیامدها هشدار می‌دهند. سراج در یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشته است: «به این معناست که آن‌ها مجوزهایی برای پروازهای شناسایی بر فراز کشورمان داشته باشند و بازرسان آن‌ها بتوانند به هر جایی حتی کاخ ریاست‌جمهوری وارد شوند.» مقامات آمریکایی می‌گویند تمرکز اصلی روی معادن و قطعات سانتریفیوژ است. ضرب‌الاجل گفت‌وگوهای هسته‌ای یک بار تمدید شده و آقای کری از به‌کارگیری «تمدید» گفت‌وگوها پرهیز کرده است. دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل، روز سه‌شنبه به کنگره گفت که این توافق، دریچه‌ای باز خواهد کرد که نشان می‌دهد «ایران چه تعداد سانتریفیوژ ساخته است، چه میزان اورانیوم طبیعی تولید کرده و سالانه تولید می‌کند و فهرست مواد خام و تجهیزات برنامه سانتریفیوژها دربرگیرنده چه مواردی است.»

اخبار و تحلیل‌ها: متهم کردن ایران به پنهان‌کاری در بحث هسته‌ای از سوی این روزنامه آمریکایی را پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها و مقامات غربی زیاد گفته‌اند. اینگونه اتهام واردکردن‌ها بدین معنا است که اولاً؛ همواره و در همه مذاکرات به این بهانه بتوانند از ایران امتیازات بیشتری بگیرند. ثانیاً؛ طرف غربی هیچ‌گاه به دنبال حل مسائل هسته‌ای با ایران به این بهانه نیست. ثالثاً؛ حتی در صورت توافق هسته‌ای، باز هم غربی‌ها هر بار و به همین بهانه می‌توانند پرونده هسته‌ای دیگری را علیه ایران باز کنند!

اخبار

بسیاری از اصلاح‌طلبان به تغییر بنیانی قانون اساسی باور داشتند!

 سحرخیز در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای با یک پایگاه خبری ضد‌انقلاب درباره واقعیت اصلاح‌طلبان گفته است: «هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی اصلاح‌طلبان، نقد قانون اساسی مطرح بود. اگر خاطرتان باشد، در آن زمان، مجله‌ای به مدیر مسئولی بنده منتشر می‌شد به نام «آفتاب». آن مجله را اگر نگاه کنید، خواهید دید که همه این بحث‌ها مطرح می‌شده است. بحث‌هایی مانند خروج از حاکمیت مطرح می‌شود. این مباحث داخلی اصلاح‌طلبان بود. از لحاظ تئوریک هم روی آن‌ها کار می‌شد. دیدگاه‌ها هم بسیار متفاوت بود. اصلاً تعبیر «جبهه» اصلاحات به همین دلیل بود. بسیاری به تغییر بنیانی باور داشتند و‌‌ همان وقت هم می‌گفتند. بعضی قانون اساسی را اصلاً قبول نداشتند.» وی سپس به بحث و نگاه کنونی بخشی از اصلاح‌طلبان به امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: «خیلی‌ از اصلاح‌طلبان هم بر خلاف اول انقلاب، دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی(ره) ندارند... ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم. به این امید که اگر اجزای سیستم اشتباهی می‌کنند، فردی باشد که باقدرت جلوی آن اشتباهات را بگیرد. غافل از اینکه هر فردی در جایگاه قدرت و ثروت قرار بگیرد، خودش هم زیر سؤال می‌رود.»

 

اخبار کوتاه   

* بیش از ۳۰۰ تن از دانشجویان و نخبگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، ضمن هشدار نسبت به تحمیل یک تواق ننگین از سوی آمریکا، خواستار حفظ عزت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا شدند و تأکید کردند: دانشجویان با رصد کامل، پیگیر مذاکرات هسته‌ای هستند و به هیچ وجه عدول از حقوق حقه ملت ایران و پایمال شدن عزت و ایستادگی مردم ایران در قبال وعده‌های پوچ و توخالی طرف غربی که در نهایت تعلیق دکوری تحریم‌ها برای مدتی کوتاه خواهد بود را نخواهند پذیرفت.

* سازمان عدالت و توسعه حقوق‌بشر اعلام کرد که دولت‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و در رأس آن، سعودی، امارات و بحرین با ادامه اقدامات سرکوبگرانه خود با انقلابی حتمی روبه‌رو خواهند شد. سازمان مذکور، دلیل این امر را اعلام جنگ این دولت‌ها علیه برخی گروهک‌ها (خودساخته مانند داعش و...) در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] و نیز سرکوب معارضان شیعه در بحرین و شرق سعودی عنوان کرده است. سرکوب امنیتی در این کشورها همچنان ادامه دارد و صدها نفر از معارضان بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش این سازمان، امارات از کلوپ «روتاری» فراماسونری جهانی حمایت مالی می‌کند و به شیطان‌پرستان اجازه داده است به‌صورت آزاد آیین‌های خود را در امارات اجرا کنند. این کشور همچنین میلیون‌ها دلار برای مبارزه با شیعه و سرکوب آن‌ها در بحرین، سعودی و برپایی پایگاه‌های آمریکایی و غربی برای مقابله با ایران هزینه کرده است.

 *دور جدید تحرکات انجمن حجتیه در شهرهای مختلف آغاز شده است. براساس بخشنامه‌های رهبران این انجمن به زیرمجموعه خود، پیروان این انجمن در شهرهای مختلف باید مواردی را رعایت کنند تا بتوانند بدون برخورد با مانع، به فعالیت‌های خود ادامه دهند. اول آنکه ملاحظات حفاظتی را با استفاده از کدهای ایمنی ویژه هر شهر به هنگام رفت و آمد رعایت کنند. دوم آنکه در جلسات خود با نصب عکس‌هایی از امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، حساسیت‌ها نسبت به خود را کاهش دهند و سوم آنکه با طبقه‌بندی اطلاعات، ماهیت واقعی انجمن حجتیه مخفی نگهداشته شود!

* مادر شهید علیرضا ستاری، آخرین شهید فتنه۸۸، به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفته است: چطور برخی از خون ریخته‌شده تعدادی جوان می‌گذرند و بدون توجه به خانواده این شهدا، توقع دارند که بانیان شلوغی‌های ۸۸ و کسانی که زمینه شورش‌ها را فراهم کردند، محاکمه نشوند. خانم محمدعلی افزوده است: پسرم به نظام، رهبری و جمهوری اسلامی اعتقاد خالصانه‌ای داشت. بسیار متدین بود. برای همین قبول کرد به خاطر دفاع از نظامی که به آن تعلق دارد و مقابله با فتنه‌ای که به راه‌ انداخته بودند، اقدامی کند. الآن جوری صحبت می‌کنند که انگار اصلاً فتنه‌ای وجود نداشته که شهیدی وجود داشته باشد. این ما را خیلی ناراحت کرده است. خیلی ناراحتیم که «علیرضا» را فراموش کرده‌اند.

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.