یکشنبه 9 آذر 1393 | 15:21
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره4007 یکشنبه 9 آذر ماه
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره4007 یکشنبه 9 آذر ماه

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره4007 یکشنبه 9 آذر ماه

 

سرمقاله

ویلسون قاتل براون نیست؟!

نیل برانترگل، وکیل دارن ویلسون، افسر پلیس آمریکایی که مایکل براون، جوان سیاه‌پوست غیرمسلح را در فرگوسن کشته بود، چند ساعت پیش، استعفای موکلش را اعلام کرد. به گفته این وکیل، ویلسون از زمان کشتن براون تا زمان استعفا در مرخصی اجباری بوده است. استعفای ویلسون حدود یک هفته پس از آن انجام گرفت که دادگاه، وی را از اتهام قتل تبرئه کرد. با اینکه اداره پلیس محل خدمت ویلسون، خبر استعفای وی را تأیید نکرده؛ اما سنت لوییس دیسپچ، روزنامه محلی فرگوسن، در این باره نوشت: «دارن ویلسون 28ساله پس از آن درخواست استعفا کرد که اداره پلیس شهر، تهدیدهای خشونت‌آمیز دریافت کرده و هشدار گرفته که همکاری خود با ویلسون را قطع کند.» در بخشی از استعفانامه منسوب به ویلسون که نشریه مذکور چاپ کرده، آمده است: «امیدوار بودم بتوانم به کار به‌عنوان پلیس ادامه بدهم؛ اما ایمنی سایر افسران پلیس و مردم این منطقه اهمیت بسیار زیادی برای من دارد. امیدوارم که استعفای من به بهبود وضعیت این منطقه کمک کند.»

با تأمل در عبارت فوق که منسوب به ویلسون است، این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که آیا چنین فردی (جوان 28ساله) می‌تواند قاتل باشد؟! پس از یقین در قاتل بودن وی، پرسش بعدی شکل می‌گیرد که؛ انسان چگونه می‌تواند در عین حال که قاتل است، نگران حال مردم و همکارانش نیز باشد؟! به‌نظر می‌رسد پاسخ این دو قضیه متناقض‌نما را باید از نسبت بین جامعه آمریکا با ویلسون و افرادی مانند وی به دست آورد. اگرچه شلیک‌کننده دوازده گلوله به براون بی‌گناه، ویلسون بود؛ اما ویلسون به اعتبار اعتقادی شلیک کرد که جامعه آمریکا برایش ایجاد کرده بود. در جامعه‌ای که به انحای مختلف القا شده که رنگین‌پوستان با سفیدپوستان تفاوت دارند و یک رنگین‌پوست به‌ویژه اگر سیاه هم باشد، هیچ‌گاه با یک سفیدپوست برابر نیست و حقوقی همانند وی ندارد و در هر منازعه‌ای  حتی اگر منجر به قتل شود، همیشه حق با طرف سفیدپوست است و هیچ مجازاتی وی را تهدید نمی‌کند، ناخواسته برای سفیدپوستان آزادی‌عمل بی‌نهایت به‌وجود می‌آید؛ چنین سفیدپوستی هم می‌تواند به‌راحتی آدم بکشد و هم می‌تواند در عین حال، از دلسوزی برای انسان‌ها سخن بگوید. در چنین وضعیتی، این دسته قاتل‌ها نقش دوم را دارند و نقش اول متعلق به حکومتی است که چنین اعتقادی را در ذهن شهروندانش نهادینه کرده و آن را به تمام نهادهای حکومتی و اجتماعی نیز سرایت داده است. اگر چنین نبود، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به حوادث اخیر شهر فرگوسن نمی‌نوشت: «نظام عدالت آمریکا بار دیگر اثبات کرد و نشان داد که اگر شما فردی رنگین‌پوست و یا فقیر در آمریکا باشید، زندگی شما اهمیت زیادی نخواهد داشت.»

ترجمه

بیم‌ها و امیدهای رژیم صهیونیستی

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 29 نوامبر 2014 (۸ آذر) در مقاله‌ای به دیدگاه رژیم صهیونیستی در مورد تمدید توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یک عضو ارشد کابینه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] پس از تمدید گفت‌‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «برای ما واضح بود که روی میز، توافق‌نامه‌ای بد میان ایران و قدرت‌های جهانی قرار دارد... می‌توانم گواهی دهم اسرائیل تلاشی جدی در تمام حوزه‌ها و سطوح صورت داده تا از امضای آن توافق‌نامه جلوگیری کند. امضای آن به معنای تأسف مداوم برای نسل‌های آینده بود. چنین اقدامی، اشتباهی تاریخی و جدی بود که مطمئناً اسرائیل نمی‌توانست آن را بپذیرد... به همین دلیل، دست‌کم اکنون ما خشنودیم.» در ماه‌های آتی نیز اسرائیل به سیاست‌های انتقادآمیز، تردیدآمیز و حتی دشمنی خود با گفت‌وگوها ادامه خواهد داد. در سطح داخلی، اسرائیلی‌ها حداقل در کوتاه‌مدت نگران نیستند. اسرائیل انرژی عظیمی صرف جلوگیری از امضای توافق‌نامه بد کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: طی چند سال و به‌ویژه هفته‌های اخیر، یوال استینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، که این تلاش‌ها را هماهنگ کرده، دیدارها و بحث‌های متعددی با کشورهای تأثیرگذار داشته است. مقامات اطلاعاتی ارشد اسرائیل نیز سفرهای مشابهی داشته‌اند و طی آن، اسناد اطلاعاتی و اطلاعات فراوانی که موساد و سایر سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل جمع‌آوری کرده‌اند، به اشتراک گذاشته شده تا خطرات امضای توافق‌نامه بد، مشهودتر و ملموس‌تر شود. با نزدیک شدن ضرب‌الاجل شاهد بودیم که تلاش‌های وزیر اطلاعات اسرائیل دوچندان شد و سفرهای فوری به لندن و پاریس صورت داد و دیداری نیز با وزیر خارجه آلمان داشت. جدی‌ترین تلاش‌های اسرائیل بر بزرگ‌ترین مسئله تمرکز داشت: اینکه توافق‌نامه به ایران اجازه دهد همچنان در مورد پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای خود تحقیقات کند. منابع اسرائیلی برآورد می‌کنند این تحقیقات طی دو سال تکمیل خواهد شد. سپس طی شش ماه ایرانی‌ها خواهند توانست تعداد عظیمی از سانتریفیوژهای غنی‌سازی جدید نصب کنند. این ظرفیت به‌طور جدی ظرفیت ایران برای فرار به سوی ساخت بمب را شتاب می‌بخشد.

در پایان مقاله آمده است: اسرائیلی‌ها تأکید می‌کردند که دو ماه برای جلوگیری از فرار ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای کافی نیست. به بیان دیگر، توافق‌نامه‌ای که در مورد آن صحبت می‌شود، ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند به‌سرعت گریز هسته‌ای به سوی ساخت بمب داشته باشد و جهان نیز حتی نمی‌تواند در برابر آن واکنش نشان دهد. در عین حال، ایران ملزم نشده تمام زیرساخت‌های سانتریفیوژ خود را برچیند، بلکه تنها به غیرفعال کردن آن‌ها بسنده شده است. تحت این شرایط، در صورتی که ایرانی‌ها تصمیم بگیرند از توافق‌نامه خارج شوند یا آن را نقض کنند، می‌توانند طی دو هفته، سامانه سانتریفیوژها را فعال‌سازی کنند. یک منبع اسرائیلی می‌گوید: «ما حتی این واقعیت را متذکر نشده‌ایم که غرب اجازه عملیاتی کردن هزاران سانتریفیوژ را به ایران خواهد داد.»

اخبار و تحلیل‌ها: خبر تلاش گسترده صهیونیست‌ها برای جلوگیری از توافق میان ایران و گروه 1+5 درست است؛ اما نکته بسیار مهم، دغدغه صهیونیست‌ها است که در پشت این تلاش، پنهان است. صهیونیست‌ها این روزها با این مسئله حیاتی درگیرند که آیا ارزش امروزی آن‌ها برای غرب در مقایسه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حدی است که در زمان انتخاب نهایی آن‌ها، رژیم صهیونیستی را انتخاب کنند؟ شواهد موجود بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این باره از غرب تضمین دریافت کند که این، کشنده‌ترین وضعیت برای رژیم صهیونیستی به‌حساب می‌آید.

اخبار

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به‌هوش...!

 مسمومیت غذایی چند دانشجوی دختر در دانشگاه دولتی جهرم که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم حال همه این بیماران رضایت‌بخش است، چند روزی است خط خبری برخی رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی شده است. این موضوع عادی که علی‌الظاهر با پیگیری مسئولان داشت ختم به‌خیر می‌شد، با پخش خبر چاقو خوردن تعدادی از دختران دانشگاه و تعرض به آن‌ها، وارد مرحله جدیدی شد! این خبر که به‌سرعت بین مردم جهرم پیچید، موجی از اضطراب و نگرانی را در بین مردم به‌وجود آورد؛ اما این، همه ماجرا نبود و بازتاب این حادثه در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی و ضدانقلاب با واقعیت در تناقض کامل بود. همان جریانی که جنایت وحشیانه اسیدپاشی به تعدادی از زنان و دختران در اصفهان را به موضوع امر به معروف گرده زدند و مدعی شد این اقدام را گروه‌های تندرو و برای مبارزه با بدحجابی انجام داده‌اند، این بار انگشت اتهام را به سمت بسیجیان نشانه رفتند، اما دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که سخت پیگیر عامل یا عاملان حاثه بودند، توانستند در کمتر از 72 ساعت، آن‌ها را که عمدتاً از اراذل و اوباش بنام جهرم بودند، دستگیر کنند و به دستگاه‌ قضایی تحویل دادند.

اخبار و تحلیل‌ها: چند وقتی است که رسانه‌های معاند و ضدانقلاب با همراهی برخی نشریات زنجیره‌ای در داخل و شایعه‌سازان مغرض، به‌دنبال تبدیل برخی حوادث عادی و اجتماعی به چالش‌های سیاسی علیه نظام هستند که حادثه اسیدپاشی در اصفهان، تلاش فتنه‌گران داخلی و خارجی برای سیاسی‌کردن فوت مرحوم پاشایی و این مورد اخیر، نمونه‌های قابل‌تأملی در این زمینه است؛ از این رو به‌نظر می‌رسد مراکز اطلاعاتی و امنیتی باید بیش از پیش و با هوشیاری و دقت زیاد و پیش از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی دشمنان، چنین حرکاتی را رصد و خنثی کنند.

اخبارکوتاه    

* خاطره‌گویی‌های هاشمی رفسنجانی در طول سال‌های گذشته به اوج خود رسیده و در طول ماه‌های اخیر نیز به چاپ کتاب و توزیع آن‌ها در سطوح مختلف منجر شده است. در این باره این روزها شنیده می‌شود که کتابچه خاطرات هاشمی رفسنجانی به‌صورت گسترده در نمازخانه‌های دانشگاه آزاد سمنان پخش شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. البته اغلب خاطرات هاشمی به زمانی بازمی‌گردد که حضرت امام(ره) و فرزند گرامی ایشان در قید حیات بوده‌اند و حالا که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و یادگار ایشان در قید حیات نیستند، این خاطرات سه نفره منتشر می‌شود و تنها فرد زنده این جمع سه نفره، هاشمی رفسنجانی است. از همین رو، تأیید این اخبار نیز تنها به‌واسطه شخص رئیس تشخیص مصلحت نظام امکان‌پذیر است.

* «شیرین عبادی» یکی از گیرندگان جایزه نوبل صلح، در مصاحبه با شبکه سعودی «العربیه» ضمن انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر ایران مدعی شد که با ورود «حسن روحانی» به عرصه ریاست‌جمهوری، «هیچ پیشرفتی در وضعیت حقو‌ق‌بشر ایران» حاصل نشده است. عبادی در حالی از وضعیت حقوق‌بشر ایران انتقاد می‌کند که نامی از وی در بین انتقادکنندگان از وضعیت حقوق‌بشر آمریکا دیده نمی‌شود. گویا وی نیز مانند دولتمردان آمریکایی آنچه را که در آمریکا می‌گذرد، نمونه برتر رعایت موازین حقوق‌بشر می‌داند!

* مشاور یکی از استانداران استان‌های مرزی کشور در اقدامی عجیب، مأمور تشکیل گروه‌های متعدد گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی موبایل شده است. این مشاور که گرایش‌های تند اصلاح‌طلبانه و سابقه حضور و فعالیت در فتنه 88 را نیز دارد،‌ فعالیت‌های انتخاباتی خود را از حالا شروع کرده است. وی به‌طور بسیار برنامه‌ریزی شده با سخنان هنجارشکنانه به‌دنبال جذب حداکثری افراد است.

* نشست «واکاوی نقش جنبش دانشجویی در جامعه سیاسی ایران»، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حاشیه‌هایی همچون ضرب و شتم دانشجویان و پخش کلیپی از سران فتنه همراه بود. براساس گزارش‌های دریافتی، طبق اعلام مجری برنامه قرار بود پیام ارسالی یکی از سران فتنه به مناسبت راه‌اندازی دو انجمن دانشجویی اصلاح‌طلب در آغاز این برنامه قرائت شود که به محض اعلام اسم وی، برخی دانشجویان شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و «دانشجو بیدار است از فتنه‌گر بیزار است» سردادند که با واکنش دفعی و ضرب و شتم برگزارکنندگان برنامه و عوامل سازمان‌یافته جریانی خاص از بیرون دانشگاه مواجه شدند.

 *حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در برنامه مجله تئاتر که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، با حمله به ساخت مسجد ولیعصر(عج) در حاشیه پارک دانشجو،  با دعوت از سایر هنرمندان تئاتر، تهدید کرد در صورت افتتاح این مسجد، نه‌تنها وی، بلکه سایر اهالی تئاتر دیگر پایشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت!  

 

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.