چهارشنبه 12 آذر 1393 | 12:48
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4010 چهارشنبه 12 آذرماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4010 چهارشنبه 12 آذرماه 1393

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4010 چهارشنبه 12 آذرماه 1393

 

سرمقاله

از کودک‌کشی تا اخراج وزیر!

نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی، با اخراج لیونی و لاپید، وزیران دادگستری و دارایی، از کابینه، دولتش را در معرض سقوط قرار داد. درخواست نتانیاهوی کودک‌کش برای انتخابات زودهنگام کنیست (مجلس) که با انحلال آن امکان‌پذیر است، گویای آن است که نتانیاهو قصد ترمیم کابینه را ندارد و یا کابینه به سبب مخالفت‌هایی که در آن علیه نتانیاهو وجود دارد، در وضعیتی است که نمی‌توان آن را ترمیم کرد. علت اخراج دو وزیر نام‌برده، مخالفت با سیاست‌های نتانیاهوی کودک‌کش اعلام شده و وی به‌صراحت اعلام کرده که آن دو قصد داشتند علیه وی کودتا کنند. اگر چه تاکنون درباره این اقدام، خبری که آن را با جنگ پنجاه‌روزه مرتبط کند، منتشر نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد اختلافات منجر به تصمیم نخست‌وزیر جلاد رژیم صهیونیستی، از پیامدهای این جنگ باشد که آثار آن در بخش‌های دیگر نیز نمود پیدا خواهد کرد.

علت اصلی برکنار کردن دو وزیر مذکور، نوع مخالفت‌های آن دو با نتانیاهوی جانی بود که شاکله سیاست سه‌محوری وی را درهم می‌ریخت. سیاست کلان نتانیاهوی سفاک سه محور دارد که عبارت است از: 1 - فعالیت‌ هسته‌ای ایران. 2 - قانون یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی. 3 - سرعت بخشیدن به شهرک‌سازی و یهودی کردن هر چه بیشتر مناطق فلسطین‌نشین.

اگر چه لیونی و لاپید با هر سه محور کاملاً مخالف نیستند؛ اما مخالفت با هر یک مانند قانون یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی، برنامه نتانیاهو را به هم می‌ریزد؛ بنابراین نتانیاهوی کودک‌کش با تصور اینکه اخراج این دو از کابینه، صدای مابقی منتقدان و مخالفان را قطع می‌کند و موجب شکل‌گیری کابینه یک‌دست و مطیعی می‌شود و با آزادی‌عمل می‌تواند سیاست‌هایش را اجرا کند، دست به این اقدام زد؛ حال آنکه تضمینی وجود ندارد که نتیجه انتخابات کنیست به‌گونه‌ای رقم بخورد که وی بتواند کابینه‌ای همراه‌تر از کابینه موجود تشکیل دهد.

ترجمه 

     گفت‌وگوهای پیچیده هسته‌ای و پنهان‌کاری ایران

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی ویکلی‌استاندارد 3 دسامبر 2014 (۱۲ آذر) در مقاله‌ای به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آیا مسئله تأسیسات فردو قابل حل است؟ این تأسیسات که زیر کوه‌ قرار دارد، تا سال 2009 پنهان بود. زمانی اوباما تأکید می‌کرد که فردو باید بسته شود. ولی ظاهراً دیگر چنین درخواستی ندارد. فردو به‌عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه سانتریفیوژ احتمالاً برای بازرسان اهمیت دارد. حادثه اخیر در تأسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز که در سانتریفیوژ آی‌آر-5 گاز هگزافلورید اورانیوم تزریق شد، نمونه اندکی از حوادث آینده بود و قطعاً نقض برنامه اقدام مشترک به‌شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این مسئله را کشف و به آن اعتراض کرد که ایران عقب‌نشینی کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اطرافیانش نیز اظهار داشتند که ایران توافق‌نامه موقت را نقض نکرده، در حالی که کاملاً مشخص بود چنین اقدامی صورت داده است.

در ادامه مقاله آمده است: به احتمال قوی، علی‌اکبر صالحی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران که به رهبر ایران نیز نزدیک است، به‌دنبال آزمایش واکنش آژانس و غرب بوده است که آژانس در این آزمون، قبول و آمریکا، رد شد. کاملاً محتمل است محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران، عملاً در مورد برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گونه اختیاری ندارد. با وضعیت کنونی باید گفت آینده فردو به‌عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه، نگران‌کننده است. جان‌کری حق دارد که بر پیچیدگی دیپلماسی خود تأکید کند؛ زیرا اقدامات وی به زایش کابوسی جدی منجر می‌شود. ما حتی به پروتکل الحاقی به‌عنوان رژیم بازرسی‌های پیمان منع تکثیر دست نیافته‌ایم. مطابق این پروتکل، بازرسان آژانس اجازه سرکشی به تمام نقاط در ایران را خواهند داشت. بدون چنین مجوز نظارتی، باید گفت هرگونه توافقی بی‌ارزش خواهد بود.

در پایان مقاله آمده است: تأسیسات پارچین که آژانس و سرویس‌های اطلاعاتی غرب کاملاً مطمئن هستند ایران در آن، آزمایش ماشه‌های هسته‌ای صورت داده، پایگاهی نظامی متعلق به سپاه است. برنامه‌های موشک بالستیک ایران نیز تحت نظارت سپاه است. دولت آمریکا تاکنون موافقت کرده که مسئله تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در گفت‌وگوهای هسته‌ای مطرح نشود و در مقابل، توسعه کلاهک‌های هسته‌ای به‌عنوان نگرانی جدی مد نظر قرار گیرد. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، همچنان تشریح نکرده که آمریکا چگونه می‌تواند عدم ساخت کلاهک هسته‌ای در ایران را تأیید کند. در حالی که نمی‌تواند به تأسیسات سپاه پاسداران، مهندسان موشک‌های بالستیک و اسناد این طرح‌ها دسترسی داشته باشد. اولی هینونن، مقام شماره دو آژانس که اکنون در هاروارد است، با اطمینان می‌گوید که ایران به‌طور غیرقانونی فیبر کربن کافی برای ساخت پنج هزار سانتریفیوژ آی‌آر-2 وارد کرده که حتی بیشتر از میزان کافی برای ساخت پنهانی تسلیحات هسته‌ای است. آژانس نمی‌داند که این فیبر کربن کجاست؛ رژیم ایران نیز از مشخص کردن مکان و کاربری آن امتناع کرده است.

اخبار و تحلیل‌ها: شکی نیست که اینگونه مسائل با مدیریت صهیونیست‌ها طراحی و منتشر می‌شود. آن‌ها قصد دارند با طرح موضوعات شبهه‌ناک و تهدیدافزا، در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کنند تا طرف مذاکره‌کننده غربی وادار شود بر مطالبات غیرقانونی حداکثری اصرار ورزد و از ایران امتیازات بی‌حاصل‌کننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد و یا در نهایت، مذاکرات به شکست کامل منتهی شود.

اخبار

عادی‌سازی روابط دول مرتجع منطقه با صهیونیست‌ها!

 براساس بعضی گزارش‌ها، عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی به‌تازگی شدت گرفته است. منابع صهیونیستی از برقراری خط پروازی مستقیم و محرمانه میان فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو و بعضی پایتخت‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس خبر داده‌اند. روزنامه «هاآرتص» فاش کرد که یک خط پروازی محرمانه و ثابت میان دولت‌های عربی حوزه جنوبی خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی وجود دارد که در ماه‌های اخیر بسیار فعال شده است. این روزنامه صهیونیستی در عین حال، روابط این رژیم با دولت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس را دارای حساسیت و اهمیت ویژه‌ای دانست که با وجود نبود روابط دیپلماتیک رسمی و علنی، به‌طور گسترده‌ای وجود دارد و تلاش می‌شود حساسیت‌برانگیز نشود. این خبر اگر در کنار سایر اخبار و تحولات نه چندان خوشایند منطقه‌ای قرار گیرد به همراه برخی جریانات زیرپوستی و نامحسوس منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌تواند از رویدادهای آتی و توطئه‌هایی که برای منطقه تدارک دیده شده، پرده‌برداری کند. تماس‌های مستقیم و غیرمستقیم اخیر ریاض و تل‌آویو و اظهارات اخیر برخی مقامات امنیتی سعودی از جمله همین وقایع منطقه‌ای هستند. ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان، چندی پیش در سخنانی در نشست «صلح با اسرائیل» گفته بود: «این رویا چه قدر شیرین است که روزی با پرواز مستقیم از ریاض به بیت‌المقدس سفر کنم.»

اخبار کوتاه    

 *علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر، در واکنش به حضور هنرمندان در سفارت فرانسه و دریافت نشان شوالیه گفت: حقیقت این است که این عنایت‌ها سود ارجمندانی که این طرف هستند، نیست. برای اینکه هنوز دعوا و دعوی باقی است و نمی‌شود که دو لشکر روبه‌روی هم ایستاده باشند و از سوی لشکر دشمن به سالاران این لشکر جایزه بدهند. معنی این، بد است و هوشمندان زیر بار این مسئله نمی‌روند و علیزاده یکی از آن‌ها است. وی افزود: افرادی مثل شجریان و مهرجویی و ... با این روش خود را داوری می‌کنند و مردم هم روی این داوری حساب می‌کنند که این آدم نمی‌خواهد این طرفی باشد؛ بلکه می‌خواهد آن طرفی باشد و می‌خواهد از لشکر دشمن جایزه بگیرد و من هم به همین دلیل در این محفل شرکت نمی‌کنم. این اراده همان افراد است که باید مسئله را متوجه شوند و این یک مقابله است و در مقابله، انسان هیچ منتی را از دشمن نمی‌پذیرد.

* «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بنزین پتروشیمی تولید شده در دولت قبل نیز با برخی مواد ترکیب می‌شد و از لحاظ استانداردها نمره قابل قبولی داشت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. ماجرای آلودگی بنزین‌های پتروشیمی کار سیاسی بود... بنزین‌های وارداتی که دولت یازدهم وارد کرد تا اردیبهشت‌ماه حتی یورو2 هم نبود و این موضوع را دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور هم در تأیید آن گزارش دادند. این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر هم با وجود تبلیغات گسترده‌ای که وجود دارد، بنزین وارداتی یورو4 نیست. به‌طور کل، وزارت نفت تمایل بیشتری به واردات بنزین دارد تا توسعه پالایشگاه‌های کشور!

* روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن درباره ایران نوشت: ایرانی‌ها تلاش می‌کنند با صبر و مراقبت به اهداف خود برسند. امروز چه کسی می‌تواند منکر شود که واشنگتن که ادعای جنگ با تروریسم را دارد، همانند ایران در این مبارزه نمی‌جنگد. در تهران، فرهنگ غالب سیاسی این است که فاصله کوتاهی میان آنچه الآن اتفاق افتاده، با آنچه قرار است بعداً اتفاق بیفتد، وجود دارد. این رویکرد بر سیاست‌گذاری‌های ایران نیز تأثیر گذاشته است. این روزنامه‌ افزود: اکنون 1953 نیست که سازمان سیا با دخالت در ایران توانست به دست ژنرال زاهدی، دکتر محمد مصدق را سرنگون کند؛ همه می‌دانند که نه‌تنها آمریکا، بلکه هیچ‌کس نمی‌تواند با ادامه این‌گونه رفتارها و سیاست‌بازی‌ها به نتیجه برسد.

* چالش جسورانه خبرنگار شبکه خبر در نشست مطبوعاتی وزیر امورخارجه آمریکا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و صراحت لهجه خبرنگار ایرانی، جان کری را در موقعیتی قرار داد که مجبور به اعتراف واضح در مورد جایگاه ایران شد. آقای غرقی، خبرنگار ایرانی، در این باره می‌گوید: خانم ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در این نشست خبری نقش مجری را برعهده داشت، ابتدا با خبرنگاران آمریکایی ان‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز و سی‌بی‌اس شروع کرد و پس از اینکه کری به این پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد، وی سعی کرد نشست مطبوعاتی را خاتمه دهد، در حالی که هنوز هیچ یک از خبرنگاران غیر آمریکایی حاضر در نشست، پرسش‌های خود را مطرح نکرده بودند که با اعتراض اینجانب [آقای غرقی]، آقای کری مجبور به پاسخگویی به پرسش وی شد. بعد از نشست خبری، خیلی از خبرنگاران اروپایی و رسانه‌های عربی از اقدام غرقی تقدیر کردند.

* پایگاه شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا به‌تازگی در یادداشتی این سؤال را مطرح می‌کند که چرا باید با کشوری مذاکره کنیم که پس از بازگشت نمایندگانش از گفت‌وگوها، باز هم از خیابان‌های آن، صدای شعار مرگ بر آمریکا بلند می‌شود؟! نویسنده در ادامه می‌نویسد: ما هنوز هم با دو ایران و دو دیدگاه مواجه هستیم! یک وجه ایران همانی است که در مذاکرات می‌بینیم و وجه دیگر آن، مردمی است که هنوز هم آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند و برای نابودی آن شعار سر می‌دهند!

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.