یکشنبه 16 آذر 1393 | 14:36
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4012 یکشنبه 16 آذرماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4012 یکشنبه 16 آذرماه 1393

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4012 یکشنبه 16 آذرماه 1393

 

سرمقاله

پابرجایی سنگ‌بنای بیداری دانشجویی

شصت‌ویک سال پیش در 16 آذرماه 1332 دانشگاه چهر‌ه‌ای متفاوت از آنچه که تا آن موقع وامی‌نمود، از خود نشان داد. در آن روز دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران و سفر نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به ایران که بعد هم رئیس‌جمهور آمریکا شد، دست به اعتراض زدند که با دخالت نیروهای امنیتی و ورود به دانشگاه، سه دانشجو به ضرب گلوله آن‌ها به خاک و خون غلتیدند و سال‌ها بعد، این روز، روز دانشجو نام گرفت.

مبنای حادثه روز دانشجو در 16 آذرماه 1332 کاملاً روشن بود. دانشجویان در آن زمان، رابطه آمریکا با بسیاری از مسائل و مشکلات ایران را درک کرده بودند. آن‌ها می‌دانستند وابستگی حکومت شاه به آمریکا روزبه‌روز این کشور و ملت سربلند را خوارتر می‌کند و بر مشکلات آن می‌افزاید و سرمایه‌هایش به غارت می‌رود. این نگاه دقیق و هوشمندانه که مسئولیت خطیری را برای دانشجو پدید آورد، ضمن آشکار ساختن جایگاه ویژه و اهمیت قشر دانشجو، خشم شدید دشمن را نیز به همراه داشت که از آن زمان، تلاش فراوانی را برای منحرف و آلوده ساختن این بینش آغاز کرد و با وجود ناکامی کلی و موفقیت‌های اندک مقطعی، همچنان به این تلاش ادامه می‌دهد. با وجود آنکه در حال حاضر از دانشجو انتظار حضور در عرصه‌های مختلف است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که شاخص اصلی باید همان سنگ بنای آغازین یعنی مقابله همه‌جانبه با استکبار باشد و هر اقدامی که این قضیه را تحت‌تأثیر قرار دهد، مشکوک است و باید در راستای تلاش دشمن برای منحرف ساختن تفکر دانشجویی تحلیل شود.

ترجمه

          اهداف انگلیس از ایجاد پایگاه نظامی دائمی در بحرین

گروه ترجمه ـ روزنامه گاردین 7 دسامبر 2014 (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به ایجاد نخستین پایگاه نظامی داخلی انگلیس در غرب آسیا پس از چهار دهه غیبت پرداخت و نوشت: فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید این پایگاه نظامی جدید در بحرین، حضور نظامی نیروی دریایی سلطنتی در خلیج‌فارس را تضمین می‌کند. فیلیپ هاموند می‌گوید توسعه حضور دریایی بریتانیا در بحرین، بیان شفاف تعهد به منطقه است. بریتانیا برای نخستین‌بار پس از چهار دهه، پایگاه نظامی دائمی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] ایجاد کرده است. چهار مین‌روب در بندر سلمان در بحرین فعال بوده‌اند؛ اما این تأسیسات نظامی جدید به پایگاهی برای کشتی‌های بزرگ‌تر از جمله ناوشکن‌ها و ناوهای هواپیمابر بدل خواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: وزیر خارجه بریتانیا تشریح کرد: «تقویت جای پای بریتانیا بر مبنای پیشینه سی‌ساله گشت‌های ما در خلیج‌فارس است و تنها نمونه‌ای از مشارکت فزاینده ما با شرکایمان در خلیج‌فارس به‌منظور مقابله با تهدیدات راهبردی و منطقه‌ای مشترک است.» مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، نیز گفت بریتانیا حال بار دیگر پس از مدتی طولانی در خلیج‌فارس مستقر خواهد شد. خیزش دولت اسلامی (داعش)، هراس از ایران و تداوم بی‌ثباتی در منطقه به تصمیم برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در منطقه سرعت بخشید. این پایگاه نظامی در مجاورت پایگاه نظامی مهم آمریکا (ناوگان پنجم) است. بحرین بیشتر هزینه 15 میلیون پوندی ساخت این پایگاه نظامی را تأمین خواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: شیخ خالد بن‌احمد بن‌محمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، گفت که «این توافق‌نامه تعهدش به‌منظور همکاری با بریتانیا و سایر کشورها به‌منظور مقابله با تهدیدات علیه امنیت منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد.» گروه‌های لابی از جمله دیده‌بان حقوق بشر از پیشینه حقوق بشری بحرین انتقاد کرده‌اند. بریتانیا، آمریکا و عربستان سعودی با وجود خیزش‌های بهار عربی پس از اعتراضات گسترده مارس 2011 از دولت بحرین حمایت کرده‌اند. این خیزش به لغو مسابقات فرمول یک منجر شد که قرار بود سال گذشته در بحرین برگزار شود. جان هورن از دیده‌بان بحرین در ماه می گفت: «ناامیدی فزاینده‌ای از حمایت مشهود دولت بریتانیا از بحرین وجود دارد؛ بریتانیا پیشینه‌ای طولانی و سیاه در حمایت از خشونت دولتی در بحرین و دفاع و حفاظت از مقامات بریتانیایی و بحرینی مسئول (این خشونت‌ها) دارد.» سال 1967 بریتانیا پایگاه دریایی مهم خود در منطقه را از عدن (بندر دریایی در یمن) به بحرین در خلیج‌فارس منتقل کرد. سال بعد دولت بریتانیا اعلام کرد پایگاه‌های نظامی خود در شرق کانال سوئز را تا سال 1971 خواهد بست.

بحرین در سال 1971 استقلال خود از بریتانیا را اعلام کرد و پیمان دوستی جدید با بریتانیا به امضا رساند. همچنین این کشور با آمریکا توافقی به امضا رساند که مطابق آن، به بحرین اجازه داده شد آمریکا تأسیسات نظامی و دریایی خود در این کشور را حفظ کند.

اخبار و تحلیل‌ها: حکومت بحرین در حدود چهار دهه‌ای که به‌ظاهر استقلال ‌یافته، به سبب وابستگی شدید به اجانب همیشه سرافکنده بوده است. ضعف شدید حکام این کشور و نداشتن اعتماد به‌نفس، آنان را واداشته تا برای سرپا ماندن و قرار داشتن در بین کشورهای مستقل، در خدمت قدرت‌های استعمار فرامنطقه‌ای قرار گیرند. وابستگی و دلگرمی به اجانب سبب شده تا زمامداران بحرین هیچ‌گاه نتوانند مشروعیت سیاسی داخلی پیدا کنند و پیوسته حکومتی متزلزل و عاریتی داشته‌اند. تاریخ چنین حکومت‌هایی نشان داده که نمی‌توانند پایدار بمانند؛ به‌ویژه در موقعیتی مانند بحرین که مخالفان داخلی آن، فعال و آشتی‌ناپذیرند.

اخبار

دلایلی که محمد هاشمی را از کارگزاران دور کرد

 استعفای محمد هاشمی، عضو و رئیس هیئت مؤسس حزب کارگزاران، اواسط مهرماه سال جاری بود که رسانه‌ای شد. به‌تازگی شنیده می‌شود علت اصلی استعفای محمد هاشمی رفسنجانی از حزب کارگزاران،  اختلافات شدیدی بوده که با چند تن از اعضای شورای مرکزی این حزب داشته است. این اختلافات از انتخابات ریاست‌جمهوری شروع شده و در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده بود. طی یک‌سال اخیر، جلسات شورای مرکزی این حزب به‌دلیل وجود اختلافات، به صورت کم‌رنگ برگزار می‌شد و بین اعضا چند دستگی به‌وجود آمده بود. در این بین، گویا تلاش‌های گسترده‌ای نیز صورت گرفته بود تا به این اختلافات پایان دهند و حزب را به جایگاه اولیه آن برگردانند؛ ولی همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود. در این باره گفته می‌شود اختلاف هاشمی بیشتر با حسین مرعشی و غلامحسین کرباسچی بوده است. اختلاف آن‌ها بر سر مواضع حزب در انتخابات 88، انتخابات 92 و انتخابات مجلس آینده بوده و هاشمی بر این باور بوده که «نباید کارگزاران خود را کوچک کند و خود را زیر پرچم گروه‌های اصلاح‌طلب ببرد.» در پی این مسئله، دیدار شورای مرکزی حزب با سیدمحمد خاتمی نیز بر ناراحتی هاشمی افزود.

اخبار کوتاه    

* چندسالی است که برگزاری کلاس‌های عرفان کاذب به‌ویژه عرفان کاذب کیهانی در کشور به‌طور غیرقانونی زیاد شده است. این کلاس‌ها مفاهیم غلطی را با تحریف آیات و روایات در اختیار شاگردان قرار می‌دهند. خبرها حاکی از آن است که در یکی از شهرهای استان مرکزی، در حالی که سرکرده یکی از این کلاس‌ها به‌دلیل سوء‌استفاده از شاگردان خود دستگیر شده است، کلاس‌های عرفان کیهانی همچنان در حال برگزاری است. این کلاس‌ها در 8 ترم برگزار می‌شود که هزینه هر ترم برای شرکت‌کنندگان مبلغ 50 هزار تومان است. مربی این کلاس‌ها از شاگردان خود خواسته است تا با نوشتن نامه‌های جداگانه برای مجلس، ریاست جمهوری، قوه قضائیه و رهبری اعلام کنند که بیماری خود را توسط این عرفان کاذب درمان کرده‌اند! تا از این طریق بتوانند سرکرده این عرفان کاذب را از زندان آزاد کنند.

* «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس روز گذشته، بخشی از سخنرانی خود در نشست امنیتی منامه را به ایران اختصاص داد و با بیان اینکه تحریم‌های ضدایرانی باید ادامه پیدا کند، گفت: «تهران باید نشان دهد که می‌تواند بخشی از راه‌حل مسائل منطقه باشد. ما باید هوشیارانه به یاد داشته باشیم که پیشرفت یا عدم پیشرفت به سمت توافق هسته‌ای، قضاوت ما در مورد مسئولیت ایران در تقویت رژیم اسد در سوریه یا ادامه حمایت آن‌ها از گروه‌های شبه‌نظامی بی‌ثبات‌کننده در منطقه را تغییر ندهد. هدف نهایی ما همچنان رسیدن به توافقی جامع است که باید بر این اصل روشن استوار باشد که ایران نباید بتواند به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.» وی افزود: «توافق موقت (برنامه اقدام مشترک ژنو)، محدودیت‌های مهمی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده و بخش اعظم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را نیز پابرجا نگه داشته است.»!

 *روز جمعه برخی اصلاح‌طلبان در زاهدان همایشی انتخاباتی برگزار کردند. در این همایش که مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت خاتمی، نیز حضور داشت، سخنرانان به‌گونه‌ای درباره برخی شخصیت‌های رسمی کشوری و نیز برخی نهادهای انقلابی سخن گفتند که سبب اعتراض مردم زاهدان شد. حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران، در سخنانی علیه برخی مقامات و نهادهای انقلابی در اظهاراتی دون شأن گفت: «به جناب آقای جنتی عرض می‌کنم شما دلسوز مملکت هستید و ما به دلسوزی شما احترام می‌گذاریم. شما می‌توانید حریف فتنه و فتنه‌گر شوید، ولی حریف ملت بیدار نمی‌شوید»! مرعشی ادامه داد: «با مردم، صریح و روشن صحبت کنیم، در پناه شورای نگهبان و در کنار محافل شبه‌نظامی ایستادن، راه عاقلانه‌ای برای اداره کشور نیست.»!

اخبار و تحلیل‌ها: چند سالی است گروه‌هایی که نگران رأی نیاوردن در انتخابات هستند، مدت‌ها پیش از زمان برگزاری انتخابات با حمله به شورای نگهبان و فرار به جلو، شانس خود را برای فریب و جلب افکار عمومی امتحان می‌کنند.

* علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت سازندگی، در برنامه «شاهد عینی» شبکه افق سخنان جالبی از دوران وزارتش و همچنین فتنه 88 بیان کرد. وی در این باره گفت: «در سال 88 یک مصاحبه داشتم که خیلی سر و صدا کرد. آقای مهندس موسوی عصر جمعه گفته بود که من انتخابات را برده‌ام، این در حالی بود که انتخابات در بسیاری از شعب اخذ رأی همچنان ادامه داشت که عمل مجرمانه بود.» وی در بخش دیگری از سخنانش هم بیان داشت: «در انتخابات سال 76 من مسئول برگزاری انتخابات بودم. در آن انتخابات، آقای هاشمی متوقع بود که یک نفر بیاید که این سازوکارهایی که ایشان ایجاد کرده را ادامه دهد...در جریان همان انتخابات، آقای هاشمی به من زنگ زد و گفت: فائزه گلایه دارد و گفت من اول بودم در تهران و بشارتی من را دوم کرده»!

 *هر چند از ماه‌ها پیش از آغاز فیلمبرداری نخستین نسخه از فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در سال ۱۳۹۰ حملات جریان‌های وهابی و سلفی به این فیلم آغاز شد؛ اما این روزها هر چه به اکران و پخش آن نزدیک می‌شویم، این جریان سمت و سوی جدی‌تری می‌یابد و در این بین، جریان‌های رسانه‌ای وابسته به سلفی‌های عربستان و مصر به‌دنبال تحریم اکران این فیلم در کشورهای عربی و اسلامی هستند.

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.