سه شنبه 18 آذر 1393 | 16:12
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4014 سه‌شنبه 18 آذرماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4014 سه‌شنبه 18 آذرماه 1393

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4014 سه‌شنبه 18 آذرماه 1393

 

سرمقاله

1- تصمیم و عمل چه با همایش چه بدون همایش!

همایش ملی «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» روز گذشته با حضور سران قوا و سخنرانی آن‌ها برگزار شد. بزرگ‌ترین دستاورد این همایش، مرقومه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برای این همایش بود که به درخواست جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از معظم‌له، نگاشته و ارسال شد. خلاصه این مرقومه پنج سطری این است: «درخصوص موضوع همایش همه‌چیز برای سران قوا روشن است و باید تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.»

در این همایش سخنان مهم و ارزشمندی گفته شد؛ اما به‌نظر می‌رسد اهمیت بسیاری از آن‌ها، برای همگان روشن است و شاید هم تحصیل‌ حاصل بوده باشد و کمک خاصی به موضوع همایش نکند؛ زیرا باتوجه به وجود اطلاعات فراوان درباره موضوع همایش، نیاز اصلی و برجسته شده همانی است که در مرقومه رهبری به آن اشاره شده یعنی «تصمیم و عمل»؛ و شاید اگر پس از بخشی از مرحله «تصمیم و عمل» چنین همایشی برگزار و در آن به دستاوردهای حاصل‌شده پرداخته می‌شد، همایش، اعتبار و وجاهت بیشتری پیدا می‌کرد. به‌نظر می‌رسد برای انجام این کار هنوز فرصت باقی است.

2- بسیار تعجب‌برانگیز است؟!

برخی از رسانه‌های داخلی، جمله‌ای از سخنان رئیس‌جمهور در همایش ملی «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» را نقل کردند که با استقبال تعدادی از رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی مواجه شد. جمله این است: «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود.» باور اینکه این جمله را رئیس‌جمهور گفته باشد، سخت بود؛ با مراجعه به چند رسانه تقریباً یقین شد وی گوینده این جمله است. احتمال داده شد سهواللسانی صورت گرفته باشد؛ اما مهارت دکتر روحانی در سخنرانی و تسلط بر کلمات و جملات هنگام سخن گفتن، این احتمال را به‌شدت ضعیف کرد. این تقلا و کلنجار با این جمله برای این است که بی‌بی‌سی درباره آن نوشت: «به‌نظر می‌آید اشاره آقای روحانی، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که علاوه بر فعالیت نظامی، در زمینه اقتصادی و رسانه‌ای هم نقش فعالی دارد.» اگر بی‌‌بی‌سی هم این ادعا را نداشت، پیدا کردن مصداقی دیگر برای سخن دکتر روحانی بسیار سخت بود. نکات تعجب‌برانگیز مربوط به این صحبت بسیار است که تنها به یک مورد اشاره می‌شود تا شاید دکتر روحانی با توجه به همین یک مورد، ابهام‌زدایی کند. سپاه‌هراسی که دشمن به راه‌ انداخته و با آن، امنیت ملی را تهدید می‌کند، مرزهای بسیاری را پشت سرگذاشته؛ اما ورود آن به چنین همایشی بسیار تعجب‌برانگیز است؟!

 

3- فرصت‌سازی برای فتنه‌گری!

اخبار حاشیه‌ای برگزاری مراسم روز دانشجو (16 آذر) در برخی از مراکز دانشگاهی بیانگر آن است که ته‌مانده‌هایی از فتنه هنوز برای زنده ماندن و ابراز وجود، دست و پا می‌زنند و عده‌ای نیز برای آن‌ها بستر و فرصت آماده می‌کنند. روش‌های این ابراز وجود، برخی از همان روش‌هایی است که در فتنه‌ 88 به کار گرفتند و از مردم تودهنی و پس‌گردنی محکم خوردند. آن‌ها از یکسو با برنامه‌ریزی قبلی، پیام تصویری یکی از سران فتنه را در جمع‌های خود پخش کردند و خواستار آزادی سران فتنه شدند و علیه نظام شعار دادند و از سوی دیگر، تعدادی با وارونه کردن عکس امام راحل(ره) در کنار عکس خاتمی، تداوم فتنه‌گری رنجور شده خود را آشکار ساختند. اندک بودن این افراد به معنای موفقیت مردم در ناکام ساختن فتنه‌گران است؛ اما شعار عده‌ای در حمایت از سران فتنه در بین سخنان رئیس‌جمهور که به‌مناسبت روز 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی ایران سخنرانی می‌کرد و نیز فریاد یکی از آنان در خلال صحبت دکتر روحانی که گفت: آقای رئیس‌جمهور شما برای شکستن حصر قول دادید و رئیس‌جمهور هم پاسخ داد: راه ما همان است که به شما وعده دادیم و وعده ما با شما شکستنی نیست، به معنای آن است که امروز عملکرد افراط‌گری از جنس فتنه گریبان شعار اعتدال‌گرایی دولت را گرفته که دولت باید تکلیف خود را با آن روشن کند.

ترجمه

حمله هوایی اسرائیل به سوریه

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی دیلی‌بیست 9 دسامبر 2014 (۱۸ آذر) به ابعاد حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه پرداخت و نوشت: اسرائیل[رژیم صهیونیستی] علیه مناطق تحت تسلط دولت سوریه در نزدیکی فرودگاه دمشق حملات هوایی صورت داده است. ممکن است چنین حملاتی علیه تسلیحات متعلق به حزب‌الله لبنان در سوریه صورت گرفته باشد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که منبع مهم غرب برای اطلاعات مربوط سوریه به‌شمار می‌رود، این خبر را تأیید کرد و گفت صدای 10 انفجار از آن منطقه شنیده شد که به مرز لبنان بسیار نزدیک است. دیلی‌بیست با سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل تماس گرفت، اما وی گفت در مورد گزارش‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کند. اسرائیل پیش‌تر نیز اهدافی راهبردی را در سوریه بمباران کرده بود. تا می 2013 نیروی هوایی اسرائیل به امید جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله در جنوب لبنان، سه حمله در داخل خاک سوریه صورت داد.

در ادامه مقاله آمده است: اگرچه این بمباران‌ها به طور رسمی تأیید نشد؛ اما ایهود باراک، وزیر دفاع سابق اسرائیل گفت که حمله ژانویه 2013 «گواه بر این بود که وقتی چیزی را می‌گوییم، به آن عمل می‌کنیم.» وی ادامه داد که نباید به سوریه اجازه داده شود «تسلیحات پیشرفته به لبنان بیاورد.» سوریه ذخایر عظیمی از تسلیحات مخرب دارد که می‌تواند به‌آسانی از طریق مرز به لبنان منتقل شود و اسرائیل دلایل محکمی برای انجام حملات روز یکشنبه دارد. کشور یهودی اسرائیل، تاریخی خونین و پر از جنگ با دو کشور لبنان و سوریه داشته است.

در پایان مقاله آمده است: پس از چند سال آرامش نسبی در مرز اسرائیل و لبنان، لحن حزب‌الله و اسرائیل به‌تازگی علیه یکدیگر تند شده است. 5 دسامبر یک فرمانده ایرانی گفت که موشک‌های گروه حزب‌الله می‌توانند «اسرائیل را با خاک یکسان کنند.» 7 دسامبر تایمز آو ایزرایل گزارش داد که میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله به‌منظور بحث در مورد صلح در سوریه و انتقال تسلیحات روسی به حزب‌الله برای جنگ با جهادی‌های افراطی دیدار کرد. در پرتو اظهارات اخیر در مورد قدرت نظامی حزب‌الله جای تعجب نیست که اسرائیلی‌ها حمله علیه تسلیحاتی را که به لبنان منتقل می‌شد، در دستورکار قرار دادند و در واقع هشداری جدی علیه تهاجم آینده به‌شمار می‌رود. با توجه به اینکه حزب‌الله و دولت سوریه همچنان پایانی برای جنگ داخلی چهارساله سوریه متصور نیستند، به‌نظر می‌رسد تمایل ندارند جبهه دیگری برای خود در برابر اسرائیل باز کنند که به لحاظ نظامی بسیار قدرتمند است. 

اخبار و تحلیل‌ها: اگر هدف صهیونیست‌ها از بمباران مناطقی در سوریه، نابودی تسلیحات حزب‌الله لبنان باشد، یقیناً مرتکب اشتباه بزرگی شده؛ زیرا این تسلیحات به‌سرعت و بادقت در مراقبت جایگزین می‌شوند و حمله تجاوزکارانه صهیونیست‌ها سرآغازی برای تحولات و تصمیمات جدید در محور مقاومت می‌شود که برای صهیونیست‌ها پرهزینه خواهد بود؛ چنانکه مشابه آن درگذشته نیز مشاهده شده است.

اخبار

فتنه با کدام پشتوانه دوباره سر برآورده است؟!

 در حالی که بسیاری از منتقدان دولت اجازه نیافتند در مراسم 16 آذر دانشگاه‌ها حضور یابند، فتنه‌گران زیادی با جولان در دانشگاه‌ها، خوراک خبری رسانه‌های معاند را فراهم کردند. معین، جلایی‌پور، مطهری، عباس عبدی، شریعتی و... از فتنه‌گران و حامیان فتنه بودند که در دانشگاه‌هایی که حضور یافتند، با حمایت از فتنه، باعث شدند تا دانشجونماهایی که منتظر چنین فرصت‌هایی بودند، از فرصت استفاده کنند و دانشگاه‌ها را به اغتشاش بکشانند.

 این افراد با برنامه‌ریزی‌های قبلی، پیام تصویری یکی از سران فتنه را در جشن‌های خود پخش کردند و خواستار آزادی سران فتنه شدند. در مراسم 16 آذر دانشکده فنی دانشگاه تهران که با حضور علی مطهری برگزار شد، عده‌ای با وارونه کردن عکس امام خمینی(!) در کنار بالا نگهداشتن عکس خاتمی، نشان دادند که افکار واقعی این فتنه‌گران در حقیقت چیست و مخالفت‌های اصلاح‌طلبان در اصل با امام خمینی(ره)، انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. درحالی این اتفاق صورت می‌گیرد که عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت خاتمی، به‌تازگی اذعان کرده بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب، دیگر علاقه‌ای به امام خمینی ندارند. در مراسمی دیگر در دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب، شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به شعار «اصلاحات، آزادی، جمهوری عدالت» تبدیل شد و یکی از مهمانان برنامه نیز با توهین به علمای دین و مسئولان ارشد نظام، آیاتی از قرآن را زیر سؤال برد! گفتنی است در ابتدای سخنرانی آقای روحانی، عده‌ای با شعار «هزار روز گذشته موسوی برنگشته» و «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه» از سران فتنه حمایت کردند. رسانه‌های معاند نظام با محور قرار دادن این شعارها و میهمانان روز دانشجو، امید تازه‌ای به فتنه جدید در کشور بسته‌اند و سخنان روحانی درباره پاسخ وی به رفع حصر را محور گزارش‌ها و اخبار خود قرار داده‌اند!

اخبار کوتاه   

 *در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هادی غفاری، یکی از فتنه‌گران فتنه 88، در اظهاراتی سخیف، به توهین علیه نظام و حمایت از سران فتنه پرداخت و این موضوع سبب شد تا تعدادی از دانشجویان در اعتراض به سخنرانی وی، ضمن تجمع مقابل استانداری، شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دهند. ظاهراً علاقه هادی غفاری به میرحسین، به‌ سبب کارخانه جوراب استارلایتی است که پس از پیروزی انقلاب مصادره شد و میرحسین موسوی، نخست‌وزیر وقت، آن را به هادی غفاری، از دوستان نزدیک خود هدیه کرد که همان زمان با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد و در نهایت به سبب سوء‌مدیریت وی پس از چندی این کارخانه دچار زیان‌دهی شد.

* دولت در لایحه بودجه ۹۴ کل کشور، مجموع بودجه جاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ۷۴۲۸ میلیارد تومان پیشنهاد داده است که در مقایسه با بودجه جاری ۱۱۵۶۸ میلیارد تومانی سال ۹۳ کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در بودجه سال آینده، اعتبارات عمرانی نهاد ریاست‌جمهوری نسبت به سال پیش از آن، جهش 689 درصدی داشته است!

* علوی، وزیر اطلاعات، با اشاره به پرونده تخلفات مالی در دولت گذشته، گفت: 20 نفر در این زمینه بازداشت شدند که در حال حاضر تنها سه نفر از آنان در بازداشت هستند و 30 نفر نیز برای مصاحبه دعوت شده‌اند تا نقش و میزان تأثیر آنان در تخلف مالی را بدانیم.

 *جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مجمع «سابان» متعلق به میلیاردر یهودی (حاجیم سابان) در مقایسه‌ای قابل‌تأمل درباره وضعیت هسته‌ای ایران قبل و بعد از مذاکرات گفت: «یک سال قبل، برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بزرگ‌تر، ظرفیت بالا‌تر غنی‌سازی، تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی و کاهش مدام زمان گریز پیش می‌رفت؛ اما امروز، ایران به تک‌تک تعهداتی که در توافق موقت داده بود، عمل کرده است. برای اولین بار در یک دهه، پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور به عقب رانده شده است. از کجا می‌فهمیم؟ از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکای ما توانسته‌اند تأیید کنند که ایران واقعاً به تعهداتش در برنامه اقدام مشترک احترام گذاشته است.»

 

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.