چهارشنبه 19 آذر 1393 | 11:33
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4017 چهارشنبه 19 آذرماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4017 چهارشنبه 19 آذرماه 1393

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4017 چهارشنبه 19 آذرماه 1393

 

سرمقاله

نظر متفاوت مجلس درباره افزایش حقوق

غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لایحه بودجه سال 1394 کل کشور گفت: «اگر بنا است حقوق کارکنان دولت، به میزان تورم افزایش یابد، باید کمترین افزایش حقوق کارکنان دولت 17 درصد در نظر گرفته شود.» وی اضافه کرد: «نمایندگان، این بخش از لایحه را تصحیح می‌کنند و میزان رشد حقوق کارکنان دولت را به دست‌کم 17 درصد افزایش خواهند داد.»

چند روز پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 94 به مجلس اعلام شده بود میزان افزایش حقوق‌کارکنان دولت 17 درصد است؛ اما پس از انتشار بخش‌های اصلی لایحه بودجه مشخص شد این افزایش، 14 درصد است. استدلال هم این بود که افزایش حقوق بر اساس میزان تورم است و دولت نیز تورم سال آینده را 14 درصد برآورد کرده است. پرسش مهم در اینجا تحقق تورم 14 درصد بود که کسی نمی‌توانست آن را تضمین کند و اگر چنانچه به هر دلیلی که احتمال آن وجود دارد، این تورم بیش از 14 درصد می‌شد، معنایش کاهش قدرت خرید مردم و روشن‌ترش افزایش فشار تأمین معیشت مردم و به عبارت بهتر، شتاب گرفتن به‌سوی فقر برای برخی از اقشار مردم بود؛ اما در بحث جدید چنانچه تحقق یابد، اگر تورم بیش از 17 درصد باشد، به مردم کمتر آسیب می‌رسد و چنانچه کمتر از آن باشد، با برنامه‌هایی می‌توان نقدینگی را هدایت و مدیریت کرد و در هر صورت، خسارت آن کمتر از افزایش فشار اقتصادی بر جامعه است.

ترجمه

ارتش واحد شورای همکاری خلیج‌فارس؟!

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی ان‌پی‌آر 10 دسامبر 2014 (19آذر) در مقاله‌ای به تقویت نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس و محیط امنیتی منطقه پرداخت و نوشت: به گفته تحلیل‌گران نظامی و مقامات منطقه‌ای، شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌منظور مقابله با تهدیدات فزاینده خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] مسلح شده است، ایجاد فرماندهی نظامی مشترک را در دستورکار قرار داده است. عبدالعزیز سگر، رئیس مرکز پژوهشی خلیج‌فارس (اتاق فکری که بر مسائل شورای همکاری خلیج‌فارس متمرکز است) می‌گوید: «در حال حاضر، ما شاهد فضای جدیدی هستیم... نیروی نظامی عربی شبیه ناتو که فراتر از ساختارهای موجود است، این هفته در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در قطر تشکیل خواهد شد.» قدرت رو به رشد شبه‌نظامیان دولت اسلامی در عراق و سوریه و نیز نفوذ ایران به ضرورت همکاری نظامی میان اعضای این شورا افزوده است. پادشاهی‌های خلیج‌فارس می‌گویند ایران در امور داخلی عراق، سوریه و یمن دخالت می‌کند. فیصل یفای، روزنامه‌نگاری اماراتی، می‌گوید: «در حال حاضر، این تشخیص وجود دارد... که اگر مسئله داعش در منطقه حل نشود، این مسئله به دروازه‌های خلیج‌فارس نیز کشیده خواهد شد.» مصطفی علانی، تحلیل‌گر مسائل امنیتی خلیج‌فارس، می‌گوید: «تلاش‌های گذشته به‌منظور تشکیل نیروی نظامی پان‌عربی به دلیل اختلاف‌های سیاسی در مورد محل استقرار این نیرو شکست خورده است... این نیرویی نظامی نیست که قرار است به‌زودی تشکیل شود، بلکه فرماندهی مشترک نیروهاست... هر کشوری باید سهم خود از قدرت هوایی و نظامی را مطابق اندازه ارتش خود تأمین کند... این نیرو در واقع نیروی اعزام سریع بر اساس الگوی ساختارهای نظامی ناتو خواهد بود.» فیصل یفای، ستون‌نویس نشریه نیشن در امارات متحده عربی، می‌گوید: «سعودی‌ها و امارات متحده عربی در حال آماده‌سازی خود به‌منظور ایجاد جبهه‌ای محکم‌تر هستند... حال آن‌ها برای ایجاد این جبهه و محوریت آن تلاش می‌کنند.» کشورهای خلیج‌فارس حتی شکاف‌های کنونی و بی‌سابقه خود با قطر را ترمیم کرده‌اند و نشست شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است مطابق برنامه در دوحه قطر برگزار شود. این شکاف به دلیل حمایت قطر از اخوان‌المسلمین به‌وجود آمده بود. حاکمان خلیج‌فارس گزارش‌های آتش‌افزور و تحریک‌کننده شبکه الجزیره مستقر در قطر را نیز برای خود تهدیدکننده می‌دانند.

در پایان مقاله آمده است: بازگشت اخیر سه سفیر عربستان، امارات و کویت نیز در راستای پایان مناقشه میان قطر و این سه کشور بود. یفای می‌گوید: «این همکاری بی‌سابقه ناشی از یک نگرانی جدی یعنی گسترش تهدید داعش است.» کشورهای خلیج‌فارس به لحاظ داخلی از سرریز خطر داعش به کشورهای خود احساس تهدید کرده‌اند. ماه سپتامبر حمله برخی اعضای داعش در عربستان به شهروندان شیعه این کشور، نگرانی از داعش را نزد سعودی‌ها جدی‌تر کرد. مقامات خلیج‌فارس تأیید می‌کنند که داعش سبب تندرو شدن برخی جوانان این منطقه شده است و سبب شده آن‌ها به داعش در عراق و سوریه بپیوندند. تئودور کاراسیک، از مؤسسه مدیریت بیمه خطر، می‌گوید: «اگر از کویت تا مراکش نگاهی بیندازید... خواهد دید محیط تهدید به‌طور جدی تغییر کرده است... کشورهای خلیج‌فارس با جنگی سه جبهه‌ای روبه‌رو هستند.» عبدالخالق عبدالله، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، می‌گوید: «ما باید در خط مقدم مبارزه با داعش باشیم. ارزش‌های ما در خطر است.» وی به هرج‌ومرج و ناامنی در عراق و سوریه و خبرهای مربوط به خشونت و تأثیر آن بر خانواده‌ها در خلیج‌فارس اشاره کرد. در مرزهای جنوبی عربستان با یمن نیز خطر فزاینده حوثی‌های شیعه وجود دارد که وابسته به ایران هستند. در مرز مصر و لیبی نیز حامیان داعش تحت رهبری واعظی سعودی‌تبار شهر درنا در شمال‌شرقی لیبی را به تصرف خود درآورده‌ و به خلافت داعش اعلام وفاداری کرده‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: در متن آمده است علت تشکیل فرماندهی مشترک نیروهای نظامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تهدید ایران و داعش علیه این کشورها است. اینکه نام ایران را در کنار داعش آورده‌اند، نه به سبب این است که ایران را تهدید واقعی می‌دانند؛ بلکه از این روست که نمی‌خواهند با آوردن نام داعش به‌تنهایی، آبرویشان برود که چندین کشور از گروهک‌ تروریستی که خود پدیدآورده‌اند، چنین وحشت دارند.

اخبار

خشم دانشجویان شیراز از گزافه‌گویی های یک فتنه‌گر!

  چهارده تشکل دانشجویی شیراز در بیانیه‌ای سرگشاده، اظهارات هادی غفاری از فتنه‌گران فتنه 88 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «فتنه‌گر مورد اشاره در بخش‌هایی از سخنان خود با تاختن به نظام مظلوم اسلامی، آن را ارباب و رعیتی می‌نامد؛ اما مشخص نمی‌کند که ارباب او کیست جز آمریکا و اسلام آمریکایی؟! این سرمایه اسرائیل در ایران، با فراموشی عمدی و یا آلزایمر می‌گوید: «فتنه 88 را اصول‌گرایان ایجاد کردند.» کیست که صدای نه غزه نه لبنان آقایان را نشنیده باشد؟! کیست که آتش زدن مسجد لولاگر را ندیده باشد؟! کیست که آتش زدن بیرق عباس را از خاطر برده باشد؟! کیست که صدای آقایان را از زبان منحوس دشمنان انقلاب به‌ویژه شبکه بهائی بی‌بی‌سی و ذوق‌زدگی مصاحبه اختصاصی آقایان با صدای آمریکا، صدای کشوری که از هواپیمای مسافربری تا دانشمندان هسته‌ای ایران، هدف مزدورانش است را نشنیده باشد؟! و به‌راستی کیست که صدای توفان به‌خروش‌آمده از سر غیرت مردم ایران را نشنیده باشد؟! به‌راستی جز این است که آقایان کر و کورند؟! حوادث شب 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز باعث شد دم خروس آقایان بیرون زده و حرف‌های سیاه‌دلان و دلدادگان اسلام آمریکایی که چون کینه بدر و احد، بر دلشان سنگینی می‌کرد؛ بر حلقوم کثیفشان جاری شود... آقایانِ مسئول، ما بعد از این بیانیه نمی‌دهیم. ما به بند میم وصیت‌نامه امام روح‌الله عمل خواهیم کرد.»

گفتنی است سیدمجتبی میرابراهیمی، دبیر هیئت نظارت بر تشکل‌‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دعوت‌کننده هادی غفاری بود،در این باره گفته است: «در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه‌‌های استان در استانداری اعلام کردیم که برای صدور مجوز سخنرانی، هنوز منتظر جواب استعلام از دستگاه‌‌های امنیتی هستیم که مسئولان استانداری عنوان کردند نیازی نیست منتظر جواب باشید! و مراحل بعدی کار را پیگیری کنید.»

اخبار کوتاه

1-  «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، گفت: احتمالاً رئیس‌جمهور آمریکا درباره گزارش سنا از شکنجه‌های سیا، چیز زیادی برای گفتن نخواهد داشت. کمیسیون اطلاعات سنا روز گذشته حاصل پنج سال تحقیقات خود را در قالب گزارشی 6700 صفحه‌ای از شکنجه‌های صورت گرفته در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) منتشر کرد. این شکنجه‌ها در سال‌های ریاست‌جمهوری «جورج بوش» و پس از حوادث 11 سپتامبر صورت گرفته است. «تهدید با دریل برقی و سوراخ کردن اعضای بدن متهمان با مته»، «آزار جنسی»، «غرق مصنوعی»، «تهدید به مرگ»، «محرومیت‌‌های طولانی از خواب»، «تهدید به قتل و تجاوز به اعضای خانواده‌‌های مظنونان»، از جمله شکنجه‌های مخوف و روش‌‌های بازجویی سیا از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ تا پایان دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش دوم بوده است.

2- «زهران علوش» که سرکرده گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» است، به‌تازگی خواستار دستیابی به راه‌حل سیاسی با دولت سوریه و جنگ با داعش شده است! «رأی الیوم» می‌نویسد: اظهارات زهران علوش انتقادات شدیدی را در میان عناصر مسلح در غوطه شرقی برانگیخته است. ابوعدی، یکی از اعضای این گروه تروریستی در غوطه شرقی، می‌گوید: زهران علوش در این اظهارات که در نشستی با مشارکت سران ارشد گروه‌های مسلح ایراد شد، در واقع خواستار ایجاد گروه جدیدی از شبه‌نظامیان در سوریه شده است. وی مدعی شد: «علوش بالاخره پس از مذاکرات محرمانه‌اش با نظام سوریه، موضع خود را علنی کرد.»

3- نفوذ منطقه‌ای ایران، مسئله‌ای حل‌نشده در مذاکرات هسته‌ای و مانع امتیازدهی این کشور است. روزنامه سعودی ‌الحیات ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: اختلاف‌ها در مذاکرات حول دو محور اساسی نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای این کشور دور می‌زند. ایران از هیچ فرصتی برای قرار گرفتن در موقعیت برتر رقابت منطقه‌ای نمی‌گذرد و تازه‌ترین نمونه آن، رقابت با ائتلاف غرب برای مقابله با داعش در منطقه است، به‌طوری‌که تهران تلاش می‌کند صرف‌نظر از رضایت و یا نارضایتی غربی‌ها، شایستگی خود را به هر حال به رخ رقبا بکشد.

4- گفته می‌شود دانشجویان دانشگاه آزاد نورآباد ممسنی فارس در اعتراض به سخنان هتاکانه و توهین‌آمیز وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و از حامیان فتنه، در دانشگاه آزاد این شهر، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند و ضمن اعتراض به دادن تریبون به چنین افرادی، خواستار برخورد با وکیلی شدند.

5- به گزارش پایگاه لیبراسیون، عوزی آراد، مسئول سابق موساد و مشاور سابق امنیت رژیم صهیونیستی، از همکاری امنیتی این رژیم و عربستان خبر داد و گفت: همکاری تل‌آویو با ریاض بیشتر از میزان اعلام شده است. وی افزود: همکاری امنیتی با عربستان در چارچوب همکاری در زمینه‌های دیگری است و باید منتظر باشیم و ببینیم که این همکاری به کجا می‌تواند برسد.

 

 

منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.