شنبه 20 دی 1393 | 13:03
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4033 شنبه 20 دی ماه 1393
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4033 شنبه 20 دی ماه 1393

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4033 شنبه 20 دی ماه 1393

 

سرمقاله

دشمنی دشمن با وحدت جهان اسلام

محور اصلی سخنان دیروز امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سالروز ولادت خجسته و سرورآفرین فخر کائنات، پیامبر اعظم(ص) و فرزند گرامی‌اش، امام صادق(ع)، در دیدار قشرهای مختلف مردم، مسئولان لشکری و کشوری، علما و اندیشمندان شرکت‌کننده در نشست وحدت اسلامی و سفیران کشورهای اسلامی، «وحدت» بود. معظم‌له پرهیز فرق مختلف شیعه و سنی از «سوءظن» و اهانت به یکدیگر را از عوامل ایجاد اتحاد جهان اسلام برشمردند و با اشاره به توطئه و تلاش گسترده مراکز «جاسوسی و امنیتی» غرب برای تفرقه‌افکنی، تأکید کردند: «آن تشیعی که با MI6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است، هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.» این اشاره امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) که در جهان اسلام مصادیق روشنی دارد، اشاره دقیق به یکی از تأثیرگذارترین عوامل اختلاف در جهان اسلام است که نقش برجسته و بسیار پیچیده عوامل استکبار در آن، به هیچ وجه قابل‌انکار نیست. اعتماد دشمن به این روش اختلاف‌افکنانه و عمق پیشرفتی که پیدا کرده، آنچنان زیاد است که کم‌وبیش آشکارا آن را اعلام می‌کند. رهبر معظم انقلاب در راستای همین بحث، خطاب به سیاستمداران، علما و روشنفکران جهان اسلام، این پرسش اساسی را مطرح کردند: «هنگامی که زورگویان جهانی برای ایجاد اسلام‌هراسی و تخریب چهره نورانی اسلام، به‌شدت مشغول فعالیتند، آیا سخنان تفرقه‌انگیز و تخریب متقابل چهره فرق اسلامی، خلاف حکمت و عقل و سیاست نیست؟» یقیناً پاسخ این پرسش مبنایی برای همه ‌حاضران در دیدار فوق و همه ‌کسانی که به هر طریق از آن آگاه می‌شوند، روشن است؛ اما اصل بحث پس از پاسخ به این پرسش درمی‌گیرد که چرا شخصیت‌های نقش‌آفرین در جهان اسلام برای زدودن عوامل تفرقه که بخش‌های اصلی آن کاملاً شناخته شده است و نیز ترویج و تحکیم عوامل قدرتمند وحدت‌آفرین که بسیارند، تلاش جدی نمی‌کنند؟ پاسخ این پرسش را نیز باید در حضور پیدا و پنهان استکبار در این عرصه دانست که با روشنگری، تلاش مستمر و در بعضی موارد، تغییرات بنیادی در بخش‌هایی از جهان اسلام، قابل اصلاح است. ان‌شاء‌الله

ترجمه   

چشم‌انداز گفت‌وگوهای فشرده هسته‌ای ایران و گروه 1+5

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی هیل10 ژانویه 2015 (۲۰ دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: گروه 1+5 و ایران، گفت‌وگوهای فشرده‌ای را به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای پیگیری می‌کنند که تا پیش از ضرب‌الاجل 1 مارس برای رسیدن به چارچوب توافق، دشوارترین مرحله است. ایران و غرب باید بیش از گذشته به‌منظور رسیدن به نتیجه تلاش کنند. در عین حال، تداوم تمدید گفت‌وگوها نیز به لحاظ سیاسی و اقتصادی ممکن نیست. عوامل مختلفی از جمله لغو ناکافی تحریم‌ها، تندروها در کنگره آمریکا و ایران و بلندپروازی‌های برخی از اعضای گروه 1+5 دریچه فرصت برای رسیدن به توافق را کوچک‌تر می‌کند. مطابق توافق موقت کنونی، کاهش تحریم‌های اقتصادی در بلندمدت، تأمین‌کننده رضایت ایران به حد کافی نیست.

در ادامه مقاله آمده است: دولت روحانی نیز به دلیل تعهد خود برای ارتقای اوضاع اقتصادی ایران با تنگنا رو‌به‌روست و تداوم این وضعیت برای وی چالش‌ساز خواهد بود. از ماه ژوئن نیز قیمت نفت کاهش یافته و امروز به حدود 50 دلار برای هر بشکه رسیده است. کاهش قیمت نفت، درآمد ایران را کاهش داده که چیزی حدود 50 درصد درآمدهای این کشور متکی بر بخش نفت است. در صورتی که آمیزه‌ای از عدم کاهش تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت به بحران در میان رهبران ایران منجر شود، پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای با چالش رو‌به‌رو می‌شود. در صورتی که رئیس‌جمهور جدیدی که به رسیدن به توافق علاقه‌مند نباشد، انتخاب شود، دیپلماسی هسته‌ای به‌طور کامل می‌تواند به شکست بینجامد. تهدید دیگر پیش روی توافق‌نامه نهایی، چشم‌انداز تحمیل تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران است. اعضای کنگره که از گفت‌وگوهای هسته‌ای کنونی ناخشنود و ناراضی هستند، ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کنند تا این کشور را سریع‌تر به پایان برنامه هسته‌ای هدایت کند.

در پایان مقاله آمده است: چنین سناریویی یکی از انگیزه‌های اصلی را که ایران به میز مذاکره کشاند، تضعیف خواهد کرد. تحریم‌های جدید غرب سبب می‌شود ایران به عدم جدیت غرب برای توافق و بسته شدن مسیر لغو تحریم‌ها پی ببرد. به‌علاوه، تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا، توازن و هماهنگی میان اعضای گروه 1+5 را بر هم خواهد زد و سبب می‌شود سایر طرف‌های گفت‌وگو پا پس بکشند. این وضعیت، امیدهای رسیدن به توافق را بر باد خواهد داد. چالش دیگر میان اعضای گروه 1+5 بلندپروازی‌های چین و روسیه است. در صورت طولانی شدن گفت‌وگوها بدون رسیدن به نتیجه، این دو کشور از گفت‌وگوهای هسته‌ای خارج خواهند شد. ایران برای سرمایه‌گذاری و کمک‌ خارجی به‌منظور توسعه تولید نفت و به‌ویژه گاز خود به شرکای بین‌المللی نیاز دارد. در نهایت، روسیه و چین ممکن است به جای ماندن در گفت‌وگوهایی که مانع از ورود سرمایه‌گذاران خارجی و فرصت اقتصادی در ایران شود، ترجیح دهند به همکاری دوجانبه اقتصادی با ایران وارد شوند و برای این نوع همکاری، ارزش بیشتری قائل خواهند بود. سیاست داخلی در ایران نیز وضعیت کنونی را تحمل نخواهد کرد. برخی تندروها در ایران استدلال می‌کنند که گروه 1+5 بیش از ایران به توافق هسته‌ای نیاز دارد. برای اینکه گفت‌وگوها به شکست نینجامد، ایران باید شواهد و مدارک واقعی ارائه دهد و اعتمادسازی کند.

اخبار و تحلیل‌ها: مدتی است که اخبار و تحلیل‌های خارجی بر روی تحریم‌های کنگره جدید آمریکا که دیگر در اختیار دموکرات‌ها نیست، تمرکز کرده‌اند تا با بزرگ کردن خطر آن برای ایران، ایران را به پذیرش وضع موجود وادارند، حال آنکه ایران نه اینکه به تهدیدات کنگره جدید اعتنا ندارد، که به‌وضع موجود نیز اعتراض دارد و آن را برنمی‌تابد و غرب باید تمام حقوق هسته‌ای ایران را بپذیرد و آن را به رسمیت بشناسد.

اخبار

لجن‌پراکنی همکار داخلی صهیونیست‌ها علیه سپاه؟!

 حسین قدیانی در یادداشتی با عنوان «سلمان و ابوذر فاسد نمی‌شوند، فکری به حال طلحه و زبیر کنید» به مطلب توهین‌آمیز یک پایگاه اینترنتی داخل پاسخ داد. وی در بخشی از یادداشتش نوشت: «نخیر حضرت مستطاب! سلمان و ابوذر با قدرت، فاسد نمی‌شوند، شما فکری به حال طلحه و زبیر کنید! دیشب آن عکس معروف کربلای پنج را دیدم، دلم گرفت! از غربت سلمان‌ها و ابوذرها دلم گرفت! بیرون مرزها داعش در فکر بریدن سر شیربچه‌های دلاور سپاه است، اینجا هم در داخل، عده‌ای به خیال خود تکه‌پرانی می‌کنند. باکی نیست! سهم بچه‌های جنگ همین طعنه‌هاست.»

گفتنی است به‌تازگی مدیر گروه «رسانه‌ای خبر» این پایگاه، در مطلبی اهانت‌آمیز، ضمن توهین به سلمان و ابوذر، صحابی بزرگ پیامبر(ص)، همنوا با رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه به سپاه تاخت.

خود این فرد درباره سابقه‌اش در مصاحبه‌ای گفته است: «قبل از انقلاب و پیش از حزب رستاخیر، سه حزب ایران نوین، مردم، پان‌ایرانیست فعالیت داشتند. به‌واسطه علاقه به کار مطبوعاتی همزمان با هر سه ارگان این حزب‌ها، روزنامه ایران نوین، روزنامه مردم و روزنامه خاک و خون همراه با درس خواندن همکاری می‌کردم.»! گفتنی است حزب ایران‌نوین را حسنعلی منصور، نخست‌وزیر محمدرضاشاه و عامل تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون تأسیس کرده بود که پس از اعدام انقلابی منصور، امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر بهائی، دبیرکل این حزب شد. حزب مردم نیز تحت رهبری اسدالله علم فعالیت می‌کرد. فرد مذکور همچنین جزو مدیران روزنامه آیندگان بوده است. حضرت امام(ره) پس از توقیف این روزنامه فرمودند: «روزنامه آیندگان همان بود که با دشمن‌های ما روابط داشت. توطئه بود در کار و با صهیونیست‌ها روابط داشت. از آن‌ها الهام می‌گرفت و بر ضد‌ منافع مملکت و کشور می‌نوشت.» حال باید پرسید که چرا ته‌مانده‌های احزاب طاغوتی پیش از انقلاب و رسانه‌هایی چون آیندگان که از سوی عوامل رژیم صهیونیستی اداره می‌شده است، هنوز در کشور فعال هستند؟!

اخبار کوتاه    

* سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اقدامات توهین‌آمیز کنونی علیه پیامبر گرامی اسلام(ص) را در طول تاریخ بی‌سابقه دانست و گفت: تروریسم اکنون به کشورهایی رسیده است که آمدن تروریست‌ها به منطقه ما را تسهیل کرده بودند. وی در مراسمی که به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: گروه‌های تروریستی با اقدامات خود به پیامبر(ص) توهین کردند؛ آنان سرها را قطع می‌کنند و هزاران نفر را سر می‌برند و فیلم آن را در رسانه‌ها منتشر می‌کنند؛ افراد را در یمن به دلیل برگزاری مراسم میلاد پیامبر(ص) به قتل می‌رسانند، آیا آنان این‌گونه از دین حضرت محمد(ص) دفاع می‌کنند؟! سیدحسن نصرالله با اشاره به گسترش این‌گونه اقدامات از نظر جغرافیایی از افغانستان به سوریه و عراق گفت: اکنون این اقدامات به کشورهایی رسیده است که به تروریست‌ها برای رسیدن به کشورهای ما ویزا دادند و رسیدن آنان را تسهیل کردند؛ و این امر قابل پیش‌بینی بود.

* تدوین کتاب «آسیب‌شناسی جریان اصلاحات»  مراحل پایانی خود را طی می‌کند. قرار است این کتاب بدون اشاره به عناصر مؤثر در تدوین آن، به اسم «محمد خاتمی» منتشر شود. در نتیجه‌گیری این کتاب قرار است به نظام و دولت مطلوب مدنظر اصلاح‌طلبان که در واقع مطلوب شورای مشورتی اصلاحات و شخص «محمد خاتمی» است، اشاره شود. گفته می‌شود در مورد توجه به خواست مردم بدون توجه به مسائل ایدئولوژیک حتی با تأکید بر همزیستی شیعه، سنی، مسیحی، «بهائی» و‌... تأکید شده که برخی معتقدند احتمالاً کلمه «بهائیت» صرفاً در پیش‌نویس آمده و در متن نهایی کتاب، حذف خواهد شد.

* دبیر قرارگاه مرکزی راهیان‌نور گفت: «در سال گذشته از 34 کشور جهان زائر اعزام شده به مناطق عملیاتی داشتیم. از اول اردیبهشت‌ماه تا‌کنون تعداد زائران خارجی 1556 نفر بودند که از مناطق عملیاتی غرب، شمال غرب و جنوب کشور بازدید کردند.» سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خادم شهدا از اقشار مختلف جامعه از جمله مهندس، طلبه، دکتر، کارمند، دانشجو و ... تشکیل شده، متذکر شد: «زائر آلمانی داشتیم که برای بازدید مناطق عملیاتی اعزام شده بود و وقتی روایت‌ها را شنید و در فضای معنوی آن مناطق قرار گرفت، درخواست کرد که یک شب به‌عنوان خادم در مناطق جنگی خدمت کند.»

* گزارش یک خبرگزاری درباره برخی انتصابات فامیلی در دولت روحانی، با واکنش یک مقام دولتی مواجه شد.

طاهره قیومی، رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهور، از خبرگزاری مهر به دلیل انتشار گزارشی با عنوان «همه پسرعمه‌های روحانی در دولت!» شکایت کرد. ظاهراً دلیل شکایت وی، معرفی رئیس‌جمهور به‌عنوان دایی مادر قیومی و انتشار عکس وی بوده است.

* محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب منحله مشارکت، با کنایه و تهدید، به تشکیلات اصلاح‌طلب ندا که چند وقتی است تأسیس شده، گفت: «اگر جریانی بخواهد به اسم اصلاح‌طلبی، راهش را از اصلاح‌طلبی جدا کند، خودش می‌داند سرنوشتش چه خواهد شد.»

 

 

 

منبع : منبع : پایگاه تحلیلی خبری بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.