دوشنبه 5 اسفند 1392 | 09:10
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد
جهانگیری: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چراغ راه اقتصاد ایران است
معاون اول رئیس‌جمهوری با تشریح سیاست‌های دولت در ماه‌ها و سالهای آتی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چراغ راهی برای بخشهای مختلف اقتصادی برشمرد

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت": اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح چگونگی نقش‌آفرینی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی به‌معنی ریاضت اقتصادی نیست.

وی افزود: روزهای آغازین فعالیت دولت همواره به‌دنبال رفع موانع تولید بوده‌ایم. مهمترین برنامه اقتصادی دولت خروج بخش تولید از رکود است.

وی تأکید کرد: باید اقتصاد دانش‌بنیان را جایگزین اقتصاد متکی به نفت کنیم، و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در صنایع سنتی ایران نیز تحول جدی ایجاد کند.

جهانگیری افزود: تولید ملی یک کشور با تأکید بر تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت در عرصه بین المللی صورت می‌گیرد. متأسفانه اقتصاد ایران در طول 35 سال گذشته رشد مناسبی نداشته است.

وی گفت: مهمترین تلاش دولت در شرایط کنونی خروج از رکود کنونی است. مردم ایران از این که کالای ایرانی مصرف کنند باید احساس غرور کنند، متأسفانه در بخشی از مردم این نظر است که اگر گفته شود فلان جنس خارجی مصرف شد این یک امتیاز است. موضوع فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای ایرانی باید جدی گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت که موضوع مهمی که به‌صورت خاص به آن توجه داریم گسترش فرهنگ استفاده از کالای داخلی است. دلیلی ندارد که کشوری با جمعیت 70 میلیونی در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

وی بر حمایت از صادرات غیرنفتی تأکید کرد و گفت: به بسیاری از کشورها کالاهای ایرانی صادر می‌شود اما در برخی از کشورها موازنه منفی داریم و سیاست‌هایی باید تدوین کنیم که مشوق صادرات کالاهای غیرنفتی باشد.

معاون اول ریاست جمهوری گفت: در دولت آسیب شناسی کاملی از نحوه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها داشتیم. مهمترین آسیب فاز اول عدم توجه به مفاد قانون و نحوه اجرای آن است.

وی هدفمندی یارانه‌ها را یک کار بسیار مهم در مقطعی که انجام گرفت، دانست و گفت: دولت در مقطعی تصمیم گرفت که با هدف اصلاح در میزان مصرف انرژی، هدفمندی را اجرا کند و در آن مقطع هم عزم عمومی برای این کار شکل گرفت، اما آسیب‌هایی را هم داشت. 50 درصد منابع هدفمندی قرار بود که میان خانوارها توزیع شود و تاکنون که 36 مرحله میان مردم توزیع شده، طبق قانون باید 50 درصد میان مردم تقسیم می‌شد که باید 48 هزار میلیارد تومان توزیع می‌شد اما رقم 137 هزار میلیارد تومان میان خانوارها توزیع شده است و معنای آن این است که مابقی کسری آن از بودجه کشور تأمین شده است.

جهانگیری تأکید کرد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه با شوک و رشد شدید نخواهد بود و براساس مصوبه مجلس یارانه تنها باید به متقاضیان پرداخت شود.

معاون اول ریاست جمهوری درباره سیاست‌های کلی مهم برای نقش مردم در اقتصاد را سیاست‌های اصل 44 دانست و گفت: از این سیاست‌ها انتظار یک انقلاب می‌رفت و معنای آن این بود که از دولت بگیریم و به بخش خصوصی واگذار کنیم اما بخشی که در اختیار بخش خصوصی است کمتر از 12 است و عمدتاً از دولت به صندوق بازنشستگی، به تأمین اجتماعی و ... رفت. در آن سیاست‌ها یکی از موضوعات مهم این بود که مدیریت بنگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. ما فکر می‌کنیم که بخش خصوصی با این سیاست‌ها یعنی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی می‌تواند مدار قدرتمند اقتصاد ایران شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی امروز کشور نرخ بیکاری 2رقمی است و تعداد تحصیل کردگان بیکار بسیار قابل تأمل است. باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم. باید صنایعی را که می‌تواند بخش جوان و تحصیل کرده را در خود جای دهد در اولویت قرار دهیم. شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله آنهاست.

اسحاق جهانگیری یادآور شد: دولت هوشمند و دولت چابک جزو سیاست‌های مهم دولت روحانی است و تلاش می‌شود تا گامهای جدی در رفع بیکاری برداریم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در سالهای گذشته و اتخاذ تدبیر برای مقابله با انواع تحریم‌ها گفت: متأسفانه در مقاطعی در دولت گذشته کار ستاد دچار مشکل شد و برخی از قوای دیگر حضور فعالی نداشت. با تشکیل دولت جدید تقریباً هر هفته ستاد تدابیر تشکیل می‌شود و به‌طور مرتب برنامه‌ها رصد می‌شود.

وی افزود: حتی برای شرایط تحریم بدتر از وضعیت فعلی هم برنامه ریزی کرده‌ایم و پتانسیل اقتصادی ایران به‌گونه‌ای است که از این مراحل هم عبور می‌کند.

اسحاق جهانگیری گفت: فضای مثبت کنونی می‌تواند ادامه یابد و به مذاکره ایران با 1+5 خوش‌بین هستیم و با اقتدار از این مرحله عبور می‌کنیم.

وی تأکید کرد: دولت خود را مکلف به اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌داند. دولت هم برای پیشگیری مفاسد و هم برای برخورد با ندانم کاری‌ها برنامه دارد، به مردم اطمینان می‌دهیم که تلاش قوای مجریه و قضائیه این خواهد بود که میلیاردها تومان را برگردانیم.

 

منبع : تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.