پنجشنبه 30 بهمن 1393 | 10:26
در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد
هدف اصلی اقتصاد مقاومتی تولید گرایی، رشد مداوم و عدالت است
هدف اصلی اقتصاد مقاومتی تولید گرایی، رشد مداوم و عدالت است
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مشارکت ملی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: هدف اصلی اقتصاد مقاومتی تولید گرایی، رشد مداوم و عدالت است

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی آقامحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه چهارشنبه به راهکارهای برون رفت از وضع اقتصادی و خروج از وابستگی های نفتی پرداختند.

آقامحمدی در ابتدای این گفتگو با اشاره به وضعیت بهره برداری در مراحل مختلف اظهار داشت: چه در مرحله اجرا و چه در مرحله بهره برداری تعهدات سازمان تامین اجتماعی زیاد است.

وی افزود: این سازمان 90 هزار میلیارد تومان طلب از دولت دارد و 50 هزار میلیارد دارایی هایش مثل بیمارستان هاست که مرده است.

وی با بیان این که 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری انباشته شده ایران است تاکید کرد: اصطکاک این سبب می شود حجم زیادی از سرمایه از بین برود.

آقامحمدی بیان داشت: مگر دولت چقدر پول دارد که همه میدان های اصلی را زخمی کند و مردم هم همه سرگردان هستند و باید وارد خرید و فروش های بی خودی شوند که کمک به رشد اقتصادی نمی کند.

در ادامه این گفتگو محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ما اکنون میراث شوم نفتی داریم گفت: 5 سال بعد از کودتای 28 مرداد نفت از بودجه جدا شد ولی باید دید چرا این جداسازی اهمیت دارد.

ایروانی در توضیح اهمیت این جداسازی گفت: به خاطر این که این درآمد زیاد باعث می شود ارز زیادی در بودجه ننشیند.

وی تاکید کرد: وقتی تشکیلات را گسترش دادیم مبنایی در نیاز نبوده است و در واقع سازمان خیریه درست کرده ایم و این باعث می شود تورم بالا رود چون ریال نیست و هم ارز نفت است.

ایروانی این وضعیت را یک زنجیره را کاملاً معیوب خواند و گفت: این پدیده را در اقتصاد نحوست طبیعی می نامند.

وی با اشاره به صندوق توسعه ملی گفت: پیام صندوق توسعه ملی این است که سالانه درآمد نفتی وارد صندوق می شود و این در واقع بهره بری را هم بالا می برد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که  این موضوع باید به خاطر فرمایش مقام معظم رهبری تحقق یابد تصریح کرد: برای تحقق این کار پیچیده صندوق توسعه ملی را داریم که بعد از 4 سال مثل یک صندوق بین المللی می شود.

وی با نام بردن از روشهای نوین ادامه داد:روش های نوین پ پ پ هست که مشارکت بخش دولتی و غیردولتی را مشخص می کند.

وی افزود: مجلس امسال 53 هزار میلیارد از محل درآمد نفتی تخصیص داده است.

ایروانی  با بیان این که در عرصه اقتصاد فرهنگ سازی امر مهمی است،گفت: کسی که مالیات داده باید احساس کند که در توسعه کشور نقش بیشتری داشته است

وی افزود: اگر افراد در مواقع ارائه تسهیلات فشار وارد کنیم، در زمان مالیات دادن هم آن فرد جبران خواهد کرد.

افرادی با درآمدهای بالایی در چرخش های درآمدی نامتعارف قرار گرفته اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهاراتش با اشاره به این که در سیستم مالیات باید غیر شخصی گری صورت بگیرد اظهار داشت: برای این منظور مالیات بر ارزش افزوده به وجود آمده است.

وی با بیان این که شفافیت رقابت پذیری را افزایش می دهد ابراز کرد: امروزه افرادی که درآمدهای بالایی دارند در چرخش های درآمدی نامتعارف قرار گرفته اند.

وی افزود: امروزه سیستم های بانکی، مالیاتی و بازرگانی هر کدام کار خودشان را می کنند؛ باید میان این سیستم ها و سیستم هایی از این دست، جامعیت و تعامل ایجاد شود. البته در این میان باید کمک مردم و نیز رونق در تولید به وجود بیاید.

در ادامه این گفتگو آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این مطلب که کارت اتاق بازرگانی را به هر کسی نمی دهند گفت: اتاق بازرگانی می آید و به یک پیرزنی در یک نقطه از کشور کارت بازرگانی صادر می کند و سپس میلیون ها دلار به نام وی واردات انجام می دهد.

تنها 17 درصد از مردم به وام های بانکی دسترسی دارند

وی با عنوان این نکته که وام گیرندگان بزرگ و اصلی کشور بیش از 2 هزار نفر نیستند تصریح کرد: ما در کشور فقط 800 شرکت بزرگ داریم؛ وام گیرندگان اصلی کشور را باید شناسایی کنیم و از ایشان در مواقع لزوم هم حمایت کنیم و هم در مواقع مورد نیاز دیگر به اخذ مالیات از این افراد مبادرت بورزیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تنها 17 درصد از مردم به وام های بانکی دسترسی دارند خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا یک جوان باید با وام بانکی زندگی خود را آغاز کند و در کشور بانک ها اصلاً به این افراد کاری ندارند و میزان وام بانک ها به مردم زیر 7 میلیون تومان است.

ایروانی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بر ارتقاء مسائل اقتصادی چه باید کرد گفت: هدف اصلی اقتصاد مقاومتی  تولید گرایی، رشد مداوم و عدالت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 24 بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: این 24 بند در خدمت تولید است.

وی با بیان این که هدف اصلی رشد مثتمر است اظهار داشت: رتبه بندی باید صورت گیرد.

ایروانی با اشاره به سیستم و بازار پولی ادامه داد: بانکداری پدیده غربی محسوب می شود بنابراین سیستم باید کاملاً هوشیار و هوشمند باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که اگر کسی بخواهد وام کوچک و بزرگی را ندهد ده ها هزار بانک و موسسه آن فرد را در بلک لیست خود قرار می دهد ادامه داد این در حالی است که اگر فردی به بازار کار آمده باشد و دو قسط از یک وام خود را به موقع بپردازد برد اعتباری پیدا می کند.

سیاست های اقتصاد مقاومتی ناظر بر مشارکت آحاد مردم است

وی با تاکید بر این که بند اول سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی ناظر بر مشارکت آحاد مردم گفت: باید منابع مالی در اختیار کارآفرینان و آحاد مردم قرار بگیرد.

ایروانی با بیان این که نیروهای تحصیل کرده انگیزه بالایی دارند ادامه داد: در دنیا تامین مالی موسسات کوچک و متوسط مطرح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که بانکداری جامع سودآور است افزود: صاحبان کسب و کار باید به این موسسات توجه کنند.

بازنگری در سیستم بانکی باید متناسب با مولفه های اقتصاد مقاومتی باشد

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری سیستم بانکی متناسب با مولفه های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: بهره مندی مسئله مهمی محسوب می شود.

ایروانی با اشاره به این که باید بسترهای مناسب فراهم شود ادامه داد: تولید کننده کالا و خدمت در این صورت به تقلا می افتد تا در خود بازنگری کند و خط تکنولوژی اش را تغییر دهد.

فضا باید رقابتی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که فضا باید رقابتی باشد خاطر نشان کرد: باید فضای رقابتی را به وجود آوریم تا سیستم های دیگر هماهنگ عمل کنند.

وی با بیان این که باید بستر رقابت را فراهم کنیم افزود: در این صورت به طور طبیعی ساز و کارها فراهم می شود.

ایروانی با اشاره به این که مولفه های دیگر هم می تواند در این صورت مطرح شود ادامه داد: باید همه کمک کنیم تا بهره وری افزایش یابد پس این امر نیازمند معرفی منابع بهتر است.

آقامحمدی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که افق انتهایی سیاست های اقتصاد مقاومتی کجاست گفت: رشد بلند مدت یکی از اهداف اصلی کشور به حساب می آید.

وی با اشاره به این که در چشم انداز باید به 8 درصد رشد دست یابیم گفت: اما متاسفانه اکنون عقب مانده ایم و با رقم در نظر گرفته شده فاصله داریم.

آقامحمدی با بیان این که ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که تا 15 سال آینده نا امن ترین منطقه جهان به حساب می آییم افزود: اگر ایران نتواند مقام اول منطقه باشد و نتواند مدیریت منطقه را با همکاری کشورها ساماندهی کند باید بگوییم که کشورمان در یکی از ناامن ترین مناطق قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که امروزه باید ناامنی ها را کنترل کنیم ادامه داد: نمی گذاریم که قدرت ها به عراق و سوریه مسلط شود.

اقتدار بدون پشتوانه اقتصادی غیر ممکن است

آقامحمدی با اشاره به این که اقتدار بدون پشتوانه اقتصاد غیر ممکن است خاطر نشان کرد: باید بتوانیم به تمامی اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

وی با بیان این که دولت نباید به دنبال برگرداندن شرکت ها باشد افزود: طرح های عمرانی در برنامه پنجم باید واگذار شود بنابراین باید از فرصت تحریم استفاده کنیم و نفت را از بودجه حذف کنیم.

آقا محمدی با اشاره به این که فعالان اقتصادی را باید شناسنامه دار کنیم اظهار داشت: باید از آن ها مسئولیت بخواهیم.

فرمایشات رهبر انقلاب نسخه اقتصاد ایران است

وی فرمایشات مقام معظم رهبری را نسخه اقتصاد ایران دانست و عنوان کرد: صدا و سیما باید گفتمان سازی کند همان طور که صدا و سیما به گفتمان سازی راجع به شهادت و دفاع مقدس پرداخت.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای زندگی آحاد مردم است ادامه داد: باید بسیج ملی در رسانه ها صورت بگیرد تا مردم را به حقوق شان آشنا سازیم بنابراین مردم باید کار را به دست بگیرند.

منبع :تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.