سه شنبه 19 خرداد 1394 | 11:24
اقدامی عجیب و متعارض با سیاست های اقتصاد مقاومتی؛
کارگران چینی به جای کارگران ایرانی!/ پروژه ای که از ایرانی ها گرفته شد
کارگران چینی به جای کارگران ایرانی!/ پروژه ای که از ایرانی ها گرفته شد
حضور کارگران چینی در استان کرمان با وجود افزایش نرخ بیکاری، پیامدی جز از دست رفتن فرصت شغلی جوانان و فرصت پرورش نیروهای متخصص بومی ندارد!

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"به نقل از"  بوتیا " این روزها بازارهای کشور پر شده است از کالاهای چینی ، دست به هر چیزی که می زنی تولید کشور چین است از ماشین های لوکس گرفته تا ذکر شمار و صلوات شمار، در این میان فقط کارگر چینی نداشتیم که به لطف برخی از مسئولین کارگران چینی هم وارد عرصه شغلی ایران شدند و بسیاری از کارگران ایرانی را از کار بیکار کردند.

نصب ۴۷ هزار تن تجهیزات ناحیه کوره بلند پروژه فولاد زرند ایرانیان از قرار داد متخصصان ایرانی حذف و به پیمانکاران چینی واگذار شد، حضور کارگران چینی در شهر زرند کرمان برای اجرای کوره بلند و در شرکت مدیران خودروی بم، پیامدی جز از دست رفتن فرصت شغلی جوانان و فرصت پرورش نیروهای متخصص بومی ندارد!
سکوت تمامی مسئولان در حالی است که توانایی انجام این کار توسط نیروهای ایرانی وجود دارد و این مسئله جز برگشتن به دوران استعمار چه معنایی می تواند داشته باشد؟

استفاده از نیروی بومی در کنار سرمایه گذار خارجی به حبس ثروت کمک می کند

محمد رضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار" بوتیا " اظهار کرد: در بحث سرمایه گذاری ما هر چقدر بتوانیم جذب سرمایه گذار کنیم باز هم کمبود داریم اما اگر یک سرمایه گذار خارجی بگوید که من کارگرم را خودم می آورم باید با او صحبت کرد تا از کارگر ایرانی استفاده کند.

وی افزود: حتما در زمینه اشتغال ما باید این حساسیت را داشته باشیم اما در هر صورت آن چیزی که در کشور به کمبود سرمایه گذاری منجر می شود حتما با این نگاه که در کنار سرمایه گذار خارجی از نیروهای بومی استفاده شود به حبس ثروت در اقتصاد ما کمک می کند و اثرش در صنایع رفاه است.

استفاده صرف از توان مالی سرمایه گذار کافی نیست/ از همه ظرفیت ها باید استفاده شود

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در شرایطی که سرمایه گذار خارجی یک محدودیت ایجاد و شرایطی را برای سرمایه گذاری مطرح کرد ما باید مشورت کنیم تا بتوانیم از همه ظرفیت ها برای سرمایه گذاری استفاده کنیم و فقط از توانایی مالی آن ها استفاده نکنیم.

پور ابراهیمی خاطر نشان کرد: این رویکرد را طوری مدیریت کنیم که اگر سرمایه گذار خارجی نیرویی می آورد به عنوان تکنیسین و مدیراجرایی پروژه ، کمترین نیرویی باشد که می شود استفاده کرد و در بقیه موارد از نیروهای بومی ایرانی استفاده کرد.

به کارگیری کارگران چینی به جای نیروهای بومی شایسته نیست

فرماندار زرند در گفت و گو با خبرنگار " بوتیا " در این رابطه اظهار کرد: ورود چینی ها به شهرستان زرند به دلیل قراردادی است که شرکت هلدینگ خاورمیانه در بحث فولاد با شرکت چینی برای نصب برخی از تجهیزات پروژه بسته است.

وی در ادامه افزود: با وجود تعهدی که در قرارداد به شرکت چینی داده شده بود ما از متولیان امری که در بحث فولاد شهرستان زرند و هلدینگ خاور میانه کارمی کنند درخواست کردیم از کارگران یرانی که قبلا مشغول به فعالیت بودند استفاده شود و پیمانکاران نیز بیکار نشوند و به کار خود ادامه دهند.

خنجری تصریح کرد: در کنار این ها بخشی از کار به عهده چینی هاست، البته کار برخی از پیمانکاران داخلی عقب افتاد چرا که نصب برخی از دستگاه ها به دلیل همان قرارداد به عهده کارخانه سازنده بود.

تعداد کارگران چینی کارخانه زرند به ۱۰۰ نفر کاهش یافته است

فرماندار زرند با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگران چینی از زرند خارج شده اند عنوان کرد: با مکاتباتی که انجام شد تعداد کارگران چینی از حدود ۱۰۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسیده است که ما بقی آن ها تا تمام شدن ماموریت و اتمام قراردادشان در زرند می مانند که تا ۶ ماه آینده احتمالا آن ها نیز به کشور خود بر می گردند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تا به امروز هیچ کدام از کارگران ایرانی اخراج نشدند ولی از این نظر که ما خودمان متخصص و کارگر داریم شایسته نیست از خارج کشور متخصص و کار گر وارد شود ولی بر اساس قرارداد اولیه ای که با شرکت سازنده بسته شده است نمی توان آن ها را بیرون کرد.

استفاده از کارگران خارجی با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم خوانی ندارد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کرمان نیز با بیان اینکه استفاده از کارگران خارجی با سیاست های اقتصاد مقاومتی ما هم خوانی ندارد در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: ما امروز با یک ضریب ۱۵ تا ۱۶ درصدی بیکاری در کرمان روبه رو هستیم که نشان می دهد تعداد زیادی از هم استانی های ما نیاز به کار دارند.

وی تصریح کرد: بهتر است به جای اینکه کارگر خارجی وارد کشور شود از کارگران ایرانی استفاده شود و حتی در زمان هایی که باید از کارگران نیمه متخصص خارجی استفاده کنیم بهتر است به کارگران و تکینسین های خود آموزش دهیم و از آن ها استفاده کنیم.

مشرفی ادامه داد: خوشبختانه در سطح استان دانشگاه های تخصصی زیادی داریم که به تربیت تعداد زیادی از مهندسان و افرادی که آمادگی پیشرفت در زمینه های تخصصی دارند می پردازند که به راحتی نیز قابل دسترسی هستند.

در پروژه های خارجی از صنایع داخلی حمایت شود

رئیس خانه صنعت و معدن کرمان خاطر نشان کرد: در رابطه با افراد متخصصی که برای انتقال تکنولوژی در قرارداد و به طور محدود آمده است باید به ناچار از افراد خارجی در زمان های مشخصی استفاده شود و بهتر است زمان استفاده از متخصصین خارجی محدود شود که تکنولوژی دهنده مجبور شود تخصص خود را به ایرانی ها منتقل کند.

وی با بیان اینکه بهتر است در پروژه های خارجی تا حد امکان از صنایع داخلی حمایت شود تاکید کرد: بهتر است نیاز این پروژه ها ی بزرگ از داخل تامین شود که البته عرف قرارداهایی که در ایران بسته می شود این است که شرکت تکنولوژی دهنده باید با گدشت زمان کلیه دستگاه های مورد نیاز خود را در ایران تولید کند.

منوچهری مدیر اداری شرکت مدیران خودروی بم در گفت و گو با خبرنگار ما فقط به دادن همین اطلاعات بسنده کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ تا نفر ۲۵ نفر مدیر و کارگر چینی در این شرکت مشغول به کار هستند، که تعدادی از آن ها مقیم بوده و تعدادی نیز در رفت و آمد هستند البته مدیریت شرکت بر عهده چینی هاست.

مسئولین امر توجه کنند

امیدواریم مسئولین امر در این زمینه پیگیری های لازم را داشته باشند که در بحث اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بتوانیم از نیروی بومی در بحث فعالیت های شغلی استفاده کنیم و هم نرخ بیکاری جامعه کاهش پیدا کند.

منبع دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.