سه شنبه 21 آذر 1396 | 10:07
کتاب زندگی داستانی شهید دیالمه منتشر شد
عکس
کتاب زندگی داستانی شهید دیالمه منتشر شد

کتاب «دیالمه» از یک مقدمه و ۱۸ فصل و دو پیوست تشکیل شده است. خانه پدری، نوجوانی، ورود به دانشگاه فردوسی مشهد، خانه خیابان پاستور، اساتید اندیشه، مشهد در اوایل دهه ۵۰، روش‌ مبارزه، سفر سیستان، فعالیت کوتاه در سپاه و حزب جمهوری اسلامی، مجمع احیای تفکرات شیعی، دیالمه و امام خمینی، دیالمه‌ی خطیب: نگاهی به سخنرانی‌های شهید دیالمه، دیالمه و نقد چهره‌ها: مهندس بازرگان، دکتر سروش، مهندس میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و بنی صدر، دیالمه و انجمن حجتیه، اولین مجلس؛ جوان‌ترین نماینده: انتخابات اولین مجلس شورای اسلامی و شهادت عناوین ۱۸ گانه این کتاب هستند که به صورت مستند از سوی خانواده، نزدیکان، دوستان و همراهان شهید دیالمه بیان می شود.
 
در ادامه هم دو پیوست با موضوعات «مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس شورای اسلامی، نسبت به بنی صدر» و «قسمتی از سخنرانی شهید دیالمه در  ۱۵ اسفند ۵۹» می آید. پایان بخش کتاب هم تصویرها و اسنادی از مقاطع مختلف زندگی و فعالیت شهید دیالمه است که ارزش این کتاب را چندین برابر کرده است.

[[{"fid":"24268","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

متن این کتاب از منظر روایی یک زندگی‌نامه داستانی است که در کنار یک متن داستانی سعی شده به اصل متون و اسناد وفادار بماند. این کتاب با یک زبان روان و شیرین با مخاطب ارتباط برقرار می کند. طرح جلد و صفحه آرایی نیز از نقاط قوت کتاب «دیالمه» است.
 
محمدمهدی خالقی یکی از نویسندگان کتاب در این باره می گوید: کتاب «دیالمه» مؤخره‌ای بر مستند «وحید آقا» است که در دوره دوم جشنواره عمار برگزیده شده بود. برای تهیه این مستند با مواد و اطلاعاتی روبرو بودیم که برای تهیه یک مستند بسیار زیاد بود. از همین رو تصمیم گرفتیم آن را در قالب کتابی منتشر کنیم.
 
خالقی افزود: به نظرم این کتاب از جامعیت خوبی سود می‌برد که جامع‌تر از آثار قبلی منتشر شده در مورد این شهید بزرگوار است. در این کتاب مصاحبه‌هایی با دوستان، خانواده و نزدیکان شهید دیالمه صورت گرفته و اسناد و مدارک بسیاری در کتاب گنجانده شده است.
 
شهید دکتر عبدالحمید (وحید) دیالمه نماینده مردم مشهد بود که به همراه شهید آیت‏ الله بهشتی در ۷ تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسید.
 
چاپ اول کتاب «دیالمه» در تابستان ۱۳۹۳، ۲۱۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۴۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. دفتر نشر معارف پیش از این، کتاب «وحید آقا» را از این نویسنده منتشر کرده است که به چاپ چهارم رسیده است.