پنجشنبه 2 اسفند 1397 | 09:06
آیت‌الله‌ اراکی: فلسطین پاره‌ای از هویت جهان اسلام است
آیت‌الله‌ اراکی: فلسطین پاره‌ای از هویت جهان اسلام است
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین در جهان اسلام گفت: فلسطین پاره‌ای از هویت جهان اسلام است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  تسنیم، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در نشست تخصصی "اتحاد اسلامی، ضرورت‌ها و راهبردها" که عصر دیروز برگزار شد، طی سخنانی با تبیین تئوری وحدت در جهان اسلام گفت: به‌طور کلی دو نوع وحدت در مسائل مختلف مطرح می‌شود؛ گاهی وجود هر نوع هدف مشترک بین مجموعه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز وحدت شود و نیازی نیست که وحدت حتماً بر سر اعتقادات دینی تعریف شود. این وحدت را می‌توان به وحدت عام تعبیر کرد.

بیشتر بخوانید

متکی‌: عربستان به‌دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام است

وی افزود: هرچه بتوانیم کلمه سواء را در مجموعه‌ای تعریف کنیم می‌توانیم مقوله وحدت را در آن مجموعه تحکیم ببخشیم، به‌طور مثال ما می‌توانیم با کشوری مانند ونزوئلا وارد مقوله وحدت شویم بدون اینکه از نظر دینی دارای اشتراکاتی با او باشیم. در این وحدت دستیابی به منافع و مصالح سیاسی و اقتصادی به‌عنوان هدف تعریف می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با نوع دوم وحدت گفت: این نوع از وحدت با هویت سیاسی یک جامعه تعریف می‌شود. ما برای این وحدت هزینه‌های زیادی را تاکنون متحمل شدیم.

وی با بیان اینکه هویت اجتماعی از مهمترین ارزشهای مطرح در دین اسلام است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم بر اساس آنچه در قرآن و روایات آمده آنچه باعث وحدت می‌شود، فرمانروایی سیاسی است که در مفاهیم دینی ما با مفهوم ولایت از آن یاد شده است.

اراکی ادامه داد: هویت اجتماعی که مبنای آن وحدت در فرمانروایی سیاسی است بر یک اصل مهم استوار است و آن این است که ما بدانیم شخصیت انسان را رفتارهای ارادی و انتخابی او شکل می‌دهد.

وی گفت: جامعه اگر شخصیت و سرنوشت واحد پیدا کند، می‌تواند به اتحاد و یکپارچگی برسد. اگر جامعه‌ای پیدا شد که در کارهای اجتماعی هماهنگ عمل می‌کند آن جامعه دارای هدف واحدی می‌شود و این موضوع میسر نمی‌شود مگر اینکه رفتارهای ارادی جمعی به‌فرمان یک فرمانده و رهبر صورت گیرد که این موضوع مطابق با یک نظریه توحیدی اساسی است. آیا خدا تنها خالق و آفریننده است یا اینکه فرمانروا نیز هست؟ قطعاً خداوند علاوه بر اینکه خالق مطلق است فرمانروای عالم بشریت است. در حالی قوم بنی‌اسرائیل معتقد بودند خداوند مانند پدربزرگی است که باید به او احترام کرد و هفته‌ای یک‌بار به عبادتگاه رفته و از او بابت خلق ما تشکر کنیم.

اراکی با بیان اینکه کاری که رسول اکرم(ص) انجام داد این بود که فرمانروایی خدا را در جامعه نهادینه کرد، یادآور شد: آنچه در تحریف جامعه اسلامی صورت گرفت، این نبود که امام معصوم(ع) را کنار گذاشتند و گروهی با تحریف دین، با کنار گذاشتن ولی خدا در واقع خداوند را از جایگاه فرمانروایی کنار گذاشتند.

وی با ابراز اینکه خداوند نمی‌پذیرد که هر انسانی کنار او فرمانروایی قرار دهد، گفت: جز خدای متعال کسی نمی‌تواند حق فرمانروایی داشته باشد چرا که فرمانروایی نیازمند قدرت مطلق و برتری است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اصل دعوای پیامبران و ائمه با دشمنان خدا این بوده است که تأکید می‌کردند خداوند علاوه بر اینکه خالق انسان‌ها بوده، فرمانروایی عالم بشریت را نیز به‌عهده دارد.

وی افزود: در قرآن کریم دوگانه فرمانبرداری از خدا و از هوای نفس بارها تکرار شده است. قرآن تصریح کرده که فرمانبرداری از غیر خداوند فرمانبرداری از هوای نفس است.

اراکی خاطرنشان کرد: زمانی که جامعه از خود خالی شد تبدیل به مجموعه‌ای می‌شود که با هر وسیله تأثیرگذاری می‌توان او را به هر سویی که خواست کشاند.

وی افزود: بزرگترین افتخار رسول خدا این است که به او از جانب خداوند به‌شکل مستقیم امر می‌شد. سیاسی بودن رسول خدا اساس رسالت اوست و ایشان اگر صاحب فرمان خداوند نبود، نمی‌توانست مأموریت خود را به‌درستی انجام دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در دیدگاه طرفداران جدایی دین از سیاست تأکید می‌شود که خداوند تنها خالق انسان است ‌و نه فرمانده، گفت: دوران غیبت دوران انتظار و تمرین برای حضور شخصی است که فرمان الهی را بی‌واسطه به بشریت منتقل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در جامعه وحدت هویت ایجاد شود، مردم خوشی‌ها و ناخوشی‌هایشان را با هم تقسیم می‌کنند. ما خود را موظف می‌بینیم که از این هویت واحد که همان عبودیت خداوند است، حفاظت کنیم که این عبودیت بدون وحدت راهی ندارد.

اراکی گفت: مسئله‌ ما در فلسطین بر سر این است که فرمانروایی به‌دست آمریکا، نتانیاهو و بن‌سلمان باشد یا به‌دست خداوند. فلسطین پاره‌ای از هویت ماست. ما باید از این هویت صیانت کنیم زیرا اگر حیثیت مسلمانان در فلسطین پایمال شود، در دیگر عرصه‌ها نیز پایمال خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: اسلامی که انقلاب اسلامی ارائه می‌کند، می‌گوید فرمانروایی خداوند باید به‌روی زمین حاکم باشد و دشمنی ما با آمریکا نیز دقیقاً بر سر همین موضوع است. آمریکا می‌گوید اوست که فرمانروای دنیا است و اعتقادی به مفاهیم دینی و توحیدی ندارد.

وی گفت: اگر در عرصه اقتصاد نیز قوانین اسلامی بر مبنای اقتصاد مقاومتی که پایه آن روی پای خود ایستادن است، تکیه کنیم قطعاً پیروزی و توفیق از آن ما است.

اراکی تأکید کرد: ابزار اصلی تداوم انقلاب اسلامی، فرمانبرداری از خداوند و نهراسیدن از دشمنان تفکرات توحیدی است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.