شنبه 23 اردیبهشت 1391 | 13:46
حضور شهداء در مراسم گرامي‌داشت سالروز رحلت حضرت امام راحل
سردار باقرزاده برنامه‌هاي گرامي‌داشت سوم خرداد را تشريح كرد
سردار باقرزاده برنامه‌هاي گرامي‌داشت سوم خرداد را تشريح كرد
رئيس ستاد سي‌امين سالگرد آزادسازي خرمشهر اعلام كرد: پيكرهاي پاك 82 شهيد دفاع‌مقدس اخيرا در مناطق عملياتي «مجنون و فاو» كشف شده‌اند كه پس از پايان كار تفحص به كشورمان منتقل خواهند شد االبته هنوز كار تفحص پايان نيافته است.

بسیج پیشکسوتان

سردار سيدمحمد باقرزاده كه امروز در حضور خبرنگاران برنامه‌هاي گراميداشت سالروز آزادسازي خرمشهر را تشريح مي‌كرد، افزود: شهداي تفحص شده تحت عنوان «كاروان فرزندان روح‌الله در آغوش روح الله» در روز سوم خرداد وارد خرمشهر شده و پس از عبور از شهرهاي خرمشهر، اهواز، انديمشك، دزفول، پلدختر، خرم‌آباد، بروجرد، اراك، خمين، محلات، دليجان، كاشان و قم، در روز 14 خرداد ماه وارد تهران شده و با حضور مردم، سالروز رحلت حضرت امام خميني(ره) را در حرم مطهر امام راحل گرامي‌ خواهند داشت.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در ادامه اين نشست خبري با اشاره به برگزاري برنامه‌هاي متعدد و متنوع در سالروز آزادسازي خرمشهر توسط سازمان‌هاي مختلف در ايام سوم خرداد اظهار كرد: اين بنياد برنامه‌هاي مختلفي اجرا خواهد كرد كه مي توان در بخش ادبيات به رونمايي از 55 عنوان كتاب در بخش‌هاي پژوهش با شش عنوان، شعر با 20 عنوان، خاطره با 19 عنوان، مقاله با يك عنوان، زندگينامه با دو عنوان و داستان با هفت عنوان اشاره كرد.

به گفته وي، افتتاح كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در دانشگاه فيروزكوه نيز از ديگر برنامه‌هاي اين بخش به شمار مي‌رود.

سردار باقرزاده اظهار كرد: در بخش هنري نيز با اجراي 14 برنامه، سالروز آزادسازي خرمشهر را گرامي خواهيم داشت كه از جمله اين 14 عنوان برنامه، توليد شش فيلم مستند از دفاع مقدس است كه محتواي اين فيلم‌ها از آرشيو بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استخراج شده و نتيجه تلاش «گروه چهل شاهد» است.

سردار باقرزاده همكاري با مراسم نثار گل و ميثاق با امام راحل، عطرافشاني مزار شهداء، كوهپيمايي خانوادگي به سوي يادمان شهداي كلكچال در روز جمعه 5 خرداد و فعاليت‌هاي رسانه‌اي در داخل و خارج از كشور را از جمله برنامه‌هاي اين بنياد در بخش تبليغات عنوان كرد. همچنين پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نيز «همايش جغرافياي دفاع مقدس» را در تهران برگزار خواهد كرد.

وي افتتاح «برج نور يادمان شهداي كلكچال» و افتتاح «يادمان چزابه را از جمله برنامه‌هاي بخش مهندسي و امور يادمان‌هاي بنياد نام برد.

 

سردار باقرزاده

سردار باقرزاده در ادامه اين نشت خبري ،گلباران،‌عطرافشاني و غبارروبي مزار پاك و مطهر ارتش جمهوري اسلامي ايران توسط فرماندهان و كاركنان آجا در گلزار شهداي سراسر كشور،دعوت از مسئولين و دست‌اندركاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران جهت سخنراني در پادگان‌ها و مراكز نظامي آجا،شركت فرماندهان،‌ مسئولين و كاركنان آجا در مراسم عبادي سياسي نماز جمعه سراسر كشور،انجام مصاحبه زنده راديويي و تلويزيوني با فرماندهان و مسئولين آجا به ويژه فرماندهان عمليات بيت‌المقدس،حضور گسترده يگان‌ها و كاركنان آجا در روز سوم خرداد در مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و تجديد ميثاق با حضرت امام خميني(ره)،برگزاري صبحگاه مشترك در ايام منتهي به سالروز آزادسازي خرمشهر و سخنراني پيشكسوتان آجا در خصوص عمليات بيت المقدس در اين مراسم‌ها،تجليل و قدرداني از خانواده‌هاي شهداء،‌جانبازان و آزادگان ارتش جمهوري اسلامي ايران به ويژه شهداي عمليات بيت المقدس را از جمله برنامه‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران نام برد.

به گفته وي، تقدير و تجليل از پيشكسوتان دوران دفاع مقدس به ويژه فرماندهان عمليات بيت‌المقدس،رونمايي از كتب دفاع مقدس كه توسط كاركنان و نويسندگان آجا تاليف و نوشته شده است،اجراي برنامه‌هاي ويژه توسط يگان‌هاي سرزميني آجا در شهرستان خرمشهر و مصاحبه با تعدادي از پيشكسوتان و فرماندهان عمليات بيت‌المقدس، تبيين نقش تكاوران دريايي خرمشهر در مقاومت 34 روزه خرمشهر از طريق اجراي برنامه‌هاي زنده تلويزيوني برگزاري جلسات شب شعر و خاطره در پادگان‌ها و مراكز نظامي آجا،تبيين نقش سرنوشت‌ساز ارتش جمهوري اسلامي ايران در عمليات آزادسازي خرمشهر با چاپ مقالات، برگزاري نمايشگاه‌هاي عكس و كتاب در مساجد، مراكز نظامي و فرهنگي كشور،برگزاري مراسم انس با قرآن در مساجد و مراكز نظامي و فرهنگي كشور،بررسي و تجزيه و تحليل علمي عمليات بيت‌المقدس در آموزشگاه‌ها، دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي آجا و چگونگي كاربرد اصلي 9 گانه جنگ در اين عمليات توسط اساتيد مجرب و ممتاز آجا را نيز از ديگر برنامه‌هاي ارتش برشمرد.

سردار باقرزاده برگزاري مراسم شب انس با قرآن و شهداء،حركت كشتي دوستي از خرمشهر به بصره،برگزاري جشن پيروزي جنب پل آزادي خرمشهر، اجراي نورافشاني در سه نقطه از شهرستان خرمشهر،برگزاري مسابقات فرهنگي و ورزشي و اجراي برنامه‌هاي هنري نظير تئاتر و موسيقي ويژه سوم خرداد در بين جوانان و نوجوانان،سخنراني فرماندهان دفاع مقدس و مسئولين رده‌هاي سپاه قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه در سراسر كشور و در مراكز آموزشي،‌ادارات دولتي، دانشگاه‌ها،‌مدارس و مساجد،حضور فعال فرماندهان دفاع مقدس در ويژه برنامه‌هاي رسانه‌اي، كشوري و استاني جهت تشريح عمليات بيت المقدس، عوامل و مولفه‌هاي پيروزي و ارتباط با بيداري اسلامي و بيان خاطرات و پاسخ‌گويي به سوالات و شبهات جوانان،برگزاري يادواره شهداي رده‌هاي مقاومت در مساجد و مراكز مربوطه،برگزاري نمايشگاه‌هاي فرهنگي هنري عكس‌،كتاب و آثار تجسمي و مفهومي مربوط به فتح خرمشهر و دفاع مقدس،تجليل از پزشكان و پرستاراني كه در مقاومت خرمشهر حضور فعال داشته‌اند را از جمله برنامه‌هاي سپاه براي گرامي‌داشت سالروز آزادسازي خرمشهر برشمرد.

سردار باقرزاده گفت: ديدار با خانواده‌هاي شهداء و جانبازان،افتتاح پروژه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور با نام مبارك شهداء،رونمايي كتاب‌هايي كه در رابطه با نقش جهاد در دفاع‌مقدس تدوين شده است (6 عنوان كتاب)،چاپ 150 عنوان كتاب در رابطه با شهداء و نقش جهاد در جنگ را هم از برنامه‌هاي جهاد كشاورزي برشمرد.

سردار باقرزاده در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به وقايع رخ داده در مورد فتح خرمشهر اظهار كرد: كوبندگي و برق‌آسا بودن دو ويژگي مهم «عمليات الي بيت‌المقدس» بود كه توانست بعثيون را درهم بكوبد و باعث كاهش ميل به جنگجويي در آن‌ها شود. به عنوان مثال «سرگرد طاهه» در روز 11 ارديبهشت سال 61 فرمانده «گروهان چهارم از گردان يكم تيپ 94 لشگر 6 زرهي عراق پس از اينكه جواب‌هاي مأيوس كننده‌اي از گردان‌هاي مافوق خود دريافت مي‌كند به نيروهاي خود اعلام مي‌كند براي جنگيدن يا اسارات آزادند. همچنين كوبندگي اين عمليات باعث شد دشمن با وجود اطلاع از حمله احتمالي ايران نتواند از اين حمله پيشگيري كند.

وي در تشريح سندي ديگر از وقايع مربوط به فتح خرمشهر گفت:‌بر اساس اسناد موجود، «گروهبان قاسم محمد قيطان» كه چند روز بعد از فتح خرمشهر اسير شد، اظهار كرده است كه فرمانده گردانشان گفته بود صدام از اينكه خرمشهر سقوط كرده، خيلي ناراحت است و گفته است اگر مي‌دانستم ماجرا به اينجا ختم مي‌شود زودتر دستور عقب‌نشيني از خرمشهر را مي‌دادم. البته بايد گفت مردم عراق ادعاي صدام مبني بر عقب‌نشيني تاكتيكي از خرمشهر را مورد تمسخر قرار دادند.

سردار باقرزاده يادآور شد: فشارها در آن زمان به صدام باعث شد زندانيان اردني محكوم به اعمال شاقه از زندان آزاد و به اجبار براي جنگيدن به جمع سربازان ارتش صدام بپيوندند. بر اساس اسناد موجود، نيروهاي ارتش صدام در هنگام عقب‌نشيني از خرمشهر احساس مي‌كردند كه جنگ تمام شده است اما وقتي به مرزهاي بين‌المللي رسيدند مجبور به پدافند شدند.

وي اظهار كرد: آشفتگي ارتش صدام در «عمليات الي بيت المقدس» به حدي بود كه دو فروند «هواپيماي سوخو»ي عراقي يكي از قرارگاه‌هاي لشكر 5 عراق را بمباران كردند كه بر اثر اين بمباران 20 نفر كشته شدند و حتي نيروهاي عراقي يكي از هواپيماهاي خودشان را ساقط كرده و خلبان آن را به اسارت گرفتند.البته گروهبان «ماجد والي مطر» نقل مي‌كند كه هواپيماي دوم هم ساقط شده است.

انتهاي پيام

منبع:.isna

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.