سه شنبه 2 خرداد 1391 | 09:44
سردار عراقی در نشست خبری: اولین یادواره ۸ هزار شهید شیمیایی دفاع مقدس برگزار می‌شود
سردار عراقی در نشست خبری: اولین یادواره ۸ هزار شهید شیمیایی دفاع مقدس برگزار می‌شود
سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در نشست خبری که عصر روز دوشنبه برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز سوم خرداد گفت: در طول 200 ، 300 سال گذشته خرمشهر 4 بار اشغال شده و مجدداً به آغوش ایران بازگشته است.

بسیج پیشکسوتان

وی افزود: در ابتدای جنگ تحمیلی عراق ارتش سازمان یافته و آماده به جنگی داشت و در مقابل نظام ما نوپا بود و نیروهای مسلح‌مان آمادگی کامل نداشتند و با این حال ما بدون هیچ دژ و امکاناتی 34 شبانه‌روز در خرمشهر مقاومت کردیم.

عراقی ادامه داد: غرور دینی و ملی ما با از دست دادن خرمشهر جریحه‌دار شد و همه تلاش کردند این قسمت از پیکره ایران اسلامی به آغوش کشور بازگردد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: عراق پس از تصرف خرمشهر آن را تبدیل به یک دژ تسخیرناپذیر کرده بود و 36 هزار نیروی جنگی عراق در آن مستقر شده بودند و زمانی که ایران آن را از عراق پس گرفت بازتاب فوق‌العاده‌ای در جهان داشت.

وی افزود: این پیروزی برای ما به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ثبت و ماندگار شده است. ما در عملیات بیت‌المقدس توانستیم غرور ملی، مذهبی و دینی جریحه‌دار شده ملت ایران را ترمیم کنیم و به آرامش برسانیم.

عراقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به یادواره 8 هزار شهید شیمیایی دفاع مقدس گفت: یادواره روز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در شهر بروجرد استان لرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مظلوم‌ترین شهدا و جانبازان ما شهدا و جانبازان شیمیایی هستند و هنوز با گذشت سالها از جنگ خیلی از جانبازان شیمیایی ما روی تخت بیمارستان‌ها و منازل‌شان هستند که حسرت یک نفس عمیق را دارند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: تاکنون یادواره‌ای به نام یادواره شهدای شیمیایی برگزار نشده بود به همین منظور سپاه به خصوص نیروی زمینی تلاش کرد تا برای این 8 هزار شهید یادواره‌ای برگزار کند.

عراقی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ارتش عراق در یک سال اول جنگ تحمیلی پیشروی‌های خوبی در خاک ما داشت و نیازی نمی‌دید به صورت گسترده از جنگ شیمیایی علیه ما استفاده کند ولی با این حال از ماههای اول جنگ شواهدی داریم که ارتش عراق به دنبال تست سلاح‌های شیمیایی به صورت موردی بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال عراق در 24 مهر 59 در جبهه اهواز و در 23 دی 59 در جبهه‌های هلاله،‌نیخزر، اهواز و دزفول و در سال 60 در جبهه‌های هویزه گلوله‌های شیمیایی شلیک کرد و در اواخر سال 60 شاهد بودیم رسماً ارتش عراق اقدام به ایجاد رسته نظامی به نام جنگ‌های شیمیایی در ارتش خود می‌کند.

عراقی گفت: با دیدن این شواهد ما نیز اقدام به تجهیز نیروها برای مقابله با عملیات‌های شیمیایی و راه‌اندازی گردان‌های پدافند جنگ نوین کردیم و 4 یگان برای مقابله با عملیات‌های شیمیایی راه‌اندازی شد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: پس از عملیات‌های موردی و در سال 61-  62 به بعد عراق به صورت رسمی عملیات‌های شیمیایی خود را در حجم گسترده انجام داد و دنیا از صدام با فروش سلاح‌های شیمیایی به آن حمایت می‌کرد. هیچکدام از کشورهای دنیا که مدعی دموکراسی بودند عملیات‌های شیمیایی عراق را محکوم نکردند و در سازمان‌های بین‌المللی هم هیچگاه ندیدیم که قطعنامه‌ای در خصوص عملیات‌های شیمیایی عراق صادر شود.

عراقی در ادامه با اشاره به یادواره شهدای شیمیایی گفت: در این یادواره از برخی خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی و برخی بازماندگان خانواده جان‌باختگان شهر حلبچه دعوت شده است.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی شده که ریاست جمهوری در خصوص این یادواره پیامی صادر کند و قطعنامه‌ای نیز صادر می‌‌شود. همچنین از برخی نمایندگان مجلس نیز برای حضور در یادواره دعوت شده است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه در خصوص سؤالی مبنی بر همکاری سپاه و دولت گفت: مقام معظم رهبری همیشه تأکیدشان این بوده سپاه بعد از جنگ با توجه به توانمندی‌های سازندگی‌ که در اختیار دارد در جهت عمران، آبادسازی و محرومیت‌زدایی به کمک دولت برود که سپاه هم از طریق قرارگاههای سازندگی خاتم‌الانبیاء اقدامات فراوانی را انجام داده و بعد از این هم سپاه در جهت عمران و آبادانی به دولت کمک می‌کند.

انتهای خبر/ع1

منبع:basijnews

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.