شنبه 6 خرداد 1391 | 09:46
سرلشکر سلیمانی در اجلاسیه شهدای کرمان
عملیات بیت‌المقدس از استثنایی ترین جنگ‌های تاریخ است/ فرماندهان جنگ مدار مغناطیسی معنویت بودند
عملیات بیت‌المقدس از استثنایی ترین جنگ‌های تاریخ است/ فرماندهان جنگ مدار مغناطیسی معنویت بودند
در بحث نظامی عملیات بیت‌المقدس از عجایب جنگ‌ها در تاریخ به شمار می‌رود و افرادی که مطالعه نظامی دارند، خوب می‌دانند که این عملیات در نوع خود یکی از استثنایی‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا است.

بسیج پیشکسوتان

سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در پانزدهمین اجلاسیه کنگره شهدای استان کرمان، یادواره شهدای تبلیغات لشکر 41 ثارالله با تبریک سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: این یادواره به یاد 128 شهید تبلیغات دفاع مقدس که در بخش فرهنگی جنگ خدمت می‌کردند و به شرف شهادت نائل آمدند، برگزار شده است.
وی افزود: از تمام دست‌اندرکاران این یادواره به ویژه تبلیغات لشکر سپاه ثارالله که این مجلس باشکوه، معظم و منظم را برگزار کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.
سرلشکر سلیمانی بیان داشت: عملیات بیت‌المقدس پایان‌بخش یک تجاوز بزرگ و مهم در کشور ما شد.
وی عنوان کرد: شهر خرمشهر به عنوان نماد موفقیت دشمن و مظلومیت ملت ما یک دوره به نسبت طولانی در کمتر از دو سال در دست دشمن بود و در چنین روزی به تعبیر امام خمینی (ره) "‌خرمشهر را خدا آزاد کرد".
سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: در بحث نظامی این عملیات از عجایب جنگ‌ها در تاریخ به شمار می‌رود و افرادی که مطالعه نظامی دارند، خوب می‌دانند که این عملیات در نوع خود‌ یکی از استثنایی‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا است.

*دشمن را در خرمشهر غافلگیر کردیم
وی با اشاره به دلایل عجیب بودن عملیات بیت‌المقدس اظهار داشت: شاید بتوان گفت، این عملیات جامعیتی دارد که این جامعیت به تنهایی به اندازه یک جنگ است.
این یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: می‌توان بخش‌های مختلف یک جنگ اعم از نظامی و طراحی را در این عملیات خلاصه کرد.
سرلشکر سلیمانی افزود: عملیات بیت‌المقدس فصل جامعی دارد که به عنوان الگو برای تمام صحنه‌هایی که نیاز به رهبر دارد، مطرح می‌شود.
وی وسعت صحنه عمل در بیت‌المقدس را یکی از عجایب این عملیات خواند و تصریح کرد: این منطقه به اندازه یک چهارم سرزمین‌های اشغالی دشمن وسعت داشت و از 20 هزار کیلومترمربع خاک ایران که اشغال شده بود، بیش از 5 هزار کیلومترمربع در محدوده عملیات بیت‌المقدس قرار داشت.
سرلشکر سلیمانی خاطرنشان کرد: در جنگ هشت ساله‌ای که طول کشید، نقش بیت‌المقدس در رفع اشغال از کشور نقش برجسته‌ای بود.
وی با اشاره به اینکه توان دشمن و ما، کاملا متفاوت و بسیار با فاصله از هم بود، بیان داشت: دشمن بیش از یک سال و نیم در این سرزمین تمام موانع مختلف را در کنترل خود گرفته بود که بیشتر آنها طبیعی بودند.
سرلشکر سلیمانی افزود: رودخانه‌های خوزستان از جمله کرخه، کارون، کرخه کور و اروند در اختیار دشمن بود و شش لشکر عمده و اساسی و عمده توان دشمن از آن 13 لشکر سازمانی عراق در سرزمین بیت‌المقدس بود.
وی اذعان داشت: در بحث‌های نظامی که در عملیات‌ها و جنگ‌های مدرن در کشورهای دارای قدرت و تکنولوژی بالا انجام می‌شود و چه جنگ‌هایی که در چارچوب نامتقارن صورت می‌گیرد، یکی از محورهای مهمی که در صحنه جنگ‌ها به آن توجه می‌شود، استفاده از اصل غافلگیری است.
سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های استفاده از زمان و مکان خاص در جنگ به دلیل اصل غافلگیری بود و اینکه عملیات‌ها در مناطق غرب و جنوب صورت می‌گرفت به علت فلسفه استفاده از اصل غافلگیری در بعد زمین، مکان و زمان است.
وی افزود: ما در روز عملیات انجام نمی‌دادیم و تمام عملیات‌های ما در شب و عموما از نیمه شب به بعد انجام می‌شد که فلسفه نظامی داشت.
سرلشکر سلیمانی عنوان کرد: در عملیات بیت‌المقدس اصل غافلگیری یکی از موضوعات برای از بین بردن برتری دشمن بود و با استفاده از این اصل توانستیم، تصورات دشمن را بر هم بزنیم.

*عملیات بیت‌المقدس جامع‌ترین نوع طراحی بود
‌وی خاطرنشان کرد: ما با طراحی بسیار خوب در صحنه عملیات بیت‌المقدس توانستیم، موفقیت بزرگی را به دست آوریم.
سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: چه آن روز و چه امروز و چه 50 یا 100 سال دیگر اگر یک کارشناس نظامی بخواهد این عملیات نظامی را کارشناسی کند، نمی‌تواند، طراحی متبحرانه‌تر و جامع‌تر از این طرح را به اجرا بگذارد و این یک ادعای قابل اثبات است.
وی افزود: آن غافلگیری که ما نتوانستیم در صحنه بینایی دشمن ایجاد کنیم را در تاکتیک و در زدن به نقطه محال دشمن انجام دادیم.
فرمانده لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس گفت: دشمن تصور نمی‌کرد، نیروهای ما در نیمه شب از کارون عبور کنند و در صبحگاه خود را به آنها برساند.
سرلشکر سلیمانی بیان داشت: دشمن از جزیره مینو و مناطق نزدیک شهر خرمشهر خیلی مراقبت می‌کرد و اینکه نیروی عادی با امکانات عادی از رأس‌البیشه عبور کند و باتلاق را پشت سر بگذارد و جنگ سنگینی را انجام دهد و بی‌باکانه از عمق جبهه دشمن خود را به نقطه مهمی برساند در تصورش نبود.

*چهره بچه‌ها در عملیات بیت‌المقدس از دیدنی‌ترین صحنه‌های جنگ است
وی ابراز داشت: اینکه ما در عملیات خیبر از بیش از 60 کیلومتر آب هور با بلم‌های معمولی عبور کنیم و خود را به جاده استراتژیک برسانیم، جزو محالات تصورات دشمن بود، اما ما غافلگیری را در تاکتیک‌ها دنبال می‌کردیم.
وی سرعت عمل بالای رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس را از دیگر عوامل پیروزی در این عملیات برشمرد و اظهار داشت: بچه‌های کرمان قبل از این عملیات در چند عملیات دیگر از جمله فتح‌المبین حضور داشتند و در تصور نظامی این امر غیرممکن است که یک نیروی مردمی و بسیجی دارای زن و بچه که پایبندی نظامی نداشت با سرعت عمل وارد عملیات شود.
سلیمانی گفت: دشمن این فکر را می‌کرد که ما حمله کنیم، اما نه 40 روز بعد از عملیات فتح‌المبین.
وی اصرار و پیوستگی در انجام عملیات را از دیگر علت‌های پیروزی در عملیات بیت‌المقدس ذکر کرد و افزود: این عملیات بیش از 20 روز طول کشید.
سلیمانی با بیان اینکه چهره‌های رزمندگان و صحنه‌‌های این عملیات بسیار دیدنی است، تصریح کرد: من نمی‌دانم، فیلم‌های این عملیات کجاست، اما این صحنه‌ها در تمام سطوح جنگ جزو دیدنی‌ترین‌ها هستند.
وی بیان داشت: دو چیز به خوبی در صحنه عملیات بیت‌المقدس مشهود بود، نخست اینکه بیشتر افرادی که می‌جنگیدند، مجروح بودند و خستگی 20 روزه پی‌در‌پی جنگ در تمام چهره‌ها و چشم‌ها هویدا بود.
سرلشکر سلیمانی عنوان کرد: نتیجه این عملیات بی‌امان تصویر زیبایی شد که در شهرهای ما طنین افکند و آن فریاد آزادی خرمشهر است و این بیان زیبای امام راحل که فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد".
فرمانده سپاه قدس با اشاره به ویژگی های منحصربفرد فرماندهان شهید دفاع مقدس و جاذبه های معنوی آنان تصریح کرد: فرماندهان شهید ما در هر سطحی از جنگ که قرار گرفتند یک مدار مغناطیسی از معنویت بودند که رزمندگان را جذب می‌کردند و تحول عظیم به وجود می‌آوردند.
سرلشکر سلیمانی در ادامه اظهار داشت: طی تاریخ جنگ‌ها کمتر جنگی را داریم و یا اصلا نداریم که معرف یک مذهب و دین باشد، یعنی دین و مذهب در آن صحنه تبلور پیدا کند.
وی با بیان اینکه جنگ ما فیلم سینمایی نبود و یک صحنه حقیقی بود، افزود: هیچ چیز تصنعی نمی‌توانست بر آن وارد شود و امکان شکل‌گیری اشکال تصنعی در جنگ نبود.
سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: هیچ فردی نمی‌توانست در جنگ خودش را به شکل دیگری نشان دهد، آدمی که ترس داشت، نمی‌توانست، خودش را شجاع نشان دهد، فرد با ایمان ضعیف هم نمی‌توانست خودش را باایمان نشان دهد، زیرا هیچ چیزی را نمی‌شد در جنگ پنهان کرد.
وی بیان داشت: همه چیز انسان‌ها از جمله میزان ایمان و اخلاق انسانی در جنگ بروز می‌کرد و قابل پوشش دادن و قابل تغییر رنگ آدم‌ها نبود.
سرلشکر سلیمانی عنوان کرد: به ندرت کسی در جنگ می‌توانست، چهره‌سازی کند که آن هم در تاریکی‌ها خودش را بروز می‌داد.

*جنگ ما معرف مذهب ما بود
این یادگار دفاع مقدس ابراز داشت: جنگ ما استثنایی‌ترین صحنه‌ای بوده که می‌توان گفت به خوبی و به جامعیت معرف مذهب ما بوده است.
سلیمانی افزود: اگر جایی بخواهد با قدرت بگوید شیعه یعنی چه، اسلام ناب یعنی چه و تشیع حقیقی یعنی چه، تبلور حقیقی آن صحنه جنگ از اول تا آخر مشخص بود.
وی عنوان کرد: اخلاق، عرفان، نماز، سلوک، ذکر، تعبد و ولایتمداری در جنگ حقیقی بود.

*القاعده معرف فرهنگ وهابیت است
سردار سلیمانی اذعان داشت: القاعده یک گروه به ظاهر جهادی است امات در حقیقت معرف فرهنگ وهابیت است.
وی افزود: آن چیزی که آمریکایی‌ها در صحنه عراق و افغانستان انجام دادند را نمی‌توانند هیچ تعریفی بر آن بگذارند، زیرا اگر بگویند مسیحیت است پس وای به حال مسیحیت با این تعریف.
سردار سلیمانی گفت: اگر بگویند، تعریف فرهنگ آمریکایی است، هیچ بخشی از جامعه آمریکا نمی‌تواند به آن افتخار و استناد کند، اما جنگ ما معرف تشیع شد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تأثیر اساسی در دگرگونی ساختاری داشت، اظهار داشت: جنگ ما در دگرگونی فضای فرهنگی جامعه تأثیر بی‌نظیری داشت.
فرمانده لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه این فضا سه علت اساسی داشت، فرهنگ تشیع را یکی از این علل خواند و ابراز داشت: این فرهنگ هر کجا به شکل حقیقی اجرا شود، نتیجه همین است.

*به حرف‌های تند نیاز نداریم/ عظمت معارف شیعه فراوان است
وی با بیان اینکه انتقاد ظریفی به بعضی از مداحان و وعاظ دارم، عنوان کرد: در معرفی شیعه آنقدر معارف باعظمت از شیعه داریم که هیچ نیازی برای شناساندن حق خودمان به تخطئه طرف دیگر نداریم.
سلیمانی گفت: اگر تنها بخشی از وصیت‌نامه امیرالمومنین (ع) معرف شیعه قرار گیرد، برای تمام شیعه کافی است.
وی افزود: شیعه آنقدر چیزهای باعظمت دارد که هنر می‌خواهد این عظمت را بیان و دنیا را مجذوب خودش کند.
سلیمانی با تأکید بر اینکه به حرف‌های تند نیاز نداریم، تصریح کرد: امروز باید مراعات تمام شیعیان را در دنیا بکنیم.
وی اداره جهان اسلام را از ویژگی‌ها و رسالت‌های امروز جمهوری اسلامی برشمرد.
سردار سلیمانی رهبری را از دیگر عوامل فضای حاکم بر جنگ دانست و گفت: رهبری در جنگ سه سطح خاص دارد که یکی از آنها امام خمینی (ره) بود.
وی افزود: امام راحل در تمام بیانات خود محور و هدف اساسی را دفاع از اسلام قرار می‌داد.

*فرماندهان جنگ مدار مغناطیسی معنویت بودند
سردار سلیمانی رهبری میدانی را نوع دیگر رهبری در جنگ ذکر کرد و ابراز داشت: فرماندهان شهید ما مانند شهید زین‌الدین، باقری، باکری و خرازی و فرماندهان کرمانی از جمله مغفوری، کازرونی، فولادی، مهدوی و صالحی در هر سطحی که قرار گرفتند یک مدار مغناطیسی از معنویت بودند که رزمندگان را جذب می‌کردند و تحول عظیم وجود آوردند.
وی با اشاره به اینکه محور سوم رهبران و بزرگان ما در استان‌ها بودند، خاطرنشان کرد: شهید صدوقی در یزد، شهید مدنی اشرفی، اصفهانی، قاضی، جعفری از جمله این افراد هستند.
سردار سلیمانی بیان داشت: یک پای آیت‌الله جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان در جبهه و یک پای دیگرش در پشت جبهه بود.
وی عنوان کرد: علمایی مانند زنده‌یادان هاشمیان، حقیقی، روحانی، نیشابوری، فقیه، طاهری و فرقانی نیز در جبهه حضور داشتند و بچه‌هایشان را جلو فرستادند که به شهادت رسیدند.

*تبلیغات نیروهای پشت صحنه جنگ نبودند
این یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تحول بزرگی در جامعه ما بر اثر نفس مبارک امام خمینی (ره) به وجود آمد.
سردار سلیمانی با اشاره به نقش تبلیغات جنگ در دگرگونی‌های جنگ گفت: بعضی تصور می‌کنند، تبلیغات یعنی نیروهایی که پشت صحنه بودند، اما این تصور درست نیست.
وی با بیان اینکه در عرف نظامی و هم در غیرنظامی، موضوع صف و ستاد مطرح است، اذعان داشت: در صحنه جنگ و شب‌های عملیات چیزی به نام صف و ستاد نداشتیم و تمام رزمندگان در شب عملیات صف بودند و صحنه بی‌نظیری به وجود آمده بود.
سردار سلیمانی ابراز داشت: نقش تبلیغات مانند تبلیغات کلاسیکی که وجود دارد به عنوان عملیات روانی و رساندن موضوع به اذهان در صحنه جنگ نبود.

*نامگذاری‌ها در جنگ مقدس بود
وی ابراز داشت: نقش تبلیغات در جنگ این بود که احساساتی که از طرف مردم به سمت جنگ ارسال می‌شد را به باورهای عمیق دینی تبدیل کند و از رزمنده‌ای که با احساسات آمده بود یک استشهادی تولید می‌کرد.
سردار سلیمانی تصریح کرد: استشهادی این نیست که یک عده‌ای بی‌گناه را در افغانستان، عراق و یمن روی خاک می‌ریزد، این حرکت همان انتحاری هم نیست، بلکه استشهادی آن بود که در عملیات‌های ما خود را بروز می‌داد.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس هیچ‌گاه نام یک استان و یا شهر برده نشد، ابراز داشت: نام تمام لشکرها، گردان‌ها و حتی سنگرها و جاده‌ها، پیشانی‌بندها و نوشته‌ها بر اساس نام‌های مقدس نامگذاری می‌شد.

*رابطه و رفاقت روحانیت و رزمندگان در جنگ بسیار زیبا بود
سردار سلیمانی با بیان اینکه این تقدس فقط در صحنه جنگ نبود، گفت: در همین شهر کرمان، مهدی عرب‌پور ستادی را از طلاب و روحانیان راه‌اندازی کرده بود.
وی بیان داشت: هیچ کجای جنگ خالی از روحانیت نبود و ارتباط و علاقه بین روحانیت و رزمندگان فوق‌العاده و در هیچ کجا صحنه عشق و رفاقت بین روحانیت و افراد عادی جامعه را مانند جنگ ملموس و زیبا نمی‌بینید.

*تبلیغات منشأ اصلی تغییرها در جنگ بود
سلیمانی گفت: تبلیغات منشأ اصلی تغییرها در جنگ بود و یک کار زیربنایی عمیقی انجام می‌داد که در تمام سطوح تأثیر آن اساسی بود.
وی گفت: زمانی که به صحنه گردان‌ها می‌رفتی، دل نمی‌کندی، زیرا تمرین، آموزش، عملیات و صحبت کردن آنها معنویت و پیام دینی داشت.
سردار سلیمانی تصریح کرد: برای اینکه بدانیم، تبلیغات حقیقی برای عمق‌بخشی دینی چگونه باید اجرا شود به یک فصل بسیار مهم از بررسی و تحقیق نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه برادرانی که از تبلیغات جنگ باقی مانده‌اند و شهید زنده صحنه جنگ هستند، دنیایی از خاطره هستند، ابراز داشت: این کنگره نمی‌تواند این حق را ادا کند، بلکه نیاز به تدوین دقیقی دارد تا بتوان نقش ارزشمند تبلیغات را به صحنه‌های اصلی منتقل کرد.


انتهای خبر/ع1

منبع:.sepahnews

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.