شنبه 2 اردیبهشت 1391 | 07:15
سرویس بین الملل
نیروهای ضد شورش در بحرین روز جمعه در یك برخورد شدید، هزاران تظاهرات كننده مخالف حكومت در حومه منامه پایتخت این كشور را كه شعار مرگ بر دیكتاتوری سر می دادند، متفرق كردند.

بسیج پیشکسوتان "

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشت:این اقدام كه همزمان با نخستین روز تمرین های مقدماتی مسابقه اتومبیلرانی موسوم به 'فرمول یك' بود، زخمی شدن شماری از معترضین را در پی داشت.

این خبرگزاری افزود:تظاهركنندگان بعدازظهر روز جمعه با تجمع در خیابان 'البدیع' واقع در چهاركیلومتری منامه خواستار سرنگونی نظام دیكتاتوری،شدند.

مخالفان بحرینی تحت عنوان 'هفته پایداری' و همزمان با میزبانی مسابقات اتومبیلرانی موسوم به 'فرمول یك 'دربحرین مردم را به شركت در این تظاهرات دعوت كرده بودند.

هزاران زن، مرد و كودك روزجمعه به خیابان های البدیع آمدند و بسیاری از آنان پارچه های سرخ رنگی به تن داشتند كه روی آنها نوشته بود بخاطر بحرین برای مرگ آماده اند.

خبرگزاری فرانسه افزود:برخی دیگر نیز پرچم سرخ و سفید بحرین و عده ای نیز عكس هایی از قربانیان حوادث بحرین را كه از فوریه سال گذشته آغاز شد، همراه داشتند.

شركت كنندگان در این تظاهرات شعارهایی همچون 'لبیك یا بحرین' ، 'مرگ بر دیكتاتوری' و 'انقلاب انقلاب تا پیروزی' سر می دادند.

برخی تظاهرات كنندگان همچنین درمخالف با 'حمد بن عیسی آل خلیفه' پادشاه بحرین شعار 'حمد سرنگون باد' سر می دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: براساس بیانیه 'وفاق' بزرگترین گروه مخالف شیعه در بحرین، شماری از تظاهرات كنندگان به دست نیروهای ضد شورش كه برای متفرق كردن معترضین به محل آمده بودند، زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، بحرین همزمان با آغاز مسابقات اتومبیلرانی موسوم به 'فرمول یك' كه تمرین های مقدماتی آن روز جمعه آغاز شد، شاهد بالا گرفتن اعمال خشونت است.

استقرار نیروهای امنیتی در مناطق پایتخت تشدید شده و پلیس نیز حضور خود را بر روی پل های مختلفی كه این شهر را به سایر نقاط كشور و پیست بین المللی مسابقات اتومبیلرانی 'الصخیر' متصل می كند،متمركز كرده است.

اغلب روستاهای اطراف منامه از چهارشنبه شب صحنه درگیری نیروهای امنیتی و معترضینی بوده است كه تحركات خود را در آستانه برگزاری این مسابقات افزایش داده اند.

درگیری های شبانه میان تظاهرات كنندگان و پلیس در روستاهای شیعه نشین كه نسبتا با این پیست فاصله دارند، رخ داده است.

شاهدان عینی گفتند كه دهها تظاهركننده در پاسخ به دعوت جنبش جوانان 14 فوریه درمحل ورودی های این روستاها شیعه نشین واقع در اطراف منامه تجمع كردند و پلیس برای متقرق كردن آنان از گاز اشك آور و بمب های صوتی استفاده كرد.

خبرگزاری فرانسه افزود:از سوی دیگر برخی تظاهركنندگان نیز به سوی نیروهای امنیتی بمب های آتش زا پرتاب كردند.

این در حالی است كه گروه های حقوق بشر از برگزاری این مسابقات در بحرین همزمان با تشدید بحران سیاسی در این كشور،انتقاد كرده اندو اكثریت جمعیت شیعه نیز از برخورد تبعیض آمیز قدرت حاكم این كشور گلایه دارند.

انتهای خبر/

ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.