چهارشنبه 10 خرداد 1391 | 00:11
زنان مسلمان ایرانی، بهترین الگوی زنان جهان اسلام
زنان مسلمان ایرانی، بهترین الگوی زنان جهان اسلام

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان: به نقل از نشریه 9دی

چهارمین اجلاس از مجموعه های اجلاس های بین المللی بیداری اسلامی، با توجه به اهمیت و نقش تأثیرگذار زنان در این تحول عظیم، با عنوان " زنان و بیداری اسلامی"، هفته گذشته در روزهای 20 و 21 تیر ماه در تهران برگزار شد. در این اجلاس بیین المللی، 1300 تن از زنان فرهیخته جهان اسلام از حدود 85 کشور جهان به تهران آمدند و به هم اندیشی در زمینه نقش و جایگاه زنان مسلمان در تحولات جامعه و سایر موضوعات مرتبط در این زمینه پرداختند. نقش زنان در جریان تحولات بیداری اسلامی ر کشورهای عربی، نقش بی بدیلی است. اهمیت این نقش را وقتی بهتر می توان دریافت که بدانیم اساساً در اکثر جوامع عربی، به زن به دیده یک انسان که از احترام، کرامت و حقوق انسانی برخوردار است، نگریسته نمی شود. زن در بیشتر کشورهای عربی، جنس دوم محسوب می شود و حضور تأثیرگذار و قابل توجهی در جامعه ندارد. وقتی به جامعه عربستان نگاه می کنیم، می بینیم که زنان از حقوق اولیه انسانی، مانند حق تعیین سرنوشت نیز برخوردار نیستند و اجازه حضور در انتخابات ها را ندارند. این وضعیت با اندکی تفاوت در سایر کشورهای عربی نیز دیده می شود. زنان مسلمان اما، با آغاز موج بیداری اسلامی، در یمن، بحرین، عربستان، مصر، تونس و ... به خیابان ها آمدند و دوشادوش مردان شان، حقوق خود را از حکومت های دیکتاتور مطالبه کردند و از سرکوب های وحشیانه رژیم ها نیز نهراسیدند. هفته نامه 9 دی، به منظور آشنایی هر چه بیشتر با نقش و جایگاه زنان مسلمان در بیداری اسلامی، گفتگویی با یکی از بانوان شرکت کننده در اجلاس " زنان و بیداری اسلامی" ترتیب داده است که از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

  در ابتدا، لطفا خودتان را برای ما معرفی کنید و بفرمایید این اولین سفر شما به ایران است یا اینکه قبلاً نیز به ایران سفر داشته اید؟
من "لامیس محمد" هستم از کشور مصر. متخصص و فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر، گرایش نرم افزار هستم. این اولین باری است که به ایران سفر می کنم.

  به نظر شما، جایگاه و نقش زنان در جامعه چگونه است و زنان در چه عرصه هایی بهتر می توانند نقش آفرینی کنند؟
زنان در دین اسلام، از جایگاه و نقش مهمی برخوردار هستند. به نظر من زنان منشأ همه چیز هستند. زنان به مردان کمک می کنند، در تربیت فرزندان، نقش خیلی مهمی دارند. در جامعه، زنان دوشادوش مردان به ایفای نقش می پردازند، بنابراین زنان در پیشرفت جوامع مختلف، نقش بسزا و تعیین کننده ای دارند.

 ما می دانیم که در کشورهای عربی، زنان شهروند درجه دوم و در برخی از کشورها، درجه چندم هستند و اجازه فعالیت های اجتماعی و حضور در عرصه های اجتماعی به زنان داده نمی شود. اما در جریان بیداری اسلامی، ما شاهد بودیم که زنان، با حضور   مؤثر و پررنگ خود در تظاهرات ها، نقش قابل توجهی را در این تحولات ایفا کردند. به نظر شما بیداری اسلامی چه تأثیری در جایگاه و نقش اجتماعی زنان مسلمان داشته است؟
در مورد کشورهای عربی، به ویژه کشورهای خلیج فارس، من هم با شما هم عقیده هستم. در این کشورها، زنان نقش چندان مهمی در جامعه ندارند اما در کشور ما، مصر زنان نقش آفرینی مهمی در جامعه به عهده دارند، زنان به کارهای بیرون از خانه مشغول هستند و همانند مردان از حقوق خود بهره مند می شوند. در انقلاب 25 ژانویه مردم مصر نیز ما شاهد بودیم که زنان فعالیت چشمگیری در انقلاب داشتند و سهم بزرگی در این حرکت داشته و دارند. زنان در خیابان ها حضور یافتند و تظاهرات را در جاهای مختلف سازماندهی کردند. این دیدگاه که زنان، شهروند درجه دوم و یا درجه چندم هستند، پس از این آغاز این انقلاب ها در کشورهای عربی، تغییر پیدا کرده است.

  زنان در ایران اسلامی، فعالیت های چشمگیری در عرصه های مختلف دارند، به نظر شما، زنان مسلمان سایر کشورها، می توانند از زنان مسلمان ایرانی الگوبرداری مناسبی کنند؟
قبل از اینکه من به ایران بیایم و با جامعه ایران آشنا شوم، فکر می کردم که در ایران، زنان هیچ فعالیت اجتماعی ندارند و نقش خاصی را بر عهده ندارند. در واقع من فکر می کردم وضعیت زنان ایرانی همچون زنان کشورهای عربی خلیج فارس است. اما هنگامی که به ایران آمدم و فعالیت های گسترده زنان ایرانی را از نزدیک مشاهده کردم، دیدگاه من در این باره به کلی تغییر کرد. ما شاهد بودیم که همه امور این اجلاس، توسط زنان ایرانی انجام گرفته است. من بسیار مشتاق هستم با زنان ایرانی ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشم. فکر می کنم که زنان ایرانی می توانند الگوی بسیار خوبی برای سایر زنان مسلمانان در کشورهای اسلامی و عربی باشند.

  انقلاب مردم مصر، با پیروزی محمد المرسی در انتخابات ریاست جمهوری، وارد مرحله جدیدی شده است. به عنوان آخرین سؤال، نظر خود را درباره انتخابات و آینده سیاسی در مصر بفرمایید؟
در ابتدای مبارزات انتخاباتی در مصر، من طرفدار عبدالمنعم ابوالفتوح بودم و از محمد المرسی حمایت نمی کردم. اما در دور دوم انتخابات، جایی که رقابت میان محمد المرسی و احمد شفیق بود، من از محمد المرسی حمایت کردم زیرا ما هیچ یک از باقی مانده های رژیم سابق را نمی خواستیم. در شرایط کنونی، من فکر می کنم که اوضاع در مصر رو به بهبود است. مرسی دارد تلاش می کند تا وظایفش را به بهترین شکل انجام دهد. به نظرم برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری آزاد و مردمی در مصر، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب مردم مصر است.

انتهای مطلب/ع1

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.