دوشنبه 12 فروردین 1392 | 19:15
معرفی بسیج به جهان با راهيان نور و اردوهاي جهادي
معرفی بسیج به جهان با راهيان نور و اردوهاي جهادي

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

اردوهاي راهيان نور و اردوهاي جهادي از فعاليت هاي عمده بسيجيان سراسر كشور در ايام تعطيلات عيد نوروز مي باشد تا ضمن آشنايي با جهاد شهدا، جانبازان و ايثارگران در هشت سال دفاع مقدس، به جهاد خدمت رساني و خودسازي در اردوهاي جهادي براي پيشرفت كشور و نظام اسلامي ايران گام بردارند و بتوانند با معرفي الگوي مناسب براي حكومت جهاني اسلام، براي ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه الشريف زمينه سازي كنند.

پايگاه اينترنتي بسيج در گفتگوي اختصاصي با دكتر احمد اسفندياري معاون روابط بين الملل بسيج به بررسي نقش و تاثيرات اردوهاي راهيان و اردوهاي جهادي بسيج بر امور بين الملل و ديگر كشورها در راستاي اهداف انقلاب اسلامي پرداخته است.

                                                http://basij.ir/attachment/4855076.jpg
        
بسيج: چه جاذبه اي در راهيان نور وجود دارد كه حتي افراد غير مسلمان هم به ديدن اين مناطق آمده و احساس تحول مي كنند؟

دكتر اسفندياري: راهيان نور و مناطق عملياتي كه به عنوان زيارتگاه هاي دفاع مقدس بازديد و زيارت مي شوند مكان هايي هستند كه در هشت سال دفاع مقدس محل نشست و برخاست رزمندگاني بوده كه براي دفاع از ارزش ها جهاد كردند. الان اگر بررسي كنيد كمتر وصيتنامه شهيدي را مي بينيد كه گفته باشد ما رفتيم براي يك وجب خاك و شهيد شده باشيم. اينها بيشتر براي دفاع از ارزش هاي والاي اسلامي كه به نوعي مورد احترام تمام بشريت است جهاد كردند چون تنها دين نزد خداوند، اسلام مي باشد و اسلام تكميل كننده ديگر اديان است. اين زيارتگاه ها محل عروج كساني بوده كه به دنبال ارزش هاي والاي انساني و در نهايت رسيدن به خدا بودند و معنويت حاكم بر اين مناطق، جاذبه خاصي را براي همه افراد ايجاد مي كند.

از بعد زندگي و انساني هم شاهديم كه همه دنيا براي انسان هايي كه براي دفاع از خاك و ناموس وطن و ارزش ها مبارزه كرده و جان خود را فدا مي كنند، براي اين شجاعت احترام قائل هستند اما دفاع مقدس هشت ساله ملت ايران داراي خصوصيات ويژه اي بوده كه شايد كمتر جنگ يا حادثه اي مانند آن اتفاق افتاده باشد. از لحاظ داخلي جنگ هشت ساله تنها جنگي بوده كه در 200 سال گذشته اتفاق افتاده و حتي يك وجب از خاك اين كشور جدا نشده و باعث پيروزي مادي و معنوي كشور نيز شده است. جنگي كه مي توان گفت در نوع خود بي نظير بوده و در واقع با كل استكبار و صهيونيسم انجام شده و صدام به نمايندگي از آنها مي جنگيد و ما از 35 كشور اسير داشتيم. اين جنگ بين ايران و عراق نبوده بلكه از يك طرف صدام به نمايندگي از جبهه شيطان بوده و در طرف ديگر جمهوري اسلامي به نمايندگي از جبهه حق بوده و براي اسلام مبارزه مي كرده است و اين خود تاثيرگذار است.

الان هم در صحنه بين المللي شاهد هستيم كه در سوريه هم همين طور است و بحث هايي كه در سطح بين الملل و حتي ديپلماتيك مطرح مي شود نشان مي دهد يك طرف قضيه بحث اسلام و حق و مقاومت هست و يك طرفش شيطان و شيطان اكبر كه مي خواهند براي نابودي اسلام و انقلاب اسلامي ايجاد خطر كنند. از طرف ديگر ما هم براي اصل موجوديت اسلام با دشمن مقابله كرديم و جنگيديم و اينها خود به خود معيارهايي است كه در واقع باعث مي شود هر انسان آزاده اي از هر جاي دنيا كه با شيطان و خوي شيطاني مشكل داشته باشد به مناطق عملياتي بيايد. آنهايي كه براي مبارزه با خوي شيطاني به اين مناطق مي آيند احترام خاصي قائل هستند و طبيعتا براي ايشان داراي جاذبه و معنويت است.

بسيج: معاونت امور بين الملل بسيج چه اقداماتي را براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به ساير جوامع تا به حال انجام داده است؟

دكتر اسفندياري: بخش هاي مختلف سازمان بسيج مستضعفين در اين زمينه تلاش هايي داشته اند و معاونت روابط بين الملل بسيج كه نوپا مي باشد كار خود را به تازگي شروع كرده است و در كنار ديگر بخش هاي بسيج همچون معاونت فرهنگي، بنياد روايت فتح، بنياد حفظ آثار و ... تلاش هايي را انجام داده است و تمام تلاش ما اين است كه حلقه وصل اين عزيزان با نهادهاي فعال در خارج از كشور باشيم.

موضوع ديگر فعاليت اين معاونت در زمينه فضاي اطلاعاتي است كه ان شاءالله در آينده اي نزديك جشنواره مقاومت بيداري بين المللي در حوزه مجازي برگزار مي شود و معاونت بين الملل قطعا بايد به اين سمت ها گام بردارد چون الگوي شهداي جبهه مقاومت حزب الله، مقاومت فلسطين، جهاد و ديگر مناطق در سال هاي اخير، بسيج جمهوري اسلامي ايران مي باشد و در واقع آنها شهداي ما هستند. لازم است حتي براي آنها هم برنامه داشت و در اين راستا براي يادواره شهداي جهان اسلام هم برنامه ريزي هايي انجام شده است كه به زودي اجرايي مي شود. فعاليت ديگر معاونت در اين خصوص، ترجمه و انتشار كتب و منابع به منظور معرفي و ترويج اين فرهنگ مي باشد.

بسيج: بازديد اتباع خارجي از مناطق عملياتي و زيارتگاه هاي راهيان نور چگونه مي باشد؟

دكتر اسفندياري: اين بازديدها مرتب انجام مي شود و با تلاش عزيزان در سازمان اردويي و راهيان نور بسيج برگزار مي شود. بعضا افرادي از سراسر دنيا در قالب اردوهايي سازماندهي مي شوند و به راهيان نور مي آيند و برخي از مهاجرين كه در جمهوري اسلامي زندگي مي كنند و يا در دانشگاه ها و حوزه هاي علميه ايران تحصيل مي كنند به صورت انفرادي در راهيان نور شركت مي كنند.

بسيج: اردوهاي جهادي با روشي كه توسط بسيج اجرا مي شود آيا در ساير كشورها نيز نظير و سابقه اي داشته است؟

دكتر اسفندياري: الگوي اصلي و اساسي بسيج برجسته از اسلام ناب است و ريشه كار بسيج از اعماق تاريخ، فعاليت پيامبران، سيره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در صدر اسلام و اهل بيت عليهم السلام گرفته شده است علي الخصوص در زمينه محروميت زدايي و كمك رساني به نيازمندان و كمتر جايي ديده شده است به اين صورت كه در كشور ما فعاليت مي شود انجام پذيرد. اين اردوهاي جهادي مي تواند الگوي خيلي خوبي براي دنيا باشد يعني با رايزني و همكاري دستگاه هاي مرتبط همچون امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و... الگوي موثر و قابل تبعيت بسيج در همه زمينه ها را همانطور كه حضرت امام خامنه اي فرمودند به دنيا معرفي كنيم.

بسيج: چگونه مي توانيم الگوي اردوهاي جهادي بسيج را به ساير كشورها عرضه كنيم؟

دكتر اسفندياري: اين الگو و گفتمان كه برآمده از انقلاب اسلامي است را مي توان در قالب هاي مورد استفاده همچون كتب، برنامه هاي مختلف، فيلم و ... ارائه نمود مثل آنكه كتب يا آثار مكتوبي كه موجود است ترجمه و منتشر شود كه اين فعاليت در دستور كار معاونت بين الملل بسيج عملي شده است.

نكته ديگر اينكه بتوانيم اردوهايي مانند برنامه هاي اردوهاي جهادي را براي كشورهاي ديگر برنامه ريزي و اجرا كنيم تا اردوهاي جهادي از نزديك به سفراي كشورهاي مختلف در ايران و يا وزراي ديگر كشورها و فعالان تشكل هاي خارجي معرفي شود كه در اين زمينه برنامه هايي تدوين شده است و در سال جديد اجرايي خواهد شد.

براي برگزاري اردوهاي جهادي متناسب با نيازهاي كشورهاي ديگر نيز برنامه ريزي كنيم كه اين اردوها در كشورهاي ديگر توسط ما و مردم آن كشورها بصورت هدفمند برگزار شود. همانطور كه بسيجيان جامعه پزشكي و مهندسين بسيجي در كشورهاي مختلف و كشورهاي آفريقايي با توجه به نيازمندي ها انجام خدمت مي كنند.

فعاليت ديگر آشناسازي غير ايراني هايي است كه در داخل كشور زندگي و يا در حوزه و دانشگاه تحصيل مي كنند و مي توان با برنامه ريزي، ايشان را در اردوهاي جهادي داخل كشور مشاركت داد و از نزديك با اين الگو آشنا شوند تا وقتي به كشورهاي خود برمي گردند بتوانند اين روش اردوهاي جهادي را به صورت بومي اجرا و فرهنگ جهاد خدمت رساني را منتقل كنند.

بسيج: در صورت امكان خاطره اي را از راهيان نور و يا اردوهاي جهادي بسيج نقل كنيد.

دكتر اسفندياري: از آنجا كه دوران تحصيل و دانشگاه را در خوزستان بودم خاطرات زيادي از حضور عموم در راهيان نور وجود دارد.

يكي از دانشجويان در ابتداي ورود به دانشگاه هيچ آشنايي با فرهنگ دفاع مقدس و بسيج نداشت و بعضا برخي برداشت هاي غلط را كه از سوي رسانه هاي بيگانه عنوان مي شد اظهار مي كرد.

با دعوت بسيج دانشجويي و شركت ايشان در اردوهاي راهيان نور دچار تحول عجيبي شد و حتي جذب بسيج دانشجويي شد و بعدها خودش تعريف مي كرد كه من فكر مي كردم نيروهاي ارزشي و بسيجي خشك و بي منطق هستند همانطور كه ضدانقلاب القا كرده بود ولي با شركت در اردوهاي راهيان نور به ماهيت ارزشي بسيجيان و روحيه خوب و مهربان آنها پي بردم.

اين عزيز پس از آن خود يكي از مبلغان فرهنگ جهاد و شهادت شد و باني برگزاري يادواره هاي شهدا و اردوهاي راهيان نور مي شد.

عزيزاني هم كه از خارج كشور در سال هاي گذشته براي يك بار در اردوهاي راهيان شركت كرده اند و يا مهاجران غيرايراني مسلمان نيز امروز مراجعه و يا پيغام مي دهند كه ما آماده ايم تا هر جا كه جمهوري اسلامي بخواهد، در دفاع از اسلام و حقانيت اسلام و مقاومت بجنگيم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.