سه شنبه 6 شهریور 1397 | 08:52
نقدی بر اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی در برنامه "حالا خورشید"
ظریف و باز هم فرافکنی درباره برجام/ واقعیات بین الملل، دیرهنگام پرده ازمقابل دیدگان وزیر امور خارجه برداشت
ظریف و باز هم فرافکنی درباره برجام/ واقعیات بین الملل، دیرهنگام پرده ازمقابل دیدگان وزیر امور خارجه برداشت
محمد جواد ظریف که چندی است از اصطلاح " اعتیاد آمریکا به تحریم" استفاده می کند، ظاهرا خود « اعتیاد» به «فرافکنی درباره برجام» پیدا کرده است، شاید زمان آن رسیده باشد که بجای این همه اصرار و تقلا برای پیمودن اشتباه یک مسیر آزموده شده، یک عذرخواهی صورت بگیرد تا در مصاحبه های بعدی با شبکه CNN اعتراف به اشتباهات بزرگتری نشود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از رجانیوز: محمد جواد ظریف، صبح روز  یک‌شنبه 4 شهریور ماه  در برنامه تلویزیونی "حالا خورشید" حضور یافت تا برای دومین بار روبروی رضا رشیدپور، مجری که تلاش می کند گفتگوهای متفاوتی برخلاف کلیشه های مرسوم تلویزیونی با مسئولان داشته باشد، بنشیند اما محمدجواد ظریف همواره تمایل داشته تا حرف های متفاوتش را با رسانه های غربی درمیان بگذارد و از اینرو در فضای داخلی غیر از همان توجیهاتی که معمولا برای زنده نشان دادن دستاورد دیپلماسی اش، برجام، بر زبان می راند حرف تازه ای برای مخاطب داخلی ندارد، تا جایی که حتی  مجری هوادار دولت برنامه "حالا خورشید" را وادار کند تا اظهارات قهرمان دیپلماسی غربگرایان را به گفتار درمانی تعبیرکند؛ افکار عمومی غیر از تکرار مکرراتی نظیر اینکه بین آمریکا و متحدانش شکاف افتاده، برجام توافقی مستحکم است و ترامپ و پمپئو نمایش اجرا می کنند، راهکاری از سوی سکاندار دیپلماسی کشور نشنید.

 

به گزارش رجانیوز، وزیر امور خارجه که در جریان این گفتگوی تلویزیونی اصرار داشت با فرافکنی هایی که مختص به دیپلمات ها است روند سیاست خارجی کشور را در مسیر درست نشان دهد در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر فشارهای آمریکا راهکاری وجود ندارد؟ و مردم اکنون می‌گویند برجام تمام شده و هیچ اتفاقی در زندگی آنها به واسطه این موضوع رخ نداده است؟  مدعی شد: ما در روابط بین‌الملل یک پلیس نداریم که هر کس تخلف کرد آن پلیس جریمه کند! البته روش‌های مختلفی برای پیگیری این تخلف وجود دارد!  امروز می‌بینید که نزدیکترین متحدان آمریکا نیز در برابر آمریکا ایستاده‌اند.

 

ظاهرا خروج آمریکا از برجام شاید حداقل  این مزیت را داشته  که محمدجواد ظریف را واداربه اظهاراتی کند که در ایام مذاکرات، هنگامی که در بالکن هتل کوبورگ وین به خبرنگاران دست تکان می داد و می گفت همه چیز خوب پیش می رود، مطلقا از او شنیده نمی شد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح نمی دهد که اگر معتقد است در روابط بین الملل پلیسی وجود ندارد تا متخلف را جریمه  کند چرا این فرضیه نزدیک به حقیقت را در ایام توافق هسته ای محتمل ندانسته و راهکاری برای این معضل معین نکرده تا آمریکا نتواند به راحتی از آن خارج شود؟ مضاف بر این چگونه آقای ظریف و دولت تدبیر سرنوشت و مقدرات همه امور کشور را به یک توافقنامه بین المللی  که در آن پلیسی وجود ندارد گره زدند؟ وزیر امورخارجه البته برای خالی نبودن عریضه اضافه می کند: «البته راه های مختلفی برای پیگیری تخلف وجود دارد» اما در جمله قبلی اش پاسخ خود را داده است؛ وقتی پلیسی وجود ندارد یعنی نباید منتظر اتفاق خاصی بود!

 

 

محمد جواد ظریف درادامه با  اعتماد به نفس در اظهاراتی شگرف که بیشتر به شوخی می ماند می گوید: «امروز نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر آمریکا ایستاده اند.» نیازی نیست برای وزیر خارجه لیست بلندبالای شرکت های اروپایی که از فردای خروج آمریکا از برجام تا کنون از ایران خارج شده اند را فهرست کرد اما جای تعجب است چگونه آقای ظریف طرفهای غربی را مقابل آمریکا نشان می دهد که هنوز از ارائه هرگونه تضمینی عملی برای حفظ برجام سرباز زده اند و شخص وزیرخارجه نیز بسته های حمایتی آنان را برای ادامه حیات نباتی برجام ناکافی می داند؟

 

 مرور آخرین مورد مقابله متحدان آمریکا با این کشور ضروری است، جایی که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان طی یک یادداشتی در روزنامه هندلزبلات، برای نجات برجام و خنثی کردن ترکش‌های برخاسته از تحریم‌ ایران از سوی آمریکا از ضرورت ایجاد یک سیستم مالی اروپایی مستقل سخن گفت تا جمهوری اسلامی ایران بتواند در مقیاس بسیار نازل‌تر از  گذشته، از طریق مرزهای خود نفت صادر کند و یا اقدام به فروش روی آب بکند. (انتقال نفت از نفتکشی به نفتکش دیگر بر روی آب‌)

 

اما واکنش آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به پیشنهاد وزیر خارجه اش جالب توجه است: صدراعظم آلمان، روز چهار‌شنبه  ۳۱ مرداد در برابر خبرنگاران گفت سخنان هایکو ماس، نظر دولت این کشور نیست. مرکل ضمن ابراز تردید نسبت به این پیشنهادگفت چون کشورهای اروپایی به همکاری‌های نزدیک با آمریکا در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم نیاز دارند، دست زدن به چنین اقدامی دشوار خواهد بود. 

 

 وزیر امور خارجه درباره اختصاص کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران نیز نظر جالبی دارد: «این اقدام در راستای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط صورت گرفته است البته عده‌ای در داخل فکر کردند  که این مبلغ در ازای برجام پرداخته شده و در بوق ناامیدی دمیدند. در حالی که این 18 میلیون یورو روش‌های همکاری را تبیین می‌کند و درراستای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط است.»

 

مغالطه وزیر محترم امور خارجه آنجا است که می کوشد با دادن آدرس غلط بحث اصلی را به حاشیه ببرد! ظریف نیک می داند که منتقدان برای اینکه این مبلغ مابه ازا برجام هست یا نیست اعتراض نکرد، انتقادات بخاطر توهین به ایران و جریحه دار شدن عزت کشور توسط اتحادیه اروپا با مبلغ 18 میلیون دلار است، اما ظاهرا رئیس دستگاه دیپلماسی کشور پیام آشکار اختصاص این اعانه را به خود و کشور نگرفته است!

 

وزیر خارجه در ادامه با بیان اینکه ترامپ و آمریکایی‌ها به اهداف خود در مورد ایران نرسیده‌اند و درهمین راستا است که می‌بینیم پمپئو چندین بار سخنرانی کرد و ترامپ نمایش اجرا می‌کند، برای مذاکره و گروه اقدام مالی علیه ایران در وزارت خارجه این کشور تشکیل می‌دهند، ادعا کرد:‌ برخی فکر می‌کنند این اقدامات از پیش تعیین شده است که این طور نیست.

 

 این گفته ظریف که اقدامات دولت ترامپ از پیش تعیین شده نیست معنای دیگرش این است که دولت دوازدهم و وزارت امور خارجه برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا از جمله تحریم  کاتسا که بخشی از آن مرداد ماه و بخش دیگرآن از آبان ماه اعمال خواهد شد هیچ استراتژی و برنامه مشخصی ندارند و منتظر و دنباله رو  پیشامد حوادث هستند.

 

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: ترامپ می‌گوید برجام یک کلاه بزرگ بر سر آمریکا بود. در حالی که ترامپ این حرف را می‌زد عده‌ای از دوستان می‌گفتند که آمریکا از برجام  خارج نمی‌شود چون به نفع آمریکاست ولی ما دیدیم که خارج شد.

 

محمد جواد ظریف در حالی به اظهارات ترامپ استناد می کند که هنگام انعقاد برجام و زمانی که رئیس جمهور سابق آمریکا و مقامات دولت اوباما اظهاراتی از این دست که ایران را در مذاکرات فریب دادند و تحریم ها تعلیق و نه لغو خواهند شد را برای مصرف داخلی و راضی کردن صهیونیست ها و جمهوری خواهان می دانست، اما حالا سخنان مقامات آمریکا آنچنان درجه ای از اعتبار پیدا کرده است که محمد جواد ظریف آنها را دستاویزی برای اثبات موفقیت برجام می کند.

 

خاطرنشان می شود محمد جواد ظریف که چندی است از اصطلاح " اعتیاد آمریکا به تحریم" استفاده می کند، ظاهرا خود « اعتیاد» به «فرافکنی درباره برجام»  پیدا کرده است، شاید زمان آن رسیده باشد که بجای این همه اصرار و تقلا برای پیمودن اشتباه یک مسیر آزموده شده، یک عذرخواهی صورت بگیرد تا در مصاحبه های بعدی با شبکه CNN  اعتراف به اشتباهات بزرگتری نشود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.