یکشنبه 27 فروردین 1391 | 18:47
قرآن و آورنده آن مهيمن بر كتب آسمانی و انبياء الهی هستند
سرویس:مذهبی
سرویس:مذهبی
به تقل از خبرگزاری قرآنی ايران، آيت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، در درس تفسير خود در مسجد اعظم با بيان اين مطلب تصريح كرد: هر پيامبری به اندازه كتاب خودش دارای مرتبه در ميان انبياء است و هيچ پيامبری بالاتر از كتاب خودش نيست.

بسیج پیشکسوتان "

وی تاكيد كرد: اگر ما كتابی داشتيم كه علاوه بر تصديق مهمين و سيطره بر كتب ديگر هم داشتيم اين مقام بالاتر از بقيه قرار می گيرد و قرآن دارای اين ويژگی است.
وی اظهار كرد: ما در مورد انبياء و كتب آنها تنها«مصدقا لما بين يديه» داريم و مهيمن نيستند اما درباره قرآن علاوه بر آنكه«مصدقا لما بين يديه» است«مهمين عليه» نيز هست كه نشان دهنده مقام برتر اين كتاب است و وقتی كتاب مهيمن بر كتب ديگر می شود آورنده آن هم مهمين بر ديگر انبياء خواهد بود.
آيت الله العظمی جوادی آملی اظهار كرد: اگر انبياء برخی اولوالعزم و برخی ديگر نيستند معلوم می شود پيامبران اولوالعزم دارای مرتبه والاتری هستند و مهيمن بر ديگر انبياء هستند.
اين مفسر قرآن با بيان اينكه عبارات مشابه در قرآن دارای تكرار لفظی است بيان كرد: نه«بسم الله» نه «ويسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر» و نه عبارات مشابه ديگر در قرآن تكرار شده است زيرا اين تكرار فقط لفظی است و هر كدام معنای خاص خود را در هر آيه و سوره دارند.
جوادی آملی اظهار كرد: «بسم الله الرحمن الرحيم» كه 113 بار در آغاز سور و يكبار در داخل سوره نمل نازل شده است الفاظ شبيه دارد و معنای آنها متفاوت است و تكرار معنوی نيست.
وی با اشاره به آياتی از قرآن كه در آنها بر طغيان و نافرمانی قوم های انبياء اشاره دارد گفت: اين طغيان ناشی از توهمی است كه فراعنه در طول تاريخ داشته اند كه عقل می تواند بشر را اداره كند و نيازی به پيامبر(ص) نيست.
اين مفسر قرآن تصريح كرد: اينها استدلال می كنند و در كتب كلامی گذشته هم نوشته اند كه آنچه انبياء می گويند يا مخالف عقل است و يا موافق و اگر موافق عقل بود خود عقل كافی است اما متكلمان الهی پاسخ داده اند خيلی از چيزها را پيامبران(ص) آورده اند كه اصلا عقل آنها را نمی فهمد و مسايل مربوط به آينده است.
وی افزود: انسان اسرار فراوانی در پيش رو دارد و می فهمد كه نسبت به آنها آگاه نيست و نيازمند هدايتگر و رهبر است لذا يا شبهه فراعنه را دارند يا چون همه حرف انبياء توحيد است اگر يكی از انبياء را تكذيب كردند بقيه انبياء را هم تكذيب كرده اند.
اين مفسر قرآن در بخش ديگری تاكيد كرد: انبياء الهی هيچ پاداش و عوضی برای انجام رسالت و تكليفی كه خدا بر دوش آنان گذاشته است نمی خواهند.

 

مرکز فرهنگ و معارف قرآن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.