دوشنبه 30 مرداد 1391 | 11:40
ماه رمضان رفت اما فضای عبادت همچنان باقیست؛
چرا یاد و نام امام علی (ع) عبادت است؟
چرا یاد و نام امام علی (ع) عبادت است؟
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت : خداوند هدف از خلقت انسان را در قرآن عبادت بیان فرموده است در همین راستا در احادیث پیامبر یاد امام علی (ع) عبادت برشمرده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مذهبی بسیج پیشکسوتان :

شهادت امام علی (ع) در ماه مبارک رمضان سبب شده تا یاد و ذکر آن حضرت در محافل دعا و مناجات از رونق بیشتری برخوردار بشود. هرچند که ذکر و یاد نام امام علی (ع) خود عبادت است و در روزها و شب‌های ماه مبارک که مخصوص دعا و راز و نیاز است این عمل خود عبادتی بزرگ محسوب می‌شود. تا آن جا که نام ماه مبارک رمضان متبادر کننده یادآور امام علی (ع) است.
در احادیث نبوی به این حقیقت که یاد امیرالمومنین (ع) عبادت پروردگار است اشاره مستقیم شده است.
پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «ياد على‏ عبادت‏ است.» و همچنین از رسول خدا نقل کرده‌اند: «مجالس خود را با ياد على (ع) زينت بخشيد.»
با عنایت به این احادیث شریف می‌توان دانست که ذکر کردن نام امام علی (ع) دارای ثواب و اجر است، اما با تفحص بیشتر در احادیث و منابع دینی می‌توان به مفاهیم عمیق‌تر و جدی‌تری دست یافت و آن مطرح شدن این سوال است که رابطه ذکر و یاد نام امیرالمومنین (ع) با عبادت چیست؟
برای پاسخ به این سوال می‌توان جهات بسیار فراوان و متعددی را در باب عبادت و جایگاه امام علی (ع) مورد بحث قرار داد؛ یکی از این موارد بهره بردن از آیه مبارکه 56 سوره ذاریات است «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الانسَ الاَّ ليَعْبُدون» خداوند هدف از خلقت را عبادت بیان می‌کند و با توجه به احادیث یکی از انواع محبوب عبادت نزد خداوند ذکر و نام یاد علی (ع) است.
شان ولایت امام علی (ع) به منزله اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ستون دین است
یکی از اساسی‌ترین نکاتی که از این بحث می‌توان دریافت آن است که ‏جایگاه و شان ولایت امام علی (ع) در دین به منزله اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ستون دین است و به همین جهت یاد آن حضرت تنها جنبه عبادتی صرف ندارد، بلکه عبادتی است که با اصلی‌ترین عقیده دینی یعنی ولایت همراه است.
جایگاه ولایت در دین تا بدان پایه با اهمیت است که حتی فقط نام بردن از حضرت علی (ع) و ذکر فضایل آن حضرت نزد پروردگار عبادتی بزرگ است. امام سجاد (ع) می‌فرماید: «كسى كه بدان چه خدا بر او واجب ساخته عمل كند عابدترين مردم است.»
ولایت و دوست داشتن اهل بیت یکی از مواردی است که خداوند بر مردم واجب داشته و بلکه بر آن تاکید دارد، بنابراین یاد حضرت، دوره کردن تمامی اعتقادات دینی است؛ زیرا فردی که از حضرت علی (ع) یاد می‌کند کانه به توحید و نبوت و معاد و امامت اعتقاد داشته است.
با عنایت به این حقیقت که نام و یاد امام علی (ع) از واجبات و بزرگ‌ترین عبادت‌های پروردگار است، باید تلاش و اهتمام ورزید تا ذکر نام امیرالمومنین (ع) محدود به ایام خاصی مانند ولادت یا شهادت آن حضرت نشود بلکه منش و برنامه زندگانی مومنین به نحوی باشد که در هر روز از ایام زندگانی بتوانند با یاد کردن و تفکر پیرامون آن شخصیت والا و ستودنی به معارف بیشتری کسب پیدا کنند و از این ره به معرفت و شناخت مستحکم‌تری دست بیابند.
    انتهای متن/ خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.