شنبه 6 آبان 1391 | 08:27
حجت‌الاسلام رفیعی:
سعادت واقعی در گروی تقوای الهی است
سعادت واقعی در گروی تقوای الهی است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که سعادت واقعی در گرو تقوای الهی است، گفت: سعادت به مال و ریاست نیست، مال و ریاست سبب راحتی و آسایش در دنیا می‌شود نه سعادت اخروی افراد.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان : حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در مراسم روز عرفه که بعد از ظهر امروز چهارم آبان ماه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بیان جایگاه روز عرفه پرداخت و گفت: در روایتی از معصومین(ع) وارد شده «اگر کسی نتوانست در شب قدر حاجات خود را از خدا دریافت کند می‌تواند در روز عرفه از خداوند متعال حاجات خود را دریافت کند».

وی ادامه داد: مضامین دعای عرفه بسیار بالاست و در این دعا تمام نعمت‌های را که خداوند به انسان اعطا کرد از زبان مبارک امام حسین(ع) معرفی شده است.

پیاده سازی مفهوم دعای عرفه سبب رستگاری فرد می‌شود

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به فرازهایی از دعای شریف عرفه بیان داشت: توجه به فراز دعای عرفه و پیاده‌سازی پیام‌های آن در زندگی موجب رستگاری فرد شده و جلوی لغزش‌ها و گرفتار شدن در گناه را می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دعا ضامن اجرایی تمام خوبی‌ها و ترک بدی‌ها است و اگر این دعا را در زندگی خود پیاده کنیم سعادت در دنیا و آخرت را در پی‌خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که خداوند درهمه ابعاد زندگی ناظر اعمال ما است، اظهار داشت: امام حسین(ع) در فرازی از دعای عرفه می‌فرماید «خدایا به‌گونه ترس خود را در دل من قرار بده که من به سبب ترس تو گناه نکنم».

وی افزود: انسان باید همواره وجود خداوند را احساس کند زیرا در این صورت هیچ‌گاه مرتکب گناه و معصیت نمی‌شود و به گونه‌ای خداوند را عبادت کند که گویا خداوند در کنار او است و خداوند را می‌بیند، در روایت آمده از امیرمومنان(ع) پرسیدند چگونه خدایی را می‌پرستی ایشان فرمود«خدایی را می‌پرستم که می‌بینمش».

کسانی که دارای قلب مریض باشند در صدد نابودی آبروی دیگران هستند

این خطیب برجسته کشور در ادامه با بیان این‌که سه نوع قلب در بین انسان‌ها وجود دارد تصریح کرد: برخی از افراد داری قلب مریض هستند، به تعبیر قرآن قلبی که مریض باشد بهانه‌جو، قسی و قفل زده شده است، زیرا کسی که دارای قلب مریض است همیشه به دنبال یافتن نقطه ضعف دیگران در سخنرانی‌ها بوده و بر اساس برداشت‌های خود سبب از بین رفتن آبروی افراد می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نوع دیگر قلب سلیم و منیب است قرآن کریم می‌فرماید قلب سلیم در روز قیامت نافع بوده و به تعبیر امام صادق(ع) قلب سلیم نسبت به دنیا حب ندارد و انسان باید برای دست‌یابی به آن تلاش کرده و از خداوند طلب توفیق کند.

حجت‌الاسلام رفیعی قلب منیب را حالتی دانست که پذیرنده حق، طاهر و خشوع در برابر خداوند رحمان است و ابرازداشت: حضرت ابراهیم(ع) به سبب داشتن قلب سلیم به مقام بالای انسانی و مقام امامت رسید.

وی تأکید کرد: بر اساس روایات جوانی که خداوند را صدا زده، از او کمک بخواهد و چشم خود را از نامحرم حفظ کند فرشتگان برایش دعا خواهند کرد و خداوند در برابر فرشتگان به این بنده خود افتخار خواهد کرد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: مؤمن واقعی کسی است که داری قلب سلیم و خشیت الهی باشد و با شنیدن ندای الهی روح و اعضای او منقلب شود.

مؤمن واقعی از گناه ناراحت می‌شود

وی با اشاره به آیاتی از سوره «حجرات»، ابراز داشت: مؤمن از گناه و معصیت ناراحت می‌شود و از کار خیر و ثواب خشنود و اگر مرتکب گناهی شود خود را سرزنش می‌کند.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: خداوند فطرت افراد را بر اساس محبت به دین و بیزاری از گناه قرار داده است و بدبخت کسی است که از فطرت خود خارج شده باشد و نسبت به گناه محبت داشته باشد.

سعادت واقعی در گرو تقوای الهی است

استاد حوزه و دانشگاه سعادت واقعی را در گرو تقوای الهی عنوان کرد و افزود: سعادت به مال و ریاست نیست، مال و ریاست سبب راحتی و آسایش در دنیا می‌شود نه سعادت اخروی افراد.

وی اضافه کرد: گناه مانند آتش انسانیت درونی افراد را می‌سوزاند و سبب سقوط افراد به ضلالت شده و به تدریج آدمی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان گفت: شیطان به تدریج فرد را در حیطه گناه گرفتار می‌کند و افراد باید با استغفار و توبه از تکرار گناه که مانند عامل بدخیم تمام وجود آن‌ها را می‌گیرد پاک شوند.

پایان خبر /

رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.