دوشنبه 21 فروردین 1391 | 09:17
حاشیه های پنجمین جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالی؛
سرویس سیاسی
سرویس سیاسی
پنجمین جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالی كه امروز - یكشنبه - به ریاست قاضی 'ناصر سراج' و بصورت علنی برگزار شد، با حاشیه هایی همراه بود.

بسیج پیشکسوتان :

** جلسه دادگاه ساعت 9 و 20 دقیقه صبح با حضور قاضی سراج ، خانوده های متهمان ، نماینده دادستان ، وكلای متهمان، خبرنگاران و عكاسان با قرائت قرآن كریم بطور رسمی آغاز شد.

** در ابتدای این جلسه، قاضی سراج از نماینده دادستان خواست تا كیفر خواست متهم ردیف پنجم این پرونده را كه معاون سرمایه گذاری گروه امیر منصور آریا بود، قرائت كند .

** طولانی بودن كیفر خواست سبب شد تا نماینده دادستان از قرائت بخشی از این كیفرخواست با درخواست قاضی سراج منصرف شود.

**پس از قرائت متن كیفرخواست قاضی از 'الف .ش' خواست تا با استقرار در جایگاه متهم، از خود دفاع كند .

** هنگامی كه متهم دفاعیاتش را ارایه می كرد، 'عباس جعفری دولت آبادی ' دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه دادگاه حاضر شد.

** همزمان با ورود دادستان تهران، دو نفر دیگر از متهمان اصلی این پرونده هم در دادگاه حاضر شدند كه در ادامه قاضی سراج از مدیرعامل سابق گروه ملی فولاد خواست تا در خصوص نقش معاون سرمایه گذاری گروه آریا در این فساد بزرگ مالی توضیحاتی را به دادگاه ارایه دهند.

** مقدمه طولانی متهم در تشریح موقعیت شغلی و وظیفه اش در شركت سرمایه گذاری آریا باعث شد تا قاضی سراج چند بار از او بخواهد به دفاع از خودش بپردازد .

**پاسخ و پرسش متهم و قاضی در مورد اتهام پولشویی او و خرید سهام بانك آریا سبب شد تا برای لحظاتی قاضی به چند پرسش متوالی متهم پاسخ دهد .

** متهم در آخرین دفاعیات خود در پاسخ به اظهارت نماینده دادستان كه او را چشم چپ مه آفرید امیر خسروی متهم اصلی این پرونده خوانده بود، گفت: اگر این دادگاه طولانی شود احتمالا دیگر عضوی از بدن مه آفرید باقی نمی ماند چرا كه در جلسه قبل متهم دیگر را چشم راست او خوانده بودند و امروز مرا چشم چپ و اگر همین طور جلو برود عضو دیگری از ایشان باقی نمی ماند و آزاد می شود.

این اظهارات متهم، خنده حضار در جلسه دادگاه و نیز قاضی سراج را همراه داشت.

** متهم در زمان توضیح سهام بانك آریا با بیان اینكه بانك آریا لغو مجوز شده است، گفت: 'كیفش را نكرده، كتكش را خوردیم'.

این جمله متهم نیز بار دیگر سبب خنده حاضران و قاضی دادگاه شد.

** توضیحات طولانی وكیل مدافع این متهم و تشریح مواد قانونی حمایت از موكل خود سبب شد تا قاضی سراج در چند اخطار به او تاكید كند اینجا منبر نیست كه خطابه می خوانید و شما فقط از موكل خود دفاع كنید.

*** بشر دوست وكیل متهم ردیف پنجم خطاب به قاضی گفت: من خودم مسوولیت آموزش قضات را در قوه قضاییه برعهده داشتم كه قاضی سراج به او گفت: 'پس اینجا كلاس آموزش است؟'

این جمله قاضی سراج موجب خنده حاضران در جلسه دادگاه شد.

**قطع سخنان وكیل توسط قاضی سراج سبب اعتراض او شد و گفت : متن كیفرخواست طولانی تر از متن دفاعیه من بود اما شما اجازه قطع آن را نداید كه قاضی سراج تصریح كرد: متن كیفرخواست هم به اختصار خوانده شد چرا كه بالغ بر 200 صفحه بود .

** دفاعیات وكیل متهم ردیف پنجم در برخی موارد دفاع از گروه آریا بود كه قاضی سراج با خنده از ایشان خواست فقط از موكل خود دفاع كند چرا كه ممكن است آقای ریاحی – وكیل دیگر این پرونده كه در جمع حاضران نشسته بود – ناراحت شود.

در این هنگام ریاحی خطاب به قاضی سراج گفت: ما از ایشان تشكر می كنیم.

این پاسخ ریاحی سبب خنده حضار شد.

** وكیل متهم ردیف پنجم در سخنانی از شیوه دسترسی به پرونده و ارتباط با موكل خود از دادسرا و دادگاه، انتقاداتی را مطرح كرد كه واكنش های نماینده دادستان را به دنبال داشت .

**اظهارات نماینده دادستان به مطالب گفته شده از سوی وكیل این متهم سرآغاز بگو مگوهای میان او و این وكیل و نیز ریاحی دیگر وكیل این پرونده شد .

** نماینده دادستان در بخشی از اظهارات خود گفت این گروه به مملكت خیانت كرده اند كه ریاحی وكیل این پرونده در جمع حاضران فریاد زد: خدمت كرده اند. نماینده دادستان پاسخ داد به شما بله، چون حق الوكاله می دهند.

ریاحی جواب داد: من رایگان وكالت آنها را بر عهده گرفته ام .

**نماینده دادستان خطاب به وكیل متهم ردیف پنجم همچنین گفت: '20 میلیون تومان برای وكالت از او گرفته اید.'

این اظهارات نماینده دادستان موجب شد بشردوست وكیل متهم در آخرین دفاعیاتش از موكل خود، به این اظهارات نیز پاسخ دهد.

او گفت: وكلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند و تخریب وكلا درست نیست.

سرانجام پنجمین جلسه دادگاه پس از چهار و نیم ساعت، ساعت 14 پایان یافت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.